Näringsdryck

squarepants

Trådstartare
Någon som har ett recept på den näringsdryck/shot en del storkök gör inom äldreomsorgen? Inte den på flaska man får på recept men det ska finnas något ungefär likvärdigt man kan göra själv. Finns säkert flera olika men allt är av intresse.
 
Sv: Näringsdryck

vaniljyoghurt, glass, banan, mannagrynsvälling, sylt.. det som finns för variation, en del bär :)
 
Sv: Näringsdryck

Vi gör sk. energihutt enligt följande (skriver ur minnet men ungefär såhär)

1 dl rapsolja
0,75 dl fruktyohurt
2 msk sylt

Eller

1 dl rapsolja
0,75 dl vaniljyoghurt
1 tsk vaniljsocker
0,5 dl valfria bär

Ibland vet jag att någon bytt yoghurten mot filmjölk och sötat med extra socker. Ingredienserna är smidigast att mixa ihop och 1 msk färdig hutt ger ca 75 kcal.
 
Sv: Näringsdryck

Glass på riktig grädde med valfri topping är ett energitätt livsmedel. Kanske inte det bästa till barn som matvägrar, men absolut till äldre som behöver extra tillskott och lite guldkant på tillvaron.
 
Sv: Näringsdryck

Där jag jobbade gjorde vi kaloribomber på,olika sätt, jag brukade använda glass, en skvätt kvarg, ett rått ägg, vaniljsocker och sylt. Ibland äppelmos eller liknande beroende på vad som fanns hemma.
 
Sv: Näringsdryck

Åh här var ju massa tips redan!

Ska vi ta en "laga olika näringsdrycker"-dag så vi får lite olika som kan testas kanske :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
268
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 531
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 960
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 010
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp