Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men om programmen är utformade så att de premierar flashiga hästar framför god teknisk ridning är det det lite trist tycker jag. Det här handlar om juniornivå - ett steg på utbildningen mot högre klasser kan man säga. Då borde bra ridning premieras framför flashig gång.
Men om nu diskussionen handlar om att det krävs så mycket resurser för att etablera sig i junior/yr-eliten så vore det ju ganska lätt att ändra programmen så att mer fokus läggs på ryttaren och mindre på hästens kvalitéer.
Hur ger den då ett flashigt intryck?
Jag tycker det vore oerhört trist faktiskt om inte gångarten vägs in i bedömningen, en dålig gång kan ju vara/är ex otaktmässig, markbunden, framstupa, stumryggad, dåligt påskjut etc etc-det vill säga, ofta, inte alltid, det man vill ha bort.
Jag ser inte problem varför bra ridning på en flashig häst får bättre poäng än bra ridning på en häst med brister i sin mekanik, vad det nu än gäller.
Vill man fokusera på ryttaren mer finns ju andra program men de vanliga dressyrprogrammen har mer fokus på hästen.
Jag ser inte problem varför bra ridning på en flashig häst får bättre poäng än bra ridning på en häst med brister i sin mekanik, vad det nu än gäller.
.
Hur ändrar man i programmen för att mer fokus ska läggas på ryttaren?, programmen har ju utvecklats till att ge mer poäng åt svårigheter som kräver mer och bättre ridning, ex övergångar,skritt osv finns fler ex.
Eller menar du att ryttare ska ha stilpoäng bara de sitter snyggt?
En häst som är frisk (ohalt) och välriden är inte otaktmässig, framstupa, stumryggad och med dåligt påskjut.
Hästar som visar dessa symptom är antingen felridna eller har problem med rygg och/eller ben, eller har illasittande sadel.
Den fladdrar naturligtvis med frambenen.
kl
Tycker ni att domarna efterlever detta?
Man skulle tex kunna lägga in svårare linjer i programmen (dock ej svårare rörelser)som kräver en häst som är mer arbetad och en ryttare som måste förbereda pronto! På såvis kan brister mer avslöjas utan att behöva rida svårare rörelser än programmen tillåter tex MB och MA som ungdomar rider.
Jag håller inte med, menar på att en häst mycket väl kan födas i framstupa ridläge med både stum rygg o dåliga bakbensvinklar så det blir svårt med både elasticitet o undertramp.
Detta kan bli något bättre med bra ridning, sämre såklart med dålig dito.
Hästar föds inte i ett "ridläge", det är ryttaren som sätter "formen". En häst som är överbyggd kräver mer arbete för att kunna bära upp sig och sätta under sig. Men blir den otaktmässig, markbunden och med dåligt påskjut, så beror det på dålig ridning eller att den har ont någonstans.
Likadant med bakbensvinklar. Har du en häst med vinklade bakben ser det för ögat ut som om den sätter under sig mer, men det innebär inte automatiskt att den jobbar rätt genom kroppen. Medan den mer rakhasiga hästen kräver en duktig ryttare och rätt sorts arbete för att kunna sätta under sig på rätt sätt, men när den väl gör det så går den också ordentligt, utan att "fuska", vilket mer välvinklade hästar kan komma undan med.