naturlig selenförekomst i foder?

Sv: naturlig selenförekomst i foder?

Hittar heller inga selenvärden för lucern. Men förekomsten av selen i just lucern lär ju variera med var det växer. Är det odlat i Sverige så borde mängden vara jämförbar med den i vanligt hö, dvs i Sverige ganska så låg.

Bästa sättet att få i hästen selen om man anser att det behövs är att helt enkelt ge ett mineralfoder, eller tokosel.
 
Sv: naturlig selenförekomst i foder?

Ja, det får nog bli tokosel, det är bara litet dyrt har jag fått för mig, sen är det alltid trevligare att hitta naturliga sätt...
Är det som jag fått för mig att Tokosel har lugnande inverkan på het häst?
 
Sv: naturlig selenförekomst i foder?

Tokosel är inte så dyrt, en burk räcker ju ganska länge. Naturliga mineralkällor om du menar som t ex örtbaserade är svåra att hitta med en ordentlig innehållsförteckning tyvärr.

Tror inte att tokosel har någon lugnande verkan mer än att det skulle kunna var så att om hästen har brist på en viss sak så kan det stressa kroppen och vid tillskott av det blir hästen lugnare.
 
Sv: naturlig selenförekomst i foder?

Tack för intressanta svar allihop.
Jag går till apoteket å måndag morgon...
 
Sv: naturlig selenförekomst i foder?

*kl*
Här anges Dangrönts lusern innehålla 0.2 mg men hästen behöver ju 0.2 mg/100 kg kroppsvikt så det räcker inte så långt. Men jag kan rekommendera Basic vit. E med selen, drygt och ekonomiskt. Finns även i flytande form! Säljs på Granngården.
Mvh/Somi
 
Sv: naturlig selenförekomst i foder?

Var dit i morse och hittade precis den, så hon fick sin första dos idag...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
977
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 198
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp