natural sheepmanship...

ameo

Trådstartare
Moderator
eller "hur gör får"???
En av mina tackor utmanade mig i hagen idag, skulle försöka stånga mig - jodå, de stångas även om de är utan horn... :crazy:
Jag lyckades efter några om och men avstyra det hela och hon vände och gick tillbaka till flocken. (hur jag gjorde behöver vi kanske inte prata om :devil: )
Men det fick mig att börja fundera. HUR gör får? Jag insåg ju att om jag backade för henne så skulle slaget vara förlorat, vilket kanske inte är så bra. men hur ska jag göra nästa gång hon försöker buffla omkull mig?

nedrans fårskalle... :mad:

Sv: natural sheepmanship...

:rofl: vet du inte att får är bland det dummaste djur som går på detta jordklot:D...vad tror du fårskalle kommer ifrån ?? :angel: ..Vatten brukar kunna avstyra attacker från baggar iallafall :devil:

Grabba tag om halsen med ena armen och försök få tag på ett bakben med den andra. Dra sedan bakbenet diagonalt under magen så du drar omkull henne. Sedan säter du dig på henne och uttalar denna ramsa: "Alla får, alla får, har ett eget lösenord"

Sedan blir fåret jättesnällt.

:devil:

Nä, hon har väl lite väl mycket skydda-flocken-instinkt såhär på vårkanten. Du ska nog ta det med en nypa salt. Fortsätter beteendet kan det dock vara dags att visa vart fårskåpet ska stå!

MVH Zenith fårviskare

martha skrev:
:rofl: vet du inte att får är bland det dummaste djur som går på detta jordklot:D...vad tror du fårskalle kommer ifrån ?? :angel: ..Vatten brukar kunna avstyra attacker från baggar iallafall :devil:
Jodå, jag VET att får är korkade... :devil: Men de betar fint. ;)
Synd att jag inte hade en hink vatten i fickan då - frågan är om det är lika effektivt att dänga själv hinken i skallen på dem??? :angel:

Mina får (5 st) upplever jag som kloka: de lystrar till sina namn (kommer när jag ropar), de förstår ordet "nej", de älskar att bli klappade (alla utom ett) och klättrar nästan upp i mitt knä vid kelstunderna, när vi skall gå någonstans räcker det med att öppna hagen så följer de efter mig dit vi ska. Anledningen till att många felaktigen upplever får som dumma är att fåren lever i stora flockar och aldrig blir riktigt tama samt vana vid människan. Hästen, hunden eller katten lever vi nära flera timmar om dygnet och därför blir vi vana vid varandra. Vi lär oss hästens/hundens/kattens språk och djuret lär sig vårt språk - på så sätt blir missförstånden mindre och vi upplever djuret som klokare. Samtidigt kommer de flesta fårägare inte sina får nära inpå livet, kan inte vidare mycket om deras personliga kroppsspråk och därmed uppfattas djuren som dumma. Helt utan anledning.

Men för att återgå till din huvudfråga, det finns ett mycket effektivt knep som man skall använda om ett får (eller bagge) vill stånga dig: vifta med något (din hand eller en pinne) framför fårets ögon (i fårets ögonhöjd skall detta ske) så skall du se att det ger upp sina planer. Jag har provat denna metod på både baggar och får med mycket gott resultat.

Man skriker Scan nästa anhalt :devil:

Nä skämt åsido så har vi bara haft bråkiga baggar eller tackor som vaktat sina lamm rejält. Jag har i alla fall lärt mig att aldrig vända ryggen mot opålitliga får. Har fått mer än en flygtur! Jag försöker distrahera fåret med någon form av rörelse och funkar inte det så får man ta kampen och visa vem som är störst.

:rofl:
En ruska brukar hjälpa.Vår Bagge (RIP Fridolf) var kaxig imellanåt, speciellt när han märkte att man var en bit in i hagen och ensam.Men hade man en björkruska eller liknande med sig så fnyste han bara åt en. :p

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 364
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag insåg att sommaren är på ingång och därmed kommer våra vänner fästingarna snart att göra sig påminda. Jag kommer vara...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 069
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar