naturlig selenförekomst i foder?

Sv: naturlig selenförekomst i foder?

Selen finns i lusern och soja. Kanske lite lättare att få tag på än alger (vet då heller inte vad alger innehåller).
 
Sv: naturlig selenförekomst i foder?

Det står ingenstans i innehållsförteckningen att lusern innehåller selen, inte i kraffts ialla fall...
 
Sv: naturlig selenförekomst i foder?

det står i foderböcker..=)
 
Sv: naturlig selenförekomst i foder?

Vad jag har förstått så finns det selen i foder gjort på växter som vuxit där det finns selen i marken, men växer samma växt någonstans där marken är fattig på selen så finns det inte alls lika mycket selen i fodret...
 
Sv: naturlig selenförekomst i foder?

Där jag bor är det lite selen i grovfoder så jag köpte E-vitamin med selen, det finns både pulver och flytade.
 
Sv: naturlig selenförekomst i foder?

nej det vet jag tyvärr inte. har aldrig sett att det stått någonstans. men det innehåller tillräckligt för att hästen ska få i sig lite varje dag iaf. så man behöver inte tillsätta extra selen om man ger tex lusern för då är risken för överdosering och är giftigt i större mängder.
 
Sv: naturlig selenförekomst i foder?

Helt rätt!
Och i Sverige har vi allmänt dåligt med selen i marken vilket gör att det blir dåligt med selen i grödorna. I andra länder kan man faktiskt ha det omvända problemet, att man har en risk för selenförgitning bara genom bete eller grovfoder.
 
Sv: naturlig selenförekomst i foder?

OK, vet du hur mycket selen det är i sojamjöl?
Man är ju litet rädd att det blir för mycket...
 
Sv: naturlig selenförekomst i foder?

Tror inte alls att lucern innehåller så mycket selen att förgiftningsrisk föreligger. Men självklart ska man alltid ha lite koll på vad totalsumman selen blir i foderstaten.

Angående soja så ger man i regel så små mängder att det inte heller där borde bli några problem.
 
Sv: naturlig selenförekomst i foder?

nej lusern innehåller inte mycket men man behöver inte tillsätta extra selen ifall man redan ger lusern för hästen får lagom mycket därifrån-det var så jag menade..=)...sojamjöl har jag inte heller sett någonstans hur mycket selen det innehåller. men man ska inte ge mer än 1hg/100kg kroppsvikt utav sojamjöl.
 
Sv: naturlig selenförekomst i foder?

Svenska normer anger spannet mellan rekomenderad o maxgiva till 25 ggr så man hamnar ganska säkewr även om man skulle täcka behovet genom grovfoder, kraftfoder mineralfoder+ tokosel dvs 4 ggr behovet. Klart onödigt o inget att rekomendera men inte farligt.
PL
 
Sv: naturlig selenförekomst i foder?

förresten PL!
du verkar kunna väldigt mycket inom det här området så jag har lite frågor.
är det så att man ska passa sig för hur mycket betfor man ger i samband med fruset gräs? det var en som sa att hästar lätt får kolik då men jag trodde att det bara hade med fruset gräs att göra..

sen har jag hört att det har forskats med b-vitamin och att de har kommit fram till att hästen inte alls kan ta upp b-vitamin genom foder. stämmer detta? gäller det all b-vitamin i sådana fall?
hoppas på svar
 
Sv: naturlig selenförekomst i foder?

varför vill du utfodra med extra selen? jag har för mig att det redan finns tillräckligt (men inte mycket) i grovfodret, kraftfoder m.m.

bara undrar!!
 
Sv: naturlig selenförekomst i foder?

Min häst får inte kraftfoder, därför undrade jag om det finns selen i tex lusern e dyl...
 
Sv: naturlig selenförekomst i foder?

ahaa...ok..men då är nog lusern bäst eftersom du inte ger något annat kraftfoder..tror inte att hästar är så villiga att äta bara sojamjöl..:D
 
Sv: naturlig selenförekomst i foder?

Hon får ca 2 msk soja varannan dag, lan det täcka selenbehovet?
 
Sv: naturlig selenförekomst i foder?

Om hästen väger 100 kg och får 1 kg sojamjöl så täcks selenbehovet... Lusern ser dåligt ut, anges med - i "Utfodringsrekommendationer för häst" utgiven av SLU 2004.

David
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
977
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 198
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp