Neemolja och tistelolja, eksemhäst

Jaag

Trådstartare
Jag ska testa behandla min ponny med detta då han har lindrigt knotteksem. Men är det någon som vet vad som är bäst, ska man blanda ny blandning varje dag eller håller den sig ett tag? Står ju olika överallt O_o

Vet vilka mängder osv det ska vara, det enda som är oklart är om den håller sig en längre period eller om den måste vara ''fräsch'' :p

Tack på förhand!
Lovisa

Sv: Neemolja och tistelolja, eksemhäst

Det har hjälpt på andra hästar som haft just knotteksem. Sen vet jag ju inte om det hjälper på just min, det är ju olika från häst till häst men att pröva skadar aldrig :)

Det har hjälpt på andra hästar som haft just knotteksem. Sen vet jag ju inte om det hjälper på just min, det är ju olika från häst till häst men att pröva skadar aldrig :)

Den enda oljan som det finns studier på mot bl a knott eksem är linfröolja som man ger hästen att äta, att behandla huden med diverse oljor bör man göra med försiktighet och vid valda tillfällen. Görs detta en varm dag så finns risken för att oljan kokar i huden, det är inte bra.

Så himla typiskt att det ska komma sådana här kommentarer. Jag kan ta såpass mycket ansvar att jag kollar upp vad som är bra/dåligt. Dom här oljorna har använts på hästar med knotteksem och funkat. Oljorna är dessutom ekologiska, och används även till människor. Sen behöver inte studier säga allt, det är olika vad som fungerar från häst till häst som jag skrivit tidigare.

Kan vi återgå till det jag frågade om nu istället för att skriva att jag gör fel? :)

Ja det är bra synd att folk bryr sig och berättar vilka olika faror det finns med oljor som man använder på huden!

Hur ger man en behandling med denna olja? Är det utvärtes hade jag aldrig gjort det! Invärtes? Ja då kanske du skulle börjat redan innan säsongen startade för att den ska ge fullgod effekt.

Sorry, har bara levt med eksemhäst i 18 år och kände väl att jag kunde bespara dig de misstag jag själv gjort eller sett andra göra.

Tistelolja funkar invärtes, men just därför att den innehåller omega fetter. Men då är linfröoljan bättre sett till sammansättning av omega och kvoten av denna.

Vill man behandla eksem så vinner man i längden på att hjälpa kroppen in i från istället för att punkt behandla enstaka symptom, även om det kan vara en hjälp på vägen.

Jag ska testa behandla min ponny med detta då han har lindrigt knotteksem. Men är det någon som vet vad som är bäst, ska man blanda ny blandning varje dag eller håller den sig ett tag? Står ju olika överallt O_o

Vet vilka mängder osv det ska vara, det enda som är oklart är om den håller sig en längre period eller om den måste vara ''fräsch'' :p

Tack på förhand!
Lovisa

Eftersom du redan vet alla svar i förväg så föreslår jag att du provar dig fram så slipper du bli irriterad över svar du inte tycker om. Det är ju dessutom olika för olika hästar så vad spelar det för roll vad andra tycker? :crazy:

Ett annat sätt kan ju vara att läsa på ordentligt om hur man behandlar eksemhästar. Det finns tex en hel del trådar här på forumet som är lättlästa och du har redan fått bra svar.

Tisteloljan ska blandas till i för att den sugs upp av huden fort :) Jag vet om allt det här som ni skrivit, det enda jag ville ha hjälp med var om det behövdes blandas ny varje dag eller om blandningen höll sig en längre period :p

ställer du oljan i kylen håller den sig lika länge blandad som om det var ren olja, titta på bäst före märkningen. Du vet att oljor ska stå i kylen för att inte härska, om du tar blandad olja till stallet så ta bara för en vecka åt gången.

Jag har testat ren neemoil i år för först gången på stoet som alltid kliat sig i svansen i början av varje sommar. Inte allvarligt, men svansen blir alltid ruggig. Blandade ut med kokosolja då det var vad jag råkade ha och det har fungerat över förväntan. Har behövt väldigt liten mängd och applicerat ca engång/ vecka. Har nu även testat på de andra när de kliat sig lite ( inte ens skavt av tagel) och de har slutat.
Så, det svåra kan kanske vara att göra lagom stor dos - har som dag applicerat lite vid få tillfällen och då blandat direkt i handen.

... Och solen har (ännu) inte gett några problem. Oljan är i låg dos och går in snabbt. Har smörjt in även mitt under dagen.

Neemoljan är bra även mot fästingar. Var dock försiktig, vissa hästar tål den inte så du får prova dig fram. Jag blandade neem med jojobaolja.

Åh tack för svaret. Riktigt längtar efter att få testa det på honom, än så länge har han bara haft lite skav ''svinto man'' men inte mer. Hoppas på att få det senast i början på nästa vecka :)

Ja det är ju blandningen som är lite knepig, men har luskat ut att blanda ca 10/15% borde bli bra. Och ha den i en flaska i kylskåpet :)

+1 :d

Yes det ska jag vara, bra att du sa det så jag kan ha lite extra koll på just det :)

Jag köpte en eksemhäst - Islänning på 20 år som var i extremt dåligt skick. Mager och utmärglad och halva svansen var bortskavd, och delar av mankammen. Provade att smörja med Neemolja blandat med linfröolja eller mandelolja. På en månad började manen att växa ut. Så det kommer jag att fortsätta att använda. Har smort en gång redan då manen var fjällig och torr. Ska bli spännande att se om hon får behålla manen i år. :)
Jag ska även börja ge skållade linfrön och bovete nu i vår.

Bästa "medicinen" är ju eksemtäcke och att börja täcka tidigt på våren innan hästen hinner få de första knottbetten. Sedan kan man säga vad man vill om oljor och diverse metoder, men det är extremt viktigt att komma ihåg täcket och att använda det nitiskt. Blir hästen skyddad från det den är allergisk mot, behöver du ju inte behandla någon klåda. :)

Bara ett tips i all välmening! Det är en självklarhet med täcke för många... men det finns fortfarande många som inte har begripit det, så jag missar aldrig ett tillfälle att tjata om det. ;)

Det kan absolut lindra (ej bota) knottallergi att ha på någon form av fett. Knotten klibbar ihop av fettet och dör och hinner förhoppningsvis inte bitas.

Invärtes linfröolja året runt, samt ett hovtillskott med zink och koppar har varit väldigt bra för min (med väldigt lindrig allergi).

Blandar du egna oljor att ha på huden så kan hållbarheten förlängas om du har i nån form av antioxidationsmedel tex e-vitamin. Förvara dem mörkt och svalt.

Senast ändrad:

Neemoljans funktion är i Indien (där den kommer ifrån), både hudvårdande, antibakteriellt, och insektsmedel :). Så visst kan det hjälpa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 658
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 654
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 581
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 168
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka