sannaaah

Trådstartare
Hur farligt är det för hästen att vara sövd?
Finns det något ungefärligt %-tal ang hur många som spontant avlidit under narkos?

Sv: Narkos.

När dom skulle söva min häst sist så sa dom att det var 30% chans att det gick snett.

Senast ändrad:

Ja, det finns det, man minns inte exakt.
Men vet att det var högre än hos människor.
Man får väl väga för och nackdelar.
Om det är en nödvändig operation,
så har man kanske inte så mycket att välja på.
Men jag skulle inte välja att operera om det var något som kan lösas på annat sätt.

Jag har för mig att % antalet är rätt lågt och att det förekommer rätt sällan. Det beror nog på hästens skick samt vad det gäller för operation

Under själva narkosen är det väl sällan någon spontant dör om hästen inte är sjuk och i ett tillstånd där sannolikheten att den skulle dö ändå om den inte sövdes, tex kolik. I narkos har man ju ofta möjlighet att "hålla dem vid liv" sas.

Däremot är det uppvaket där de ska övergå till att "klara sig själva" och övervakning på samma sätt inte längre är möjlig samt dagarna efter som det är större risk för komplikationer hörande till narkosen som höjer procenttalet för död/avlivning just för häst. Benbrott i uppvaket tex är inte helt ovanligt för att ta ett ex som räknas in.

Senaste siffran jag hörde är att dödsfall/avlivningar relaterade till narkos dvs även inberäknat uppvak och komplikationer dagarna efter som kan härledas till narkos ligger på 1% ungefär.

Tja..hästen är ju fullt frisk i "allmäntillståndet" men har relativt lätt att få infektioner (lymfangit tex) och operationen är komplicerad och sker med hästen liggandes på rygg.

Det där med benbrott har jag fått berättat men inte riktigt förstått varför? Sparkar de sig själva eller vad är det som händer?

Beror helt enkelt på att de gör kraftiga resningsförsök utan att riktigt vara redo för det. :angel: De ramlar omkull utan att ha kontroll på hur och så gick benet av, ungefär. Händer även vid själva sövandet när 5-600kg ramlar i backen att ett ben har gått av, händer väl mer sällan dock än i uppvaket.

Tror inte det skulle funka är jag rädd. Huvudet ska ju med och så måste det gå att lossa den, både huvudet och selen utan risk för intrassling, och det utifrån för man står inte inne i boxen hos en häst som vaknar ur narkos. :crazy:

Jag vet att en klinik jag var på utomlands hade rep fästat i grimman och via trissor högra upp kunde "hjälpa till" men det är så lätt att det går fel i förvirringen som uppstår när de vaknar. Det är rätt/kan vara "dramatiskt" och stora okontrollerade krafter i ett hästuppvak.

Kan man inte ge dem lugnande i samband med uppvaket då? Eller blir det helt fel med tanke på att de redan sover?

Det gör man ofta men de måste ju fortfarande vakna och upp på benen och det är det första och enda dessa stora flyktdjur tänker på. Inte att ta det försiktigt och "jag ligger kvar här tills det snurrar mindre". ;)

Men nu ska vi inte måla :devil: på väggen för alla hästar bryter inte benen i uppvaket. :) Det är väl dock en av de tråkigare komplikationerna om hästen var frisk innan, narkosen har gått bra, felet åtgärdat och så går det åt skogen för en sån grej.

Måste man söva så måste man, man gör det ju inte för skoj skull men det kan ändå vara bra att vara medveten om att riskerna för just hästar är högre än tex smådjur. :)

De är ju redan påverkade av narkosmedlet -> ungefär detsamma som lugnande och det är det som är problemet. Uppvaket sker i madrasserade specialrum och hästen förses emellanåt med "hjälm" och mjuka kuddar på fötterna för att minska olycksrisken, men mycket mer tror jag inte att man kan göra. Hålla hästen nere tills den är vaken nog att resa sig skulle vara förenat med livsfara och skulle man snöra fast dem på nåt vis finns risken att de drabbas av panik och kämpar till sig en skada.

Risken att en häst ska skada sig illa i uppvaket är emellertid inte så stor. Narkosen är mer riskfylld än på smådjur, men det är ju inte så att var tredje kuse stupar pga narkosen eller uppvaket.

Ja det är sant.
Kan man inte sätta på massa skydd på benen då och linda in hästen i skumgummi då? :angel:

Som TantEster skrev så är uppvaket madrasserat från golv till tak. Linda in hästarna så värst mycket skulle nog inte hjälpa deras balans för det är den de främst behöver för att minska olycksrisken. :)

Som jag förstod så behöver din häst opereras och då ska det göras och för det allra mesta går det ju ändå bra. :)

Ja hans enda chans att bli bra igen är operation så jag har inget annat val, därför jag ville veta ännu mer om riskerna än kirurgerna berättat.
Är skapligt nervös :crazy:.

Liknande trådar

Hästvård Finns det någon som har erfarenhet av ledinfektion med följande operation/artroskopi? Hur mår er häst och hur gick konvalecensen? Blev...
Svar
4
· Visningar
767
Senast: Sigma
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 914
Senast: SiZo
·
Katthälsa Mrs Norris är en omplacering och just fyllt åtta år. Senaste ägaren fick henne i septem förra året. Hon ska vara okastrerad enligt både...
Svar
4
· Visningar
745
Senast: Sol
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
448
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka