Natural Trick training

J

_jossan__

NU vet jag inte om detta inlägg är på rätt tråd, men jag skrev in det här eftersom dom som startade detta utgår lite från Nh, Stod det på deras sida iaf :crazy: .

Men nu undrar jag, är det ngn som utövar det?
I sånna fall så kan ni väl komma med komentarer?
Förklara lite och så..Har varit inne på deras hemsida, men om ngn kunde förklara lite mer så vore det toppen! :D
 
Sv: Natural Trick training

Nu vet jag inte om jag har full koll på det här med trick training men jag skulle aldrig börja göra det med mina hästar.
Min kompis håller på med akademisk ridning och när jag var där var det AS läskigt att gå i hagen, fanns inte EN häst om inte nafsades, bara väntade på att få någon nos i nacken och komma hem med ett blåmärke.
Nu skall man ju inte dra alla över en kam men sen min kompis lärde min häst att buga via godis i handen har hon utnyttjat detta när man skall lyfta hovarna och varje gång min kompis vart här har hon letat efter godis i kompisens armar. Jag tycker hela idéen med att koppla mat med arbete inte e logiskt. En häst skall int göra saker för att få mat eller godis, den skall göra det för att den frivilligt vill sammarbeta och tycker det är kul att umgås, bara en sån sak som att ge hästarna ur handen, matar någonsin en ranghög häst en annan i hagen?
Man får nafsiga hästar - inget annat.
Det är den erafrenheten jag har, jag tycker det finns bättre motivation till sammarbete och harmoni än godis.
 
Sv: Natural Trick training

jaa, jo i och för sej..

men kan man inte träna dom utan, kanske..?

(detta kanske låter lite dumt he... :crazy: )

det kanske funkar med klicker? en fundering bara..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Natural Trick training

_jossan__ skrev:
jaa, jo i och för sej..

men kan man inte träna dom utan, kanske..?

(detta kanske låter lite dumt he... :crazy: )

det kanske funkar med klicker? en fundering bara..


ja trodde natural trick training innehöll mat..?
är det inte det som är hela idéen? eller är det jag som är helt ute å cyklar?
 
Sv: Natural Trick training

jo, det innehåller godis..
I "yogan" så ger man hästen en godisbit genom
ljumsken eller nåt... :smirk:

men det var bara en liten fundering jag hade att om man först typ klickertränar hästen så kan man ju ta det här sen, typ :crazy:
 
Sv: Natural Trick training

Borde ju gå precis lika bra utan mat. Med tanke på allt man gör utan mat i "vanlig" nh-träning. Men jag håller helt med dig. Hästen ska INTE göra det för godiset. Det går att berömma på annat sätt.
 
Sv: Natural Trick training

joo, det borde ju gå..
det tsod på sidan att dom utgick ifrån Nh-principen eller nåt jag är inte säker..

Men om jag fattade det rätt så är det samma princip, man vill få en bra kontakt med hästen men utan rep, stod det :crazy: , typ.

Sen så stod det även att rörelserna var vissa dominanta och vissa lite mindre,ex: buga, var ingen dominant rörelse medans stegra och spansk skritt var en dominant rörelse
 
Sv: Natural Trick training

_jossan__ skrev:
NU vet jag inte om detta inlägg är på rätt tråd, men jag skrev in det här eftersom dom som startade detta utgår lite från Nh, Stod det på deras sida iaf :crazy: .

Men nu undrar jag, är det ngn som utövar det?
I sånna fall så kan ni väl komma med komentarer?
Förklara lite och så..Har varit inne på deras hemsida, men om ngn kunde förklara lite mer så vore det toppen! :D

Jag har lärt min häst att apportera med hjälp av klickerträning. Det gjorde jag när hon stod i box i fyra månader efter en skada. Jag lärde henne också att skaka på huvudet när jag sa veterinärens namn, titta tillhöger/vänster fick vi också till. on har inte blivit tiggig av det.
Prova dig fram och ha roligt ihop.
Annika
 
Sv: Natural Trick training

zillax89 skrev:
Nu vet jag inte om jag har full koll på det här med trick training men jag skulle aldrig börja göra det med mina hästar.
Min kompis håller på med akademisk ridning och när jag var där var det AS läskigt att gå i hagen, fanns inte EN häst om inte nafsades, bara väntade på att få någon nos i nacken och komma hem med ett blåmärke.

Vad har det med akademisk ridning att göra?

Nu skall man ju inte dra alla över en kam men sen min kompis lärde min häst att buga via godis i handen har hon utnyttjat detta när man skall lyfta hovarna och varje gång min kompis vart här har hon letat efter godis i kompisens armar. Jag tycker hela idéen med att koppla mat med arbete inte e logiskt. En häst skall int göra saker för att få mat eller godis, den skall göra det för att den frivilligt vill sammarbeta och tycker det är kul att umgås, bara en sån sak som att ge hästarna ur handen, matar någonsin en ranghög häst en annan i hagen?

När sitter någonsin en människa på hästens rygg i hästens naturliga tillstånd?
Kan man inte arbeta sin häst med något ätbart borde det tyda på att ledarskapet inte är det bästa. Om det är det så tar inte hästen någonting ur din hand utan att du erbjuder det. Så fungerar det för mig i alla fall.

Man får nafsiga hästar - inget annat.
Det är den erafrenheten jag har, jag tycker det finns bättre motivation till sammarbete och harmoni än godis.

Självklart finns det andra bra sätt att ge hästen beröm på. Personligen tycker jag att ju fler sätt jag har desto bättre.
Annika
 
Sv: Natural Trick training

Hoppsan jag trodde att man kunde dela upp texten...Så mina inlägg finns inuti den gröna rutan:o
Annika
 
Sv: Natural Trick training

kulltorp skrev:
Självklart finns det andra bra sätt att ge hästen beröm på. Personligen tycker jag att ju fler sätt jag har desto bättre.
Annika

ojdå, jag menade akademisk ridkonst, där lär dom hästarna trick som buga, stegra, spansk skritt - via godis.
 
Sv: Natural Trick training

zillax89 skrev:
ojdå, jag menade akademisk ridkonst, där lär dom hästarna trick som buga, stegra, spansk skritt - via godis.


men du är endå inte helt fel ute, dom som tränar Ntt använder sej också av godis, iaf. i yogan, fast det kanske är den enda..
 
Sv: Natural Trick training

Jag tror att det har blivit en ihopblandning av trickträning och akademisk ridkonst. Akademisk ridkonst är gymnastik för hästen kan man säga. Det har ingenting med trickträning att göra. En del av trickträningen är också gymnastik för hästen genom att lära den olika "konster" som gör hästen mjuk och följsam i kroppen. Däremot så sysslar de som har hemsidan om trickträning med båda sakerna. Rida akademiskt kan man göra utan att någonsin ge hästen en godis.
 
Sv: Natural Trick training

kulltorp skrev:
Jag lärde henne också att skaka på huvudet när jag sa veterinärens namn,
Annika



Hahahaha :rofl: Har du visat det för veterinären??? :rofl: :bow:
 
Sv: Natural Trick training

kulltorp skrev:
Jag tror att det har blivit en ihopblandning av trickträning och akademisk ridkonst. Akademisk ridkonst är gymnastik för hästen kan man säga. Det har ingenting med trickträning att göra. En del av trickträningen är också gymnastik för hästen genom att lära den olika "konster" som gör hästen mjuk och följsam i kroppen. Däremot så sysslar de som har hemsidan om trickträning med båda sakerna. Rida akademiskt kan man göra utan att någonsin ge hästen en godis.

mm, mitt fel, men de använder sig av godis för att få dom göra saker, de ger till å me hästen godis från ryggen när de rider
 
Sv: Natural Trick training

haha, znark :smirk:


Nu måste jag börja träna min häst utan godis bara för att! jag menar, när de "tricken" eller snarare övningarna och rörelserna utvecklades så användes knappast hästgodis :angel:

Snacka om att blåsa folk på pengar:devil:
 
Sv: Natural Trick training

Alla ger inte godis när dom rider. Jag har precis börjat rida en blanding av centrerad, akademisk och vanlig engelsk stil. Och inte tror jag att alla som rider akademiskt tricktränar sina hästar eller ger dom godis från ryggen.
 
Sv: Natural Trick training

Tappsveden skrev:
Alla ger inte godis när dom rider. Jag har precis börjat rida en blanding av centrerad, akademisk och vanlig engelsk stil. Och inte tror jag att alla som rider akademiskt tricktränar sina hästar eller ger dom godis från ryggen.

Nu pratade jag om DOM som jag kände, jag drar inte alla över en kam, skrev jag också tidigare.
 

Liknande trådar

Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 558
E
Hästhantering Hej! Nu tänkte jag att jag skulle starta en tråd där ALLA ni som håller på med/har testat Klaus Hempflings sätt att hantera hästar på...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 793
Senast: Hollister
·
C
Träning Hej! Tänkt under en längre tid att börja med NTT men har vart utan häst. Nu har jag skaffat en vbl valack jag gärna vill göra dessa...
Svar
5
· Visningar
967
Senast: fjordtokan
·
H
Hästhantering Jag har startat en hel drös trådar om mina hästbeskymmer sedan jag blev medlem i Bukefalos i somras. Då gick jag i hästköpartagen, på...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 761
Senast: Flipperus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp