Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!

Cydonia

Trådstartare
Fasiken!
Skulle provhoppa en ny häst på jobbet idag men mitt i en kombination gör hästen en riktig fulvändning och jag smäller fram med överkroppen i hennes hals, hästen slänger sig, jag hamnar ur balans (har neurologiska problem med balansen i vissa situationer..), pållan blir rädd och jag flyger i backen..
Luften slogs verkligen ur mig och revbenen under högra bröstet/ner under högra armen gör så jäkla ont! Hoppade upp igen och hoppade nåt språng men sen fick det vara.. efteråt kunde jag knappt sadla av hästen, det tog 25min att luncha hästarna, går på 10min annars.:crazy:

Nu sitter jag och försöker äta lite lunch, men fyf*n så ont det gör vid minsta lilla rörelse. Har väl fått sprickor i revben/en, men vill inte riktigt tänka på det..
Jag har inte tid för sånt här!

Revben kan man väl ändå inte göra något åt, så att åka in till sjukhus orkar jag inte, men hur ska jag klara av att jobba? Sprickor brukar ju göra ondare efter några dagar med..

Tänkte åka och handla värktabletter sen efter jobbet, vilka borde man satsa på eller är det samma skit i allt?:angel:

*less och behövde skriva av mig..*
 
Sv: Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!

Jag tycker det är värt att kolla upp om det inte släpper inom närmaste dygnet och värktablett inte funkar.
Bättre vara på säkra sidan än ja, du förstår. Men när jag har ramlat av hästar och tappat luften,
bara att tappa luften gör ju ont, ingen skön känsla alls. Man försök att slappna av och lugna ner dig.
Ring 1177? Kan ju vara ett alternativ. Men jag vet ju att är man med om en bilolycka så ska man alltid åka till sjukhus ang. försäkring.
Kanske inte är något nu men kanske uppstår något senare pga. det!


Alla har en dålig dag eller vara rent ut sagt SÅ JÄVLA LESS.
 
Sv: Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!

Tycker verkligen att du ska åka in till sjukhuset. För det första kan du behöva sjukskrivas några dagar och för det andra så kan de skriva ut ordentliga värktabletter.

Skulle du inte ha tagit ut veterinären om din häst fick sprickor i revbenen? Just det! Då borde du också "unna dig" riktig vård.
 
Sv: Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!

Åk till akuten och kolla upp dig!

Det kan ju faktiskt blivit något tok som måste åtgärdas och det är enklare som nytt än gammalt.
Jobbar du med hästar kan du nog dessutom behöva bli sjukskriven någon vecka eller två så du inte gör det ännu värre och får ha ont längre än nödvändigt osv.

Som Praefatio sa, hade det varit hästen hade du ju åkt till veterinären eller hur?

Sen kan det vara väldigt klokt att åka in för en check up av försäkringsskäl också.
 
Sv: Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!

Min stallkompis åkte av sin ungponny som från stillastående tog tre bocksprång.
Hon envisades med att hon skulle upp igen och sen borsta av ponnyn, mocka och fixa allt annat innan hon åkte hem.

Hon fick ondare och ondare under dagen (detta hände på morgonen) och på sen eftermidda åker hon in och blir undersökt.

Hon hade fått spricka i två revben och lungan hade släpt i sitt fäste på höger sida och kasat ner 2-3 cm.
Hon fick tillbringa natten på sjukan och fick med nöd och näppe åka hem kvällen efter.

Hon var friskförklarad ca 2 måander senare!

Så åk för sören in och kolla upp dig!
 
Sv: Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!

Åk in och kolla. Om inte annat så finns de riktigt goa tabletterna bara på recept...
 
Sv: Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!

Svarar alla lite allmänt:
Sjukskrivning går inte då jag jobbar svart, dumt jag vet men så ser det tyvärr ut just nu (kortare period och nytt jobb är på g), men kommer självklart få lite extra hjälp om det behövs.
Har dock pratat lite med chefen nyss och om det inte blir bättre med värktabletter så åker jag nog in till sjukan imorgon..sist jag var inlagd på sjukhus pga skada var dock när jag bröt ryggen/fuckade upp hela kroppen efter en larvig liten avramling, och jag fick allt annat än bra vård den gången så mitt förtroende för sjukvården är fortfarande inte på topp, brukar sluta med att man är fattig och har lika ont som innan.;)

Kommer jobba vidare som vanligt men resterande pållar får dock lite oplanerad vila idag, så det blir tre timmars extra lunch iaf..:angel:
 
Sv: Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!

Ja det är väldigt dumt att jobba svart :crazy: Men åk in så du får lite ordentliga tabletter.
 
Sv: Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!

Skulle du inte ha tagit ut veterinären om din häst fick sprickor i revbenen? Just det! Då borde du också "unna dig" riktig vård.

Så du menar att man ska vårda sig själv också och inte bara hästarna?:o
Vi hästfolk/hästskötare har inte alltid det tänket har jag märkt..haha.
 
Sv: Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!

Jag hoppas faktiskt Bowman hittar den här tråden.
Att jobba svart är det många som gör, men du ska INTE jobba åt andra när du är skadad! Vare sig svart eller vitt.
 
Sv: Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!

ta det lugnt och fråga chefen om ngn annan kan mocka åtminstone :/, jag fick en spricka för ngt år sedan, blev ordinerad ipren+ alvedon och ta det lugnt, vilade 3 dagar från jobbet och var där igen i lagom tid för storstädning av stallet och utmockning av alla boxarna :D. gick inte så bra, kunde knappt sopa XD.
tog ca 1 vecka innan jag kom upp på hästen igen och det var en mardröm att hoppa av, sen var jag igång och var iväg på tävlingen 2 veckor efter ^_^. skit ont men det gick(tävlingen gick inte bra men jag satt åtminstone på hästen :p).
jobbade också svart då + var ensam och tog ut hästarna när jag blev sparkad, hade tur att mannen var hemma så jag kunde ringa in och be om hjälp. kunde knappt andas eller stå, men fick ut de hästarna jag tappat åtminstone i rätt hagar :/.
 
Sv: Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!

Så du menar att man ska vårda sig själv också och inte bara hästarna?:o
Vi hästfolk/hästskötare har inte alltid det tänket har jag märkt..haha.

Det är väl en av anledningarna till att många hästskötare får byta yrke? Man är oförsiktig med sin kropp, den går sönder, och sen håller den inte för hästjobb längre. Det tänket är kortsiktigt och korkat, om du frågar mig. Jobbar man med kroppen behöver man se till att man håller.
 
Sv: Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!

Som du säger så gör revbensbrott mer ont efter några dagar, och man gör ingenting åt det om det inte är så att benet gått av förskjutits så att det riskerar att punktera lungan (inte så vanligt, och det lär man känna av...). Det du eventuellt får ut av ett sjukbesök är starkare smärtstillande, men ofta vill dom inte skriva ut morfintabletter förrän man testat olika receptfria läkemedel.
 
Sv: Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!

Jag jobbar också ensam, försäljningsstall med 10-13 pållar i varierande åldrar, har dock ägarna här hemma på gården så dom får helt enkelt masa sig ut och hjälpa till lite extra ett tag framöver.


Mabuse:
Jo så är det ju tyvärr. Jag tog det här jobbet främst för att jag behövde komma iväg från min pappa, helt ärligt, och därav också lämna stan där han bor. Nu har dock jag och pojkvännen funderat på att bli sambos igen, så då kommer jag byta jobb till något mindre tidskrävande och även mindre slitsamt..
 
Sv: Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!

Svarar alla lite allmänt:
Sjukskrivning går inte då jag jobbar svart, dumt jag vet men så ser det tyvärr ut just nu (kortare period och nytt jobb är på g), men kommer självklart få lite extra hjälp om det behövs.
Har dock pratat lite med chefen nyss och om det inte blir bättre med värktabletter så åker jag nog in till sjukan imorgon..sist jag var inlagd på sjukhus pga skada var dock när jag bröt ryggen/fuckade upp hela kroppen efter en larvig liten avramling, och jag fick allt annat än bra vård den gången så mitt förtroende för sjukvården är fortfarande inte på topp, brukar sluta med att man är fattig och har lika ont som innan.;)

Kommer jobba vidare som vanligt men resterande pållar får dock lite oplanerad vila idag, så det blir tre timmars extra lunch iaf..:angel:

Fast sjukskrivning behöver det ju inte bli bara för att du åker in och kollar att du är vettigt intakt fysiskt ? Klart du ska om du är rädd om din kropp !

Sen behöver jag nog inte påpeka för dig ytterligare hur otroligt kort tänkt det är att jobba svart just när en sån "liten grej" händer som i detta fall - nästa gång är det ngt större och vad har du då , arbetsrättsligt och försäkringsmässigt ?
 
Senast ändrad:
Sv: Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!

du borde verkligen åka in! när jag åkte av för två månader sen så kändes det som att jag inte kunde andas, trodde bombsäkert att det var revbenen, men det visade sig vara en kotkompression mellan 2 ryggkotor (och frakturer) så åk för säkerhets skull in och kolla!
 
Sv: Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!

Åk in!

Jag vet ryttare som åkt av och suttit upp..och efter smällen ridit med bla sprucken mjälte utan att veta om det..förns ett tag efteråt :crazy:
Även de med krossade ben lite här och där..

Det är inte alltid värt att "kasta sig upp i sadeln igen"

Åker man av, är det bättre att kolla upp sig en gång för mycket än för lite..precis som vi gör med hästarna. Det är i slutändan inga leksaker vi håller på med utan tunga djur!

För egen del har jag blivit avslängd på en sten en gång..Dumt att inte bry sig? - ja..eftersom att månader efteråt fick jag konstaterat att jag har en spricka i ryggkotan som dessutom nog aldrig kommer att läka helt. Med kvittot i handen så skulle jag givetvis ha kollat upp det tidigare, när det var färskt och det fanns en chans att åtgärdas i rättan tid, nu är det för sent..
 
Senast ändrad:
Sv: Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!

Om du blir skadad för livet på ett svartjobb så kan du få det knapert med pengar, din privata olycksfallsförsäkring gäller egentligen inte och du kan inte få ersättning för inkomst, för du har ju ingen sådan. Det är så dumt att försörja sig svart att jag blir olycklig!

(Däremot kan jag leva med att man exv mockar stallkompisarnas boxar mot pengar i handen eller tar hand om kompisens häst när den är borta).
 
Sv: Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!

Jag bröt svanskotan, lyckades kravla upp i adrenalinruset men att komma av sen när det släppte :crazy: Iofs inte farligt men ajjj!
 
Sv: Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!

Alltid åka in och kolla ordentliga fall/slag eller liknande, för att det ska finnas i journalen om man får besvär senare. Då kan man kolla bak i historik och se om det finns samband med tidigare skador.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Mår så fruktansvärt dåligt! Har haft min häst i fyra år nu, men började i julas fundera över att sälja honom, då jag är i en ny fas i...
2
Svar
31
· Visningar
4 615
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ Oktober 2011 så vart jag rejält sparkad av min häst,ren olyckhändelse,men han sopa mig i backen totalt av en smäll. Jag fick världens...
Svar
11
· Visningar
5 513
Senast: kryddelydd
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 336
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Jag behöver få bolla lite tankar och skriva av mig lite, jag vet inte vad jag ska göra längre.. Jag har haft problem med rygg...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
19 319
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp