naturligt eller seminering

vinkelina

Trådstartare
har en godkänd avelshingst i stallet där jag står, av samma ras som mitt sto... hade tänkt anväda honom förra året redan, men den gamla ägaren blev sjuk (vi hade kommit överens redan) hästen såldes 800km bort och de kom nya vilkor... tyvärr passade han ej med nya ägaren, så en i mitt stall köpte honom. de är överenskommet att jag skall få använda honom i sommar

MEN, de vill ej att han skall betäcka naturlig, är rädd att han blir ohanterlig då, de finns folk som kan hjälpa oss. han har tidigare betäckt naturligt, bla förra sommaren, han blev lite mer hingstig, men ej så att de stör.

samtidigt lär han vara väldigt slö på bocken, lär ta ett par timmar. pratat med en vet som håller på med avel, men hon vill ej ta emot honom. då finns närmaste hingststation 300 km bort, dock ej säkert att de vill ha honom.

har ni någon smart lösning på detta, skulle ju vara så enkelt att ej behöva åka bort. vet dessutom att han kommer att åka till förra ägaren på bete, 1 km bort, jag kan oxå vid behov skicka iväg mitt sto på annat bete, så att de ej behöver träffas på ett tag

Sv: naturligt eller seminering

Jag har då aldrig märkt nån skillnad på om hingstar beckäer naturligt eller går på semin.
Det är hormoner och närheten till brunstiga ston som gör dom hingstiga.

Sv: naturligt eller seminering

DE va en bra motivering.... för de känns liten aningens onödigt att åka då 2*300km vem vet hur många gånger, då hingstskrället står på samma gård

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 438
Senast: lirco11
·
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 251
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit