nat. västerås-rocklunda 19-20/4-08

Sv: nat. västerås-rocklunda 19-20/4-08

Jisses vilken dag vi haft!
Diesel tog hem BIR och knep ett certifikat :bump: 54 anmälda i rasen.

Behöver jag säga att jag är nöjd?! :D

Vi kom dit ganska sent och det visade sig att vi parkerat helt fel så vi fick gå onödigt långt, lite stress men vi skulle hinna. Vi kommer till ringen vid kvart över tio typ då är alla hanhundar klara och de håller på med juniortikarna, en himla fart på domaren med andra ord. Elin är unghundstik. Hur ska det här gå?! Hur ska vi hinna?! Stackars handlern trodde inte vi skulle hinna dit alls i tid. (Fick också reda på att domaren gett en väldans massa tvåor. Happ, då får vi väl en trea med våran vanliga tur. Suck!) Vi hann iallafall borsta igenom henne och in i ringen i tid. Puh.

Väl inne i ringen så ville inte Elin springa så som vi vet att hon kan. Domaren tittar jättelänge på henne. (Jaha, nu hittar hon väl alla fel som man kan hitta på). Vi fick iallafall ukl 1. Jag är väldigt nöjd redan nu. En klass med elva tikar, trodde inte Elin hade chans på placering, 2 med CK. Hon tyckte att Elin är jättefin och det enda hon hade att säga något negativt om var just att Elin inte riktigt sprang med det "tryck" man skulle önska. Hur glad som helst att bli placerad alls och till o med få CK, men lite irriterande ändå att vi stod tvåa :o (som vanligt.)

In i bästa tik, där var hon den sista som blev avtackad, så sjätte bästa tik borde hon vart där. (jo, lägger in lite egna tolkningar. men nu säger vi att det är så också. ;))

Uppfödaren är jättenöjd och tycker vi ska börja åka till denne domares hemland och ställa där och så.

Summan av kardemumman: En väldigt bra dag, men ändå liite irriterande med placeringarna (eller ok, placeringen, blev ju ingen i bästa tik). :o

Senast ändrad:

Såg dig och din hund! Tyckte faktiskt att din hund var snyggast och blev glad när ni fick BIR!! Stort grattis!:banana:

Grattis så jättemycket!!!!!! :)

Ådi tog
junkl 1 junkk 1 så jag är jättenöjd!! :D
hans första officiella utställning! :):bump:

Jättegrattis :bump:
Men jag tycker också han ser skitsnygg ut på de bilderna jag sett här :)

Grattis, vad roligt för er!:)

För oss gick det sämre... rent ut sagt skit. Vi åkte ut på en 2:a. Vilket jag blev jätteförvånad över faktiskt, för vi har fått en 2:a har det varit på grund av att domaren inte fått ta på henne. men hon har slutat med sådant nu... får tom "fint temperament" i omdöme.

Men men, för att få ur mig lite, domaren sa till oss att Freja var "the old type" av huskien?!? Samt att vi skulle hitta en hane med bra huvud eftersom hon hade fin kropp men inte ngt fint huvud...? Hitta en hane? Trodde inte de ville att man skulle avla på annat än 1:or...

Jajja, bättre lycka nästa gång på polarhundsutställningen på Lövudden... där är vi iaf inte "the old type" :grin:

(förlåt, är bara lite sur efter domarens kommentarer... eller bristen på dem...)

*KL*

Vi åkte ut på en slät etta tyvärr men jag är nöjd ändå... vår domare var benhård och delade ut både 3:or och nollor så.... Vi var väl en sisådär 15 st i juniorklass tikar...

Dock måste jag säga att golvet var katostrofalt i bandyhallen. Så j--la halt så vår domare t o m beordrade coca-cola bad av hundarnas fötter :o
Dåligt av arrangörerna att inte fixa till ett bättre underlag.

Dock måste jag säga att golvet var katostrofalt i bandyhallen. Så j--la halt så vår domare t o m beordrade coca-cola bad av hundarnas fötter :o
Dåligt av arrangörerna att inte fixa till ett bättre underlag.

där håller jag verkligen med dig hur mycket som helst!! man kunde ju knappt gå själv där! jag hade tur som ställde i fotbollahallen, men ändå! min kompis ställde en JRT där, och alla hundarna bara halkade runt där inne.

dåligt...

Vi ställde i ishockyhallen.. där var det ju matta över hela.. konstigt att de inte hade lagt sådan i bandyhallen..

För oss vart det en lång resa för ingenting.. Vi for hem med en 2:a.. Konstigt tycker jag :eek: Fick bara negativ kritik:
Inte tillräckligt typisk tik. Maskulint huvud, för kort kropp, Står tätt i fronten. Inte tillräckligt typiska rörelser. För hög svans.

Var på en inoffare för tre veckor sedan.. fick då kritiken:
1 årig tik på den större sidan.Tilltalande hund, mörka ögon, Tillräcklig hals. Aningen lång rygg, något fallande kors. Välutvecklat förbröst. Bra bröstdjup. Passande stomme. Rör sig bra runt om men aldelens för glad i sin svans. Bra pälskvalitet.

Konstigt att hon kan ändra sig så på tre veckor.. Kan förstå om hon åkt ut på att hon var för livlig i ringen och inte skötte sig 100% med det stod det inget om i kritiken.. Träffade uppfödaren senare... hon dömer själv vissa utställningar och hon fattade nada.. Ja Ja.. Vi får ta nya tag till nästa utställning..

Knapplån.

För oss (nybörjarna) gick det bra!
Vi hittade till rätt hall, stod en stund och var lite förvirrade och försökte räkna ut vad man skulle göra. Det var ju ett himla flängande med hundar fram och tillbaka och ut och in och runt i ring, ibland skulle man stå still och ibland skulle man springa på matta.

Som "tur" är ställde vi ut en jakthund = de andra hundägarna hade inte heller så mycket pejling, visade det sig. Vår vilde var i princip den enda som inte försökte flyga på någon annan hund och dessutom var han faktiskt mer på marken än uppe i luften. Sen fick husse springa lite fram och tillbaka och sedan fick han ett rött snöre och ett rosa papper och alla såg jätteglada ut. Ja, vi fattade ju inte så mycket. (Jag som är hästmänniska trodde ju att rött betyder fjärde plats...)

Ni som är lite insatta: Vad innebär CK?

Kritiken var enbart positiv, det enda domaren hade att invända var att han är lite upprätt i lederna, vilket är vanligt i rasen.

Hunden skötte sig jättebra och det var husses hund hela dagen! Sedan kräktes han i bilen på vägen hem, och då fick han vara min istället...

Hejsan.
CK betyder certifikatskvalite o det innebär att er hund var berättigad till att tävla om CERT o titeln bästa hane.

Bästa hane möter sen bästa tik o blir BIR eller BIM
BIR = Bäst i rasen
BIM = bäst i motsatt kön

Er hund är alltså väldigt fin. Endast de bästa får CK så GRATTIS det var en jättebra debut :):bump:

vad var det för jakthund du ställde? :) :bump:

Vi ställde i ishockyhallen.. där var det ju matta över hela.. konstigt att de inte hade lagt sådan i bandyhallen..

För oss vart det en lång resa för ingenting.. Vi for hem med en 2:a.. Konstigt tycker jag :eek: Fick bara negativ kritik:
Inte tillräckligt typisk tik. Maskulint huvud, för kort kropp, Står tätt i fronten. Inte tillräckligt typiska rörelser. För hög svans.

Var på en inoffare för tre veckor sedan.. fick då kritiken:
1 årig tik på den större sidan.Tilltalande hund, mörka ögon, Tillräcklig hals. Aningen lång rygg, något fallande kors. Välutvecklat förbröst. Bra bröstdjup. Passande stomme. Rör sig bra runt om men aldelens för glad i sin svans. Bra pälskvalitet.

Konstigt att hon kan ändra sig så på tre veckor.. Kan förstå om hon åkt ut på att hon var för livlig i ringen och inte skötte sig 100% med det stod det inget om i kritiken.. Träffade uppfödaren senare... hon dömer själv vissa utställningar och hon fattade nada.. Ja Ja.. Vi får ta nya tag till nästa utställning..

förstår vad du menar med att ändra sig snabbt, min kompis har en hund som han ställde på en officiell utställning (valpkl) och fick jättefin kritik och blev BIS-2 valp.. 2 veckor senare var han på en likadan utställning, officiell men i valpkl, och fick gå ur ringen med knappt en 1a, domaren sa "hade tänlt ge en 2a, men det får bli en 1a ändå" tyckte det var väldigt konstigt. Vi blev jättesura och satte oss i bilen och dundrade hem igen. hehe, men inte alltid det går bra, man får hitta den domaren som tycker om ens hund och tittar på rätt saker för just den hunden. :P liet lömsk måste man ju vara.

Men det är ju domaren som dömer, och dom är ju fortfarande människor och har olika smak, till både våran glädje och förargelse.

:bump:

Åh, vad roligt!
Fast vi har ju världens finaste hund, det visste vi ju redan. :D

DuploBit: En jämthund!

Tack för gratulationerna allihopa!! :bow:

Duplobit: Nix, jag har ingen aning om vilken som vann BIS. BIS-finalen gick ju inte förrän igår (söndag) eftersom ett par grupper ställdes då.
Däremot vet jag att det var en urfin amstaffhane som blev BIG-3! :banana:

Såg dig och din hund! Tyckte faktiskt att din hund var snyggast och blev glad när ni fick BIR!! Stort grattis!:banana:

Åh! :o Tack så hemskt mycket, det värmer massor att höra!

För oss gick det bra!
Vi fick en slät etta i öppenklass. (Han blev anmäld i fel klass :o han är unghund egentligen).
Bra kriktik, saklig & rättvis.

20009996.jpg

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 708
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 065
Senast: Nota
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 514
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 519
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka