G

Gizoba

Ingen som hört eller vet någonting om hur det går i Sveg?
Är jättenyfiken!

Sv: Nbm!

inte direkt för NM klassen mer än att flera åker ut och norges lag red bort sig i morse. Svenskarna är tydligen de det går bäst för. Vilka som rider i laget låter jag vara osagt.

Kim leder iaf 95 km klassen och ska ut på sista slingan nu. Håller tummarna jättehårt!

Klass 2
Kim Klotz leder så fins det en till kvar i klassen

65km
1:a Hanna Norin Sarek
2:a Ingrid Lysen Blondie
3:a Stina Svensson Chimal

Resultat NBM

1:a Helgio Rothkala, Galarina, Estland
2:a Lena Sandberg-Nilsson, Diip, Sverige
3:a Cecilia Hellesen-Hansen, Hendrix, Sverige

Ett stort grattis till medaljörerna:banana:

Kim vann!!!! och fick BC!!!!

Stort grattis till en välförtjänt vinnare som haft sin häst sedan 6 månader! Envetet tragglande ger resultat!

:banana: :bump:

Roligt att Estland kommer och spöar Sverige - oväntat!

Ingrid, Liv ,Yvonne , Gunilla red i laget. Gunilla åkte ut men sverige vann, inga fler länder fick in lag.

Inga hästar i NBM klassen var riktigt fräsch så inget BC delades ut. Fanns broderat BoT täcke men ingen som fick det....

Senast ändrad av en moderator:

Desert_Wind skrev:
Inga hästar i NBM klassen var riktigt fräsch så inget BC delades ut. Fanns broderat BoT täcke men ingen som fick det....

Var inga hästar av alla 29 startande såpass fräsch att dom kunde dela ut BC. :eek: Vet iofs att det var många som utgick eller blev uteslutna.

Själv startade jag 95 km men utgick efter 60 km, då jag skulle ut på 3:e slingan. Min häst ville inte mer. :( Från att ha varit pigg & fräsch så totaldog hon och ville knappt gå framåt ens, höll inte ens på att få henne från grinden ut på banan.
Svårt & veta om det är psykiskt eller om hon hade ont någonstans då hon ALDRIG gjort så förr. Så jag ville inte pressa henne och utgick tyvärr.

Men tror nog att det sitter psykiskt, låg & snabbpulsad och inga speciella anmärkningar hos veterinären. Pigg som en spigg då vi kom hem, så inte är det något fel på henne heller. :smirk:

Då skulle de givit priset till den häst som var "minst ofräsch" i såfall. De hästar som godkänns i slutbesiktning måste väl i alla fall kunna jämföras med varandras värden för att kunna utse den med Bäst kondition. I annat fall undrar man ju varför de godkänns överhuvudtaget. Låter mycket märkligt!

Min personliga åsikt:
BC är ju veternärernas hederspris till den häst som anses ha klarat tävlingen utan någon påfrestning på hälsan. Jag tycker det bara ska delas ut om någon verkligen förtjänar detta pris. Då kommer det fortsättningsvis vara åtråvärt och betydelsefullt. Veterinärerna ska helt bestämma själva om det vill ge eller inte.

Att hästarna ligger inom godkända värden eller har superfin kondition är två helt olika parametrar Godkänd eller BC.

Hur det såg ut på denna tävling eller hästarnas skick vet jag inte eftersom jag inte var där.

Håller absolut med dig ang best condition! Det är inte så att man ska behöva tvingas dela ut det till någon häst som inte är fräsch "bara för att det ska delas ut"

Priset "Bästa kondition" ges ju till den häst i ett visst startfält(givet- Godkänd i mål)som anses ha bäst värden. NÅGON av 29 st borde väl ha bäst värden? Finns absolut inget sagt om att vinnaren i "Bästa kondition" tex måste ha nollor på alla kriterier. Den kan mycket väl ha etta på både hudturgor och tarmljud tex.
Med ert resonemang tycker jag att man kan låta bli att ge det vid tävlingar där många är i stort sett lika fräscha också, men det är ju här veterinärernas arbete att välja ut EN kommer in.

Nu finns Härjedalsritten 2006 resultat på deras hemsida och det var i NMB endast 9 godkända ryttare 11 uteslutna under ritten 2 st som inte fick godkänt i förbesiktningen plus en ryttare som utgått på egen begäran efter 2 sträckor.
Är det någon som vet vad det var för förhållanden under ritten? Medelhastigheten låg på strax över 13 km/t och det är ju inte svindlade fort tycker jag med tanke på att det är ett mästerskap.
Var det lika varmt som under Fornaboda tex?
I Skåne hade vi lite regn igår och svalare väder men det behöver det ju inte varit däruppe.

Alla ni som någongång ridit uppe i Sveg vet vilken natur ritterna bjuder och så även denna gång!

Kuperat är förnamnet men med en tryckande kvalmande dock molning värme hela morgonen o förmiddagen som sedan gick över i strålande sol sedan till hällregn. Det kräver sin ryttare...

Och med de två "jätte" sitigningarna som ritten innehåller så är det en utslagsgivande bana oavsett väder. Men tror att denna upplaga berodde på att det var så tryckande kvaft...Så kände jag iaf!

Desert Wind : Tack :love:

En hovsam (!) fråga: Nå'n som vet skälet till 56 som p-gräns i 65-km-klassen? För att försöka hålla ner hastigheten, eller?

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 194
Senast: gammalek
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 826
Senast: Mineur
·
Kultur Någonting som mitt minne säger inkluderar en Peugeot och ett lik i dess bagage, svenska. Kan inte garantera att mitt minne stämmer...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Sryoqwe
·
Tjatter Jag ska göra en liten ihopsättning av bilder/filmer som minne av gammelhunden som snart ska somna in. Det finns några sånger som jag...
2
Svar
24
· Visningar
646
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar