Nauwas ? arab?

OJOJ

Trådstartare
Har sett 3avkommor efter denna hingst u Nordsvensk och arabkorsningsto som sålts till en ridskola i närheten .Alla kommer från en hästhandlare i Småland. Är Nauwas arab eller vad?
 
Sv: Nauwas ? arab?

Det kan väl ändå inte stämma?
I så fall skulle Nauwas vara efter en hingst som var 63 år när han föddes.
 
Sv: Nauwas ? arab?

Jag såg Nauwas ridas av en äldre dam ca 2006 i bredsätra på Öland. brun ca 150 cm. Talade en gång med damen och han var arabkorsning import från Egypten. Betäckte lite bönders ston under sommaren. Stammen i Hästkatalogen stämmer inte eftersom han hade den berömda arabhingsten Aswan som farfar, det påpekade damen noga :)
 
Sv: Nauwas ? arab?

Fast den stammen kan inte stämma, iaf inte via Egypten. Aswan betäckte aldrig några ston i Egypten (och det var nära att det inte blev några i Sovjet heller!). Han hette dessutom inte Aswan (Assuan) i Egypten utan Raafat med skickades till USSR som tack för hjälpen med Assuan-dammen, därav namnbytet.
 
Sv: Nauwas ? arab?

Stammen i Hästkatalogen stämmer inte eftersom han hade den berömda arabhingsten Aswan som farfar, det påpekade damen noga :)

Fast den stammen kan inte stämma, iaf inte via Egypten. Aswan betäckte aldrig några ston i Egypten (och det var nära att det inte blev några i Sovjet heller!). Han hette dessutom inte Aswan (Assuan) i Egypten utan Raafat med skickades till USSR som tack för hjälpen med Assuan-dammen, därav namnbytet.

Aswan kan väl ändå ha varit farfar till en häst född i Egypten.
 
Sv: Nauwas ? arab?

Nja, omöjligt är det väl inte men synnerligen tveksamt. Registerhållningen på araber sköts rätt bra även där och det finns inga avkommor listade i Egypten. Skulle han ha betäckt icke-araber i Egypten är jag extremt tveksam till att det skulle kunna gå att verifiera, speciellt när det är så pass länge sedan.

Däremot (vad gäller Nauwas) skulle han ju definitivt kunna ha en rysk son till Aswan som far.
 
Sv: Nauwas ? arab?

Kan inget om araber, men är det inte möjligt att en son till Aswan sålts till Egypten, och där fått avkommor? Det sas ju inte att Nauwas pappa skulle varit född i Egypten, bara att han själv var det.
 
Sv: Nauwas ? arab?

Inte speciellt troligt, jag har aldrig hört talas om att en Aswan-son skulle ha exporterats till Egypten och då har jag hållit på med araber i nästan 30 år. Det är först på senare år (ungefär de senaste 10 åren) som de tagit in hästar som inte är rent egyptiska/asil (enligt Asil Club).

Nej, om Nauwas har Aswan-blod skulle jag snarast gissa på en rysk hingst.
 
Sv: Nauwas ? arab?

Där ser man, håller bara på med halvblod annars, och de exporteras ju kors och tvärs hela tiden, men arabaveln verkar mer nationell, att man håller på sina linjer och så? I så fall måste det ju varit en stor sak att skänka bort en fin hingst till Ryssland.
 
Sv: Nauwas ? arab?

Egypten hade nära kontakter med Sovjet, Assuan-dammen var ju inte direkt gratis. Dessutom hade de förmodligen tillräckligt med Nazeer-söner. Historiskt sett är det ofta som araber varit gåvor mellan furstar/stater.

Aswan hade sina exteriöra brister så till en början var ryssarna tveksamma till att använda honom :D De chansade och han tillförde typ till de ryska stona men visst, ibland slog hans ben igenom (tex hos Palas exp Polen som var e Aswan ue Nil imp Egypten).

Vad gäller linjer på araber är det en djungel, jag gillar gammelpolskt pre-Palas fast idag anses nog Palas ingå i de gammalpolska stammarna. Vill man riktigt trassla in sig så finns Asil Club, Blue list osv... :p
 
Sv: Nauwas ? arab?

De där linjerna, hur räknas de? Är det hingstlinjer eller stolinjer? Eller ett knippe sto- och hingstlinjer som tillsammans är t ex Asil club? Eller är det enkelt hästar som stammar från ett visst stuteri, typ Crabbet, och som har lite olika stam i botten, motsvarande den moderna halvblodsavelns olika stamböcker, typ asvh, holsteiner, etc?
Inte lika stängda förståss, det finns väl inte särskilda stamböcker för arablinjer gissar jag.
 
Sv: Nauwas ? arab?

Arabstamböcker är helt stängda, är den nationella stamboken inte godkänd av WAHO (World Arabian Horse Organisation) är det inte en arab.

Sedan finns det linjer som mer eller mindre avlas "rena" (men det är ju fortfarande araber vi talar om). Polska, spanska, ryska, engelska och egyptiska är de stora indelningarna. Mycket är senare års konstruktioner av marknadsföringsskäl. Mindre grupper som är tämligen unika är också ungerska, Marbach-old german, rumänska, turkiska samt iranska.
 
Sv: Nauwas ? arab?

Jo, jag vet att arabstamboken är stängd. När jag skrev att de har olika stam i botten menar jag förstås olika arabstammar, men t ex Crabbet-hästarna är ju helt enkelt de hästar som stammar från Crabbet-stuteriet - men de i sin tur kom ju från olika håll. Ungefär som Lipizza och andra berömda stuterier.

Det jag undrade över var vad en "linje" är i arabvärlden. Är det en hingstlinje, en stolinje, ett knippe hingst- och stolinjer från samma stuteri/avelsområde, eller vad? På den listan du gav nu så låter det mer som att det handlar om i vilket land hästen och dess anfäder är född?

I halvblodsaveln pratar man inte om "linjer" på samma sätt, så därför blev jag lite nyfiken på vad man egentligen menar med "linje" i arabtermer.
 
Sv: Nauwas ? arab?

En gammal indelning som gjordes av Edward Skorkowski i Polen gav att kuhailan=maskulin, saklawi=feminin och muniqi=mindre arabtypisk galoppmodell. Han utgick från namnen ökenimporterna hade (tex Kuhailan Haifi OA). På senare tid har man insett att prefixen Kuhailan, Saklawi etc bara är namn, de säger inte så mycket om vilken typ hästen är av nödvändigtvis. Dock använder man fortfarande "av Kuhailan-typ" när man talar om hur de ser ut men det betyder inte att de nödvändigtvis är från Kuhailan-linjer. Bland polska araber stämmer indelningen rätt väl dock, en häst från Kuhailan Haifi-linjen är ofta av en maskulin typ.

När man pratar om olika hingst- och stolinjer utgår man oftast från en ökenimport, tex Kuhailan Haifi OA (originalarab) och namnger sedan den linjen efter den första hästen. I vissa fall finns det inte dokumentation som går tillbaka till ökenimporten, då heter familjen tex Milordka utan något OA, som då var det äldsta namnet man kunde spåra familjen till. De linjer jag tagit upp räknas som polska eftersom originalaraben importerades dit alt den häst längst bak i linjen man spårat fanns i Polen. Den äldsta stofamiljen man kan spåra till en specifik häst är Murana I OA som importerades till Tyskland och köptes av stuteriet Weil/Marbach (Jager som importerades till Sverige var av den stofamiljen).

Det finns Crabbet-linjer i de ryska araberna (de gjorde en stor import från Crabbet) men då räknas de fortfarande som Crabbet-linjer. En polsk hingstlinje som blivit berömd genom Crabbet är Ibrahim OA, vars son Skowronek exporterades till England och där köptes av lady Wentworth på Crabbet. Han fick många bra hingstavkommor, bla Naseem som gick till Ryssland. Naseems son Negatiw blev sedan exporterad till Polen och var enormt framgångsrik där. Linjen finns kvar bland Crabbet, ryska och polska araber men har alltid räknats som en polsk linje.

De flesta familjer räknas till ett land men det finns några tongivade stuterier vars linjer räknas till det stuteriet, tex Crabbet, Weil/Marbach och Babolna.
 
Sv: Nauwas ? arab?

Tack för förklaring! Så "linjer" är helt enkelt hingst- och stolinjer? Ärvs de enbart på färdernet respektive mödernet, eller räcker det att linjen finns i stammen på hästen?

Dvs, om ett sto tillhör kuhailan, innebär det att hennes pappa tillhör Kuhailans hingstlinje i rätt nerstämmande led, alltså att Kuhailan Haifi OA var hennes farfarfarfarfars-nånting? Eller kan det lika gärna vara så att det är morfar som är det, eller t ex mormorsfar och farmorsfar?

Är hingstlinjer eller stolinjer viktigast? I de flesta halvblodsraser är man ju rätt fokuserad på hingstlinjer, men i trakheneraveln t ex så är ju stofamiljerna minst lika viktiga, hästarna döps efter sitt möderne och inte sitt fäderne, t ex.
 
Sv: Nauwas ? arab?

Inom arabaveln äger stona, beduinerna själva var mer noga med stona än hingstarna. På beduinskt sätt fick Kuhailan Haifi OA sitt namn från sin mor som var en Kuhaila Haifi.

Idag (och i västvärlden) bestäms vilken linje en individ tillhör av sto- resp hingstlinjen i rakt nedstigande led. Svaret i ditt exempel är ja, hon tillhör Kuhailan Haifi OA-linjen på fädernet och kanske var hennes gammelgammelmormor Gazella OA, då tillhör hon den linjen på mödernet. Vem som är hennes morfar/farmor har ingen betydelse för hennes indelning i olika linjer.

De flesta stolinjerna har inget Kuhailan- Saklawi eller Muniqi-prefix men brukar förknippas med en av typerna.
 

Liknande trådar

Avel Vid vilken ålder är arabhästar nära sin slutliga höjd? Har tittat på två treårsston, båda är fortfarande väldigt "unghästiga" i kroppen...
Svar
8
· Visningar
1 198
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 294
Senast: Zpunk
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 031
Senast: Linda_A
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp