Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?
Nu känns det som om jag upprepar mig om och om igen. Det som triggade mig att skriva denna gnälliga tråd var JB´s uttalande om att det hade varit fantastiskt om fler unga ryttare kom ut och tävlade stor häst så fort som möjligt. Han vill ha upp dom i GP så fort det går för att de ska få erfarenheten att rida där. Som jag tolkar honom så ser han det som ett problem i sporten att ryttarna inte kommer upp på stor häst tillräckligt fort.
Men hallå - det här är väl inte första gången kära JB uttalar sig så här? Det var väl inte länge sen han tyckte att alla de som satsar borde försöka skaffa sig en högt utbildad häst och tävla och samtidigt plocka fram en 6-7 åring vid sidan av? Han är ju inte alltid den bästa i media om jag får säga det själv...
Sen tycker jag att det är bra att vi har ex. EA, S-H, M.M. m.fl. som visar att Sverige inte är någon skräpnation rent generellt. Vi har ju väldigt få riktigt konkurrenskraftiga ekipage på seniornivå, dessa tjejer behövs för att vi inte ska falla i glömska.
Sen får man inte glömma att MÅNGA av de här tjejerna har ridit SM sen b-ponny ålder och lyckats i flera många år - om det står sponsorer som gärna hjälper till är det inte så förvånande. Riktigt bra resultat under flera, flera års tid etablerar ju ens namn, svårare än så är det inte.
Och vill man bli något i dressyr idag gäller det att betala ordentliga pengar. Jag tror till och med att det fungerar och kan gå RIKTIGT bra utan att ryttare i den åldern (ponny, J, YR) har ett faktiskt driv. Idag MÅSTE man INTE ha talang, det räcker med bra medel och en bra plan.
Det är nog inte för intet som vi tappar OTROLIGT många ryttare som slår t.o.m. internationellt efter J och YR-åren. Det tror jag inte om ovanstående, de gör en alldeles för omfattande satsning för att sen bara skita i det.
Sen tror jag (tror och bara jag - notera det
) att man behöver en bättre häst för J och YR-åren om man vill visa framfötterna än vad som kanske krävs för att ta sig till GP. En GP-satsning och en elit-satsning är ju inte samma sak. Om fler var engagerade, tränade mer och bättre och hade en ordentlig plan med utstakade mål på vägen skulle de kunna starta GP, rida GP - kanske inte slå i GP men ni förstår vad jag menar.
Kolla på pallplatserna i junior och YR-SM och kolla resten, det ÄR en klasskillnad på själva hästarna. Självklart kan man ha en säker, stadig, lydig, duktig häst som junior men det krävs oftast mer.
Precis som b_a_l skrev; en juniorhäst är SNORDYR. Dels vill dom att hästen ska kunna allt, sen ska den röra sig superfint, den ska byta bra, göra bra ökningar o.s.v. o.s.v. o.s.v.
Jag tror kraven man har för en en elit-satsning är högre än en långsiktig GP-satsning.
Men jag tror många som gör det här utan drivet faktiskt tröttnar (uppenbarligen med tanke på vad jag redan skrivit) och vi lämnas med en ojämn nivå i alla klasser. Nu har vi använt Lektra som ett exempel och jag ska inte skriva något som kan tolkas fel, men sådana som Lektra är dom jag tror kommer rida GP i "nästa" generation. De skaffar sig en helhetsuppfattning om hur det går till, vad som krävs, vad man kan och inte kan göra o.s.v. de får en gedigen utbildning i ryggen. Vi har fler sådana här på buke, inte mest bemedlade men jag hyser inga tvivel om att de kommer lyckas på riktigt - i det långa loppet.
Skillnaden är att det tar olika lång tid för olika personer beroende på hur man lägger upp en satsning och vad man lägger på den. Myggan_ox här på buke är också ett exempel, hon åkte ju 120 mil tur och retur för träningar berättade hennes pappa för mig. Jag vet inte om hon är galen eller driven men ni förstår vad jag menar
Tror dessutom det blir stort bortfall av ryttare som går från ponny till storhäst när det plötsligt krävs så mycket mer, inte bara ridbarhet och gång utan ännu mer pengar. Det är lättare att vara en riktigt framgångsrik ponnyryttare än en storhästryttare - tror jag!
Och jag tror att tillfredsställelsen att ha gjort det själv utan att ha fått allting serverat på silverfat är enorm, mycket större än att enbart vara bäst.
Nej nu blir det för långt och svamligt...