näsblod..

Eve

Trådstartare
fick precis ett sms från en tjej i mitt stall där hon sa att hon vart ute och ridit på sin 20 åriga travare, hästen hade då fått näsblod.

och hon frågade då va de kan bero på, och jag som faktiskt aldrig har vart med om detta undrar också..

är det överansträngning? bör det kollas upp omedelbart?

jag tror inte att stallkamraten har ridit speciellt hårt, bara travat och eventuellt galopperat lite ute på rakt spår.

tacksam för hjälp!

Sv: näsblod..

Min häst fick näsblod när hon gick ute i hagen när det var varmt ute och dammigt. Helt ofarligt enligt veterinären.

Hos hästar kan det även brista i blodkärlen precis som hos oss. Hon kanske flåsade så hårt att det sprack lite. Vi andas ju genom munnen när vi anstränger oss men det gör ju inte hästar.
Tycker hästen kan ta det lugnt ett par dagar, fortsätter hon blöda vid lättare ridning kan det vara bra att ta ut vet.

Förutsatt att det inte kommer massa med blod!

sprucket blodkärl va vad jag gissade på också.

pratade med henne nu, och hon hade bara blodat litegrann precis när hon suttit av och sen hade det slutat, så då är det nog ingen fara då, men lite vila kan ju iallafall inte skada

tack för svar!

Min gamling blöde näsblod lite då och då ca 1 tesked, ingen fara sa vet.
Jag vet inte varför, för jag har glömmt anlendninen :D men det hände inte så ofta, det var bara nån gång typ 1-2ggr om året.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 973
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 130
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 871
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 562
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar