Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har fortfarande lite svårt att se sambandet, det är väl ganska stor skillnad på att som dressyrryttare lämna ridhuset ibland för uteritter och göra en helomvändning och bli distansryttare? Du får det att låta som om distans bara är en uteritt som vem som helst kan klara av.. jag tror det krävs ett jäkla intresse för sporten i och med att du måste lägga ner så otroligt mkt tid på träning och kondition för att lyckas.
Dressyrmänniskor är ju ofta disciplinerade och pedantiska personer som gillar att slipa på detaljer och får man tro upproret som blev där en landslagsryttare inte blev godkänd på tränarutbildning för att denna inte hade några som helst dressyrkunskaper (för att det behöver man inte i distans) så har jag ännu mer svårare att se sambandet mellan sporterna ?
Fast det finns ju många "normalryttare" som har hästar i den priskategorin (även om jag inte vet vad alla betalat för sina hästar). En del tävlar öht inte utan rider mest för sitt eget höga nöjes skull. Och titta bara på alla anläggningar som finns tex runt Sthlm, de är oftast fullbelagda trots höga hyror, så nog har folk pengar alternativt lägger mycket pengar på sin hobby.
Jag går den "hårda" vägen och jobbar ur egen ficka gällande pengar.
Fast det finns ju många "normalryttare" som har hästar i den priskategorin (även om jag inte vet vad alla betalat för sina hästar). En del tävlar öht inte utan rider mest för sitt eget höga nöjes skull. Och titta bara på alla anläggningar som finns tex runt Sthlm, de är oftast fullbelagda trots höga hyror, så nog har folk pengar alternativt lägger mycket pengar på sin hobby.
Och tänker man så, så tycker även jag att JB:s uttalande känns, om jag ska uttrycka mig lite finare, mindre genomtänkt.
Jag vet tex ponnyryttare (som iofs fått sin unga ponny betalad av sina föräldrar), som tagit sig upp på nationell nivå med bra resultat. Däremot så är det stopp för stor häst, föräldrarna vill/kan inte ställa upp på det ekonomiskt. Då får ryttarna fortsätta på sina ponnyer fram till 18-årsdagen. Även om de skulle sälja sin ponny så skulle inte det räcka till en "bra" stor häst.
Kul om vi har ett bra landslag som kan hävda sig-tråkigt för att Sverige är så charmigt unikt med sin ridskolebredd.