Nedräkning & gnälltråd för oss som bara går och väntar ..

Sv: Nedräkning & gnälltråd för oss som bara går och väntar ..

Här är det också nedräkning nu - fast jag tänker inte avslöja mitt planerade snittdatum... :D
Sammandragningar har jag MASSOR av sedan några veckor tillbaka - när jag ringde och skrämde slag på stackars barnmorskorna på förlossningen... :rofl: Jag hade täta regelbundna sammandragningar, precis som jag hade flera ggr när jag väntade sonen, men jag kunde av rent praktiska skäl inte åka in direkt till förlossningen utan ville bara veta om jag kunde peta i mig ett bricanylpiller för att de skulle lugna ner sig. :angel: Det var typ vecka 32 eller nåt och det tryckte inte på neråt direkt utan bara drog ihop sig, så jag var inte särskilt orolig. Efter detta satte jag dock in Bricanyl på eget bevåg - hade kvar sedan förra graviditeten - för att slippa tillbringa resten av graviditeten sittande/halvliggande i soffan pga mkt förvärkar. Eftersom jag ska snittas så behöver ju inte min livmoder styrketräna och faktum är att varken min barnmorska eller läkaren på MVC har haft några synpunkter på att jag gjort det på eget bevåg. Kör det igång så gör det det oavsett Bricanylen, skillnaden är att med Bricanyl kan jag leva ett ganska normalt liv även sista månaden, utan hade jag inte kunnat röra mig alls...

Hmm mutter, bara du inte tränger dig före i kön ;) ( äsch du har säkert fått ett tidigare datum än mig ).

Uj vad jobbigt med så mycket sammandragningar hela tiden, när jag får värkar så blir jag genast supernervös och tänker hur mycket som måste ordnas om jag ska till att åka in nu ...

Men det är väl den lilla kontrollfreaken i mig som styr, bara därför så kommer väl bebisen i magen förstöra alla mina planer ..

hehe... mycket som ska ordnas var det, sa Bull... :D

Jag har ju fortfarande gubben i huvudstaden 3 dagar i veckan och är själv hemma med barn och djur på landet.
Ska jag kunna åka in, om det kör igång, så måste jag antingen vänta tills mormor tagit sig ut hit (tar i bästa fall en halvtimme - hon får dessutom ta taxi, så att jag kan få skjuts in) eller också får jag stoppa in barnen i bilen och köra själv... *oups*

Tur att man inte är så lättstressad och att de tidigare tre barnen glatt har stannat fram till snittdatum. :D

Uscha jag börjar bli skapligt nervös inför snittet, men allt ska väl gå bra får man hoppas ....

:)

Alltså jag har aldrig riktigt hängt med på alla olika värkar och sammandragingar osv.
Inte för att jag ska ha fler barn men :D

När vi ringde nu senast och funderade på om det var förvärkar eller vad det var så sa dom att man kunde ta två alvedon och var det förvärkar så skulle det ge med sig.
Men hur vet/känner man skillnaden på förvärkar och tex öppningsvärk(kallas det så)?
Herregud, jag har klämt ut två barn och har noll koll :o
Visst förr eller senare märker man ju om det är dags :angel:

Jag måtte ju iaf varit helt obildad iom att jag inte trodde att det var dags,
inte förrän värkarna kom utan uppehåll :rofl:
Aj för att öppna sig snabbt :crazy:

Jag gick ner på ensiffrigt idag :p

Fuskis! :p
Jaja, jag är inte avundsjuk på själva ingreppet, och skulle absolut inte vilja gå igenom det du har behövt som leder fram till snittet. Men att veta datum, oh, vad jag skulle vilja det!

Nej tro mig, det är ingen som vill gå igenom de mindre helvettet :)

Men om man ska se något gott i allt så är det väl just det, att få ett datum :D

hehe... mycket som ska ordnas var det, sa Bull... :D

Jag har ju fortfarande gubben i huvudstaden 3 dagar i veckan och är själv hemma med barn och djur på landet.
Ska jag kunna åka in, om det kör igång, så måste jag antingen vänta tills mormor tagit sig ut hit (tar i bästa fall en halvtimme - hon får dessutom ta taxi, så att jag kan få skjuts in) eller också får jag stoppa in barnen i bilen och köra själv... *oups*

Tur att man inte är så lättstressad och att de tidigare tre barnen glatt har stannat fram till snittdatum. :D

Å hu! Jag sitter här i godan ro, har hästen inackorderad på helskötsel, svärföräldrar som kan komma och ta dottern på 1-2 timmars varsel, flera närmare bekantingar som kan komma en stund om det behövs, mannen på 10minuters telefonvarsel, och 10 minuter bilfärd till BB.

Allt är superlugnt. Men händer det ngt? Nääääää! Har BF på onsdag, och är riktigt urless på att vara gravid. Tänk att man kan längta så efter att ha superont:p

Och mitt humör är lika bra som på en riktig pissmärr. Det är rätt synd om min man just nu, fast det är MEST synd om MIG:devil:

Jag hade förvärkar rätt länge (under flera veckor) men när det väl satte igång så var det ingen tvekan för min del. Värkarna (som då var öppningsvärkar) påvärkade andning och värme i kroppen på ett annat sätt än vad förvärkarna gjorde och det satte sig mer i både mage och rygg, samt kom regelbundet och höll i sig ungefär lika länge varje gång.

Tänk vad olika erfarenheter man har trots att man gjort samma sak, dvs föda barn! Det är rätt spännande faktiskt =) Jag kan tänka mig att det gjorde grymt ont att öppna sig så fort, men jag kan lova att det var rätt jobbigt att öppna sig 1 cm varje timme för att sedan stanna av vid 8 cm och få krystvärkar som man ska försöka hålla igen! Att krysta i två timmar var heller ingen höjdare men jäklar vad nöjd jag kände mig efteråt! Jag hoppas dock att nästa förlossning går iaf liiiite snabbare. Tycker att en tre-fyra timmar känns rätt lagom :D... kan man beställa det tro?

//Julia

Det är ju det som är så "häftigt" med förlossningar att alla är unika, åh vad jag lämgtar tills jag står där färdig barnmorska och får vara med under graviditeter och förlossningar. Förstå vad underbart när inte den ena är den andra lik! Och oftast går det ju faktiskt bra även om jag såklart är väl medveten om att det inte alla gånger blir som man vill :(

Jag önskar min nästa förlossning tar längre tid. Jag hade bara värkar i 2 timmar och var öppen 8 cm när vi kom in! Det absolut jobbigaste med det var att värkarna kom så tätt och var kraftiga men de gjorde inte ont. Men sen kom de 2 sista cm i en värk när jag dessutom böt säng så jag var helt oförberedd och j*vlar vad ont den värken gjorde :mad:

Nästa gång har jag gärna lite värkar vid de första cm så vi hinner åka in :eek:

Det är så spännande nu när det är så många som är på slutspurten :bump:

En liten fundering bara... När väl bebis är ute,hur länge är då pappan med hemma innan han återgår till sitt arbete? Är det något som man väljer själv,eller hur många dagar FÅR han?

En liten fundering bara... När väl bebis är ute,hur länge är då pappan med hemma innan han återgår till sitt arbete? Är det något som man väljer själv,eller hur många dagar FÅR han?

10 dagar får han vara hemma med ersättning från FK

Tio dagar får han ersättning för från Försäkringskassan. Men sen kan man ju ta ut lite semester eller så också förstås.

Inte meningen att vara tjatig, jag var inte så snabb bara :p

Det väljer han ju själv, men man kan inte båda två ta ut föräldrapenning samtidigt. Där emot får pappan 10 dagar som han kan ta ut samtigt som mamman är föräldraledig och de får han ta ut innan barnet blir 3 månader.

Man kan ju göra på massa sätt t.ex.

Barnet föds -> 2 veckor gammal: mamma föräldraledig och pappan tar ut sina pappadagar.
3 veckor -> 7 veckor gammal: mamma föräldreledig och pappa semester.
8 veckor -> 13 veckor gammal: mamma semester och pappa föräldraledig.

Men det beror ju på arbetsgivare, ekonomi, kanske när barnet föds osv. Kanske kan pappan jobba en massa övertid medans mamman är gravid som han sen kan ta ut i ledighet när barnet föds. (T.ex. jobba helg i 2 månader = 2-3 veckor ledigt)

10 dagar får han vara hemma med ersättning från FK
Det är väl en sanning med modifikation...
Båda föräldrarna kan ta ut föräldradagar med full ersättning samtidigt under 10 dagar i samband med förlossningen. Men det lär nog inte finnas något som hindrar att den ena avstår från sin ersättning, så att båda kan vara hemma längre...

Det är väl en sanning med modifikation...
Båda föräldrarna kan ta ut föräldradagar med full ersättning samtidigt under 10 dagar i samband med förlossningen. Men det lär nog inte finnas något som hindrar att den ena avstår från sin ersättning, så att båda kan vara hemma längre...

Nej man kan ju göra som man vill! Men tar man dom dagarna man får så stämmer det ju :) Sen kan du lägga till semester osv osv osv.. ja pmm skrev ju rätt utförligt :D

Det jag vill gnälla på nu är att jag är så himla trött!! Törstig och trött.. Fler som är det eller kan det vara blodsockret som spökar? Ska dit imorn så får väl svar på det då.

kl

Jag trodde att jag skulle fa vara med i en san här trad, blev ganska förvanad när Emilia valde att komma ut 5 dagar förre bf. Jag hade inga förvärkar eller sammandragningar alls förren jag vaknade kl 5 en morgon med regelbundna värkar var 6 minut. Att dom var sa regelbundna direkt gjorde att jag kände mig ganska säker pa att det var dags.

Här far pappan stanna om det finns plats, kostar 250kr natten och da ingar sängkläder, kvällsfika och frukost. Jag skrev i mitt förlossningsbrev att jag ville att han skulle stanna hos mig och det var aldrig ngn som fragade mer om det.

Ang bb-väska, jag hade med mig en stor väska men använde inte sa mkt av det.

Till bebis: Använde nästan allt jag hade med, Emilia kräktes ganska mkt fostervatten och vi var inte sa bra pa att ta pa blöja sa det läckte en del. Hade med 2 pyamaser (en 50, en 56), ngr bodys (50 och 56), tva byxor (50,56), ngr mössor (men ingen av dom passade), en mysig filt (använde mkt), och ytterkläder till hemresan. Hade med ngr blöjor ocksa men vi akte hem dagen efter sa dom vi fick pa bb räckte. Babyskyddet tog mamma med i bilen när hon kom och körde hem oss.

Till mig: Pa förlossningen och bb använde jag sjukhusets snygga kläder och deras sexiga nättrosor. Hade med mjuka stora kläder till hemresan men hade egentligen kunnat ha samma som när jag akte in. Tofflor var skönt och sköna strupor. Hygeinartiklar som tandborste, tandkräm, tval och schampo är bra.
Pa bb var det gott med lite frukt och godis.

Till pappan: Ombyteskläder och ngt att sova i om han stannar kvar. Hygeinartiklar och tofflor till honom ocksa. Jag ville inte att han skulle ga iväg sa da är det bra med lite mat och dryck till honom.

Övrigt: Hade med kortlek och bok men det använde vi aldrig, vi var trötta efter en jobbig natt och vilade mest och tittade pa vart lilla underverk.

Det är rätt synd om min man just nu, fast det är MEST synd om MIG:devil:

Självklart! Jätte-jättesyndast om dig! :p
Jag är ingen pissmärr just nu utan känner mig mer som en trind shettis. Stor mage och så är det lättast att gå med snabba små pyttesteg. Klippeti-kloppeti typ. Och så är det synd om mig för att jag har konstant mensvärk och sammandragningar. Bläh!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka