Nedsjunkna kotor bak.

Capricorn

Trådstartare
Är det någon mer som varit med om att kotorna sjunkit ned på någon häst??
Jag har funderingar på om detta är något som påverkar hästen ridmässigt:grin:
Hoppas någon har nån erfarenhet av det:)

Sv: Nedsjunkna kotor bak.

Ja jag vet en och kan väll inte säga att den hästen var ridbar ....

Mia

Tack för ditt svar!!
Ja för denna häst som jag tänker på rör sig trevligt och verkar ändå kunna funka som ridhäst. Men jag vet ju inte hur det blir om det blir mer press på henne.

Björnfot är ett annat namn på det tillstånd jag tror du tänker på. Man brukar då säga att hästen trampar igenom kotorna.

De jag sett som trampat igenom har haft uppenbara hållbarhetsproblem. De som har hållt sig fräscha har heller inte varit igång. Tyvärr har jag också sett att det inte sällan nedärvs.

Bildgooglar du får du upp ett par exempel, och det finns rätt mycket skrivet om det också.

jag har haft en med ordentligt veka kotor fram (vet inte riktigt om det är det du menar). För normal ridning och träning höll han bra utan problem, men jag är tveksam till om han hade hållit för den "högre skolan". det är förresten hästen i min avatar, men vekheten i kotorna syns inte så bra på den bilden.

Min erfarenhet av björnfot är hästar som går sönder om de tränas mer än lätt hobbyridning, typ lugna turer i skogen. Vet ett par ston som gått till avel också som sett helt bedrövliga ut i bakbenen under dräktigheten, ju tyngre de blir. Så det är inget jag skulle acceptera hos en häst jag skulle köpa eller använda.

jag har haft en med ordentligt veka kotor fram (vet inte riktigt om det är det du menar). För normal ridning och träning höll han bra utan problem, men jag är tveksam till om han hade hållit för den "högre skolan". det är förresten hästen i min avatar, men vekheten i kotorna syns inte så bra på den bilden.
Och jag svarar på mitt eget. Efter lite googling inser jag att björnfot inte är samma sak som veka kotor, men den minskade hållbarheten är väl antagligen inte helt olika :)

Björnfot är ett annat namn på det tillstånd jag tror du tänker på. Man brukar då säga att hästen trampar igenom kotorna.

Borde hon inte ha skrivit det om det va en så drastisk benställning hon menade??

Veka kotor är ofta avelsbetingat men kan oxå bero på felaktig fölvård anseende underlag,verkningsintervaller och främst rubbad tillväxt som beror på bristande balance i foderstaten.

Övriga faktorer som påverkar uppkomst av veka kotor är svag muskelatur som löper ut i senapparaturen i benets bakre del, långa tår, för korta traktarmar på skorna vilket leder till ett icke fullgott understöd i hovens bakre del.

Det finns en forsknings rapport som presenterades i ridsport för ca 0.5 - 1.0 år sedan där man kunde konstatera att många kors/länd ryggs problem skulle kunna elemineras om man bara rent hovmässigt gav hovens bakre del ett maximalt ökat understöd från hovens bredaste del och endast 1/3 dels belastnings förhållande framför hovens bredaste del.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har...
2
Svar
27
· Visningar
3 760
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka