Sv: Narkos.

Min häst sövdes förra veckan. Allt har gått hur bra som helst. Tänk inte så mycket på riskerna, tänk på att din häst kan bli frisk i stället :)

Lycka till!

När min valack opererades så hade hästen som opererades före dött på operationsbordet, alltså den hade aldrig vaknat ur narkosen. Jag visste inte det då utan fick reda på det senare. :crazy:

Vad är alternativet till operation? Skulle hästen funka som promenadhäst eller är det avlivning som gäller? Är det det senare så spelar det ju ingen roll om något händer, lite krasst, utgången blir densamma, om än på lite olika sätt.

Det kommer att gå bra. :)

Möjligen promenadridning något år sedan avlivning då hans åkomma bara kommer bli värre (förträngning i halskotpelaren som trycker på ryggmärgen som gör att nerverna inte fungerar som de ska och han vet inte vart han sätter benen och dålig balans=såkallad wobbler/slingerhäst).

Jag tänker också så, även om det går åt pipan så har jag iaf gjort allt jag kan för att han ska bli bra igen.

Missförstå mig rätt men kul att de ändå vill testa att operera. Tror inte det är särskilt vanligt att de gör det. Har inte hört om det iaf.

Hur som så vet du ju att din häst skulle vara borta ändå om ett tag om du inte söver så det finns ju inget "om inte" i det här fallet.

Ja jag blev jätteglad att de ville utföra operationen. Den har aldrig gjorts i Sverige men huvudkirurgen från England har gjort ingreppet hemma i England 48 ggr så jag litar på att han vet vad han håller på med.

Nä det känns som det enda rätta eftersom det skulle sluta olyckligt även om inte operationen går vägen.

En häst i stallet slutde andas när den sövdes.
Ett 9 årigt c-ponny sto som hade ont i ett ben. Annars kärnfrisk.
Efter mycket om och men fick de igång andningen på henne. Ingen har märkt något konstigt på hästen efteråt.

Inget konstigt att de gör det. Därmed inte sagt att det är ok eller bra.

Narkospreparaten är andningsdeprimerande, generellt, inte alla men de flesta i någon mån. En del individer reagerar starkare på det än andra. Andningen är ju dock något man kan göra åt dem under narkosen och när de blir tillräckligt vakna så kommer de igång igen. Självklart har man noga koll på detta innan man kopplar bort dem från möjligheterna att andas åt dem.

Oj, jisses och vår gamla Loppa som varit nersövd tre gånger i sitt liv...Första gångens om 11-åring, andra som 22-åring och tredje som 23-åring. Alla tre gångerna så har hon studsat upp på benen och velat ha mat!

Liknande trådar

Hästvård Finns det någon som har erfarenhet av ledinfektion med följande operation/artroskopi? Hur mår er häst och hur gick konvalecensen? Blev...
Svar
4
· Visningar
767
Senast: Sigma
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 914
Senast: SiZo
·
Katthälsa Mrs Norris är en omplacering och just fyllt åtta år. Senaste ägaren fick henne i septem förra året. Hon ska vara okastrerad enligt både...
Svar
4
· Visningar
745
Senast: Sol
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
448
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka