Nederländskt Pass

C

Carismagirl

Hej!
Jag har ganska stora problem,
min ponny är importerad från NL och har ett pass på Holländska.
Det vi förstått är, sto, bläs, strumpor och att allt annat är okänt.
Samt när hon är vaccinerad osv.
Men nu måste jag ha Ponnylicens och då måste hon vara registrerad någonstans..
Men det måste man väl redan vara om man har pass?
Vet ni något om det?

Sv: Nederländskt Pass

. Vad gör jag om min häst har ett utländskt registreringsbevis eller pass?
Kravet på pass gäller även importerade hästar. En del hästar har ett utländskt registreringsbevis eller pass. Dessa handlingar ska tillsammans med importhandlingarna skickas in för registrering till din svenska rasförening. Hästen får då ett svenskt datahanteringsnummer och ett svenskt pass, eller en stämpel i det utländska passet. Din rasförening kan informera dig om vad som gäller för just din häst.

KÄLLA: SJV

Hej!

Jag har också en ponny från holland med pass. Jag har registrerat henne som knabstrupper här i sverige. Du måste registrera henne i ett förbund här i sverige, som svensk ridponny eller om det är någon speciell ras? Då kan du fixa licens.
Man får göra en id-koll så att passet stämmer, kanske ta dna och skicka in tillsammans med passet till föreningen man valt att registrera hos så fixar dom lite stämplar och man får tillbaka passet sen.. Det är lite olika som behövs för olika ställen så kolla på respektive hemsida, där finns allt som behövs.. Vad är det för pålle?

Hej!
Jag har ganska stora problem,
min ponny är importerad från NL och har ett pass på Holländska.
Det vi förstått är, sto, bläs, strumpor och att allt annat är okänt.
Samt när hon är vaccinerad osv.
Men nu måste jag ha Ponnylicens och då måste hon vara registrerad någonstans.. Men det måste man väl redan vara om man har pass?
Vet ni något om det?

För att vara ännu tydligare:
Ja, någonstans i sverige! Använd passet du har att registrera dig i Sverige.

Men jag läste nått om att man bara behövde kopiera en sida ur passet så räckte det.. ?
Det är hon på bilden.. Korsning mellan Eng. Fullblod och Welsh (tror vi).

Alla hästar från utlandet har ju pass och är chipmärkta..
Jag har ju även slutmätt hon.. Vilket hon inte var.

Ehm.. nä, om hon är redan registrerad utomlands så ska man inte göra det i sverige också..
Läst allt på www.ridsport.se

Det står ju så här på ridsports sida:

5. Vad gäller om min häst är importerad?
Kravet på pass gäller även importerade hästar. En del hästar har ett utländskt registreringsbevis eller pass. Dessa handlingar ska tillsammans med importhandlingarna skickas in för registrering till din svenska rasförening.

För att tävla på regional tävling och uppåt i Sverige måste alla hästaroch ponnyer ha licens.
Hästen/ponnyn måste före inbetalning vara registrerad i en officiell rasförening. Är du osäker på vilken rasförening din häst tillhör kan du kontakta Svenska Hästavelsförbundet, tel. 0511-672 30. Är det en ponny måste den dessutom ha ett mätintyg.

Vart läste du annat ?

Ponnyn behöver ett svenskt pass.
Du behöver de utländska registeringshandlingarna (alt passet), identitietskontroll och chipmärkning/alt avläsning av befintligt chip. Ta kontakt med rasförening (svenska ridponnyförb?) och en id-kontrollant.

Ehm.. nä, om hon är redan registrerad utomlands så ska man inte göra det i sverige också..
Läst allt på www.ridsport.se

Du har nog inte läst allt på ridsport. Sök efter 10 vanligaste frågor om pass så hittar du svaret som vi alla andra här också säger till dig..;)

Vilken fin pålle du har!

Ponnyn behöver ett svenskt pass.
Du behöver de utländska registeringshandlingarna (alt passet), identitietskontroll och chipmärkning/alt avläsning av befintligt chip. Ta kontakt med rasförening (svenska ridponnyförb?) och en id-kontrollant.

Är det alltså skillnad mellan ponny och stor häst ? Stor häst behöver inte vara registrerad i Sverige för att tävla utan utländsktregistreringsnummer gäller.
För att uppfylla passkravet behöver inte heller stor häst registreras i sverige under förutsättning att den har ett godkänt EU pass från sitt hemland.

Gäller alltså inte samma regler för ponny ?

Jo, jag tänker likadant som Gylle..

Tack :) Hon e helt underbar <3

Så här står det på Svenska Hästavelförbundets hemsida:

"För hästar som har ett utländskt pass skickas det i original tillsammans med passansökan (bör ske i rekommen-
derat brev). Ett konturdiagram skall utfärdas av en SH godkänd ID-kontrollant. (ID-kontrollen får inte utföras av hästägaren eller uppfödaren). I de fall hästen är chipmärkt skall avläsning av chip ske.
Kopia av köpekvitto skall bifogas, om det inte är uppfödaren som
äger hästen, eller om nuvarande ägare står i passet. På köpekvittot anges uppgift om köpare, säljare, hästens namn och försäljningsdatum (köpesumman behöver ej anges).
För egen uppfödning och där kvitto/kontrakt saknas skall ett alternativt ägarintyg skrivas, där skall två
personer med namn och kontaktuppgifter intyga vem som äger hästen. De utländska handlingar som ej uppfyller EU-krav arkiveras och ersätts med ett svenskt pass. "

Jag tolkar det som att även EU-pass utfärdade i utlandet ska skickas in. Om hästen har ett "holländskt pass", dvs ej EU, ska det bytas ut.

Där jag läste så stog de att man bara behövde skicka med en kopia av härstammning, färg, osv..

På ridsportsförbundets hemsida där man kan lösa licens står följande:

Hästen/ponnyn måste före inbetalning vara registrerad i en officiell rasförening.

Alltså ingenting om att varken häst eller ponny måste vara registrerad i SVENSK officiell rasförening. Det var så för några år sedan att de var tvugna att vara reggade i sverige, men det kravet togs bort, vet med säkerhet att det är så vad gäller stor häst då jag haft häst med svensk licens som inte var reggad i sverige. Iom texten inte gör någon skillnad vad gäller häst/ponny så måste detta även gälla ponny.

På ASVHs registreringssida finns följande att läsa:

IMPORTERADE HÄSTAR (häst med utländsk reg.handling )
Importerade hästar måste inte längre registreras i Sverige för att kunna lösa tävlingslicens, däremot om de skall delta i ASVH:s verksamhet (har hästen inte EU-godkänt pass måste man dock ansöka om sådant i svenskt avelsförening).

Då är dom lite efter på ridsport.se och jordbruksverket som jag och någon till på tråden kollat på..

Vi pratar nog förbi varandra. Jag är medveten om att hästen inte behöver vara registrerad i en svensk förening för att söka tävlingslicens. Men för att få "permanent uppehållstillstånd" i Sverige behöver den ett godkänt EU-pass. Det kanske ponnyn har, men mer troligt har den ett något äldre holländskt pass och ägaren måste därför skicka in originalhandlingarna till en svensk rasförening för att få nya passhandlingar. Varpå ponnyn kommer att registreras i Sverige, troligen som svensk ridponny. Passet har inte alls med tävling att göra (vilket jag utgår från att du vet!). Numera är väl fö passet = registreringshandlingarna, så om hästen inte är registrerad i någon rasförening blir passet per automatik omdesignat.

Innebär fö ett holländskt pass att hästen är registrerad i en rasförening? Det borde väl vara samma som här, alltså ja?

Ts - är det ett EU-pass?

Då är dom lite efter på ridsport.se och jordbruksverket som jag och någon till på tråden kollat på..

Låter konstigt. Jordbruksverket är väl den myndighet som ansvarar för att hästar i Sverige ska förses med pass. Alltså borde de vara up to date. Men dom nötterna ska man förstås aldrig lita på.

kl
Mitt holländska sto hade ett icke-EU pass (hon är född 99). Jag fick skicka passet i original tillsammans med konturdiagram och kopia på köpekontraktet till ASVH. De klistrade in en svensk sida i det ursprungliga passet och satte dit en stämpel. Svensksidan gällde endast livsmedelsproduktion. Hon är reggad KWPN vilket står tydligt bredvid det vackert klingande Paardenpaspoort. Det borde ju stå nåt där på ts´s hästs pass också!?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 688
Senast: Farao
·
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka