Nederländskt Pass

Sv: Nederländskt Pass

kl
Mitt holländska sto hade ett icke-EU pass (hon är född 99). Jag fick skicka passet i original tillsammans med konturdiagram och kopia på köpekontraktet till ASVH. De klistrade in en svensk sida i det ursprungliga passet och satte dit en stämpel. Svensksidan gällde endast livsmedelsproduktion. Hon är reggad KWPN vilket står tydligt bredvid det vackert klingande Paardenpaspoort. Det borde ju stå nåt där på ts´s hästs pass också!?

Den svenska livsmedelssidan klistrar ASVH in i alla utländska pass även EU-passen om man gör en tilläggsregistrering här i sverige för att deltaga i ASVHs aktiviteter.

Jag vet inte om alla länder har samma men på de danska kan man se vilka som är eu-pass genom att det på framsidan eu-stjärnorna runt DK precis som vi har eu-stjärnorna runt S här i sverige (alltså en cirkel med stjärnor där landsbokstaven står i mitten)

1999 var det eu-pass i danmark i alla fall (1998 var det inte det så måste vara första årgången de utfärdade dem)

På ston har man ytterligare en anledning att tilläggsregistrera ston i ASVH för att registrera avkommer efter dem födda här om stoet inte är stambokfört i sitt hemland.

Ok! Men då måste man alltså skicka in även EU-pass för tilläggsregistering? Men bara för halvbloden? Och bara för rasföreningen - inte pga någon bestämmelsen från SJV?

Ok! Men då måste man alltså skicka in även EU-pass för tilläggsregistering? Men bara för halvbloden? Och bara för rasföreningen - inte pga någon bestämmelsen från SJV?

Om vi tar vad som gäller i ASVH som jag har bäst koll på, så måste man göra en tilläggsregistrering i Sverige om hästen skall deltaga i ASVHs aktiviteter (3-års test, kvalitet, championat osv) samt om man skall registrera avkomma efter sto som ej är stambokförd i sitt hemland.
Har hästen EU-pass så skall signalementsbeskrivningen då kontrolleras (fyllas i om så inte är gjort i passet) sedan skickas passet in och de stämplar och skriver hästens svenska tilläggsregnr på sista sidan och sedan får man tillbaka det igen.
Så ja även ett EU-pass skall skickas in om man vill göra en tilläggsregistrering här de måste ju skriva in även detta regnr, men man får sedan tillbaka samma.

Detta är alltså bara för avelsföreningen inget krav från SJV

Passet utfärdades den 20 februari 2005.
Vet inte riktigt hur gammalt det ska vara innan det inte är EU-godkänt..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 688
Senast: Farao
·
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka