När vattengrav?

S

sundance

Ska hoppa Div I omg. 2 & 3 den 29-30 april. Står att det finns p-grav, v-grav, v-spegel o bank på banan. Finns det regler för när banbyggare får ha med v-grav? Typ from den eller den klassen...? Allt annat än det går bra, men v-gravar går hon inte i närheten av... Tror hon blivit rejält slagen :(

Sv: När vattengrav?

enligt TR får vattengravar finns fr.o.m. 110-hoppningar.

Du får helt enkelt träna träna träna. En del hästar är rädda för att hoppa vatten, men det mesta går att träna, men det tar tid. Om du dessutom spänner dig och oroar dig flera veckor i förväg som lär det dock aldrig gå. Vattengravar är något som hästen måste ta som vardagligt om den haft problem mee det, inte något som endast förekommer på tävlingar.

Senast ändrad:

Oj, from 1.10 alltså. Omg.2 går i 120 och omg. 3 i 130, så då får vi hålla tummarna för att banbyggaren inte tar med den...:crazy:

Där jag tränade innan hade dom vattengrav på utebanan. Försökte hoppa flera träningar, försökte leda henne intill, försökte skritta intill. Tillslut kunde hon stå framför och jag i vattengraven, samt skritta fram till den och stå och titta. Dock väldigt tveksam.

Där jag står nu finns ingen... :( Hur gör man då?:confused:

Jag är absolut inte ängslig, varken som person eller ryttare, utan lugn och stadig - den som alla lämnar sina trilska hästar till... Tyvärr tror jag att dom har haft problem men henne innan hon kom till Sverige, för så här har jag ALDRIG sett en häst reagera på vattengrav! (Märk väl att det är jätteroligt att få bada i vattenslang, bada i sjö, ridas på stranden, hoppa över små diken i skogen, hoppa vattenmatta både med och utan vatten i...)

man åker ngn stans där det finns vattengrav och tränar :idea:

de i min klubb som hade tänkt rida i västerås omg 2 o 3 pratade om att åka till tävlingsbanan nån gång och träna i förväg :smirk:

bygger en hemma :idea: För det enda sättet jag tror funkar i detta fall är om man kan få hästen att hoppa minst ett språng över den varje dag.

Hur funkar det med att bygga upp en "vattengrav" med en liten häck och vattenmattan med vatten i efter då? Hoppar hon då?

Jag bor i Motala och divisionen går i Västervik. Flyttade hemifrån i aug och har 30 mil hem till mor o far. Har transport men inte nån bil med dragkrok... Så kan inte åka nånstans. Det får räcka att dom kommer upp och kör mig på tävling. Kan man göra en häck själv? :)

PrinceFair skrev:
man åker ngn stans där det finns vattengrav och tränar :idea:

de i min klubb som hade tänkt rida i västerås omg 2 o 3 pratade om att åka till tävlingsbanan nån gång och träna i förväg :smirk:
Jo men Västerås har ju nästan alltid med vattengraven på sina tävlingar i allsvenskan om jag minns rätt ?
Så de e nog ett smart drag ;)

Du kan ju göra som jag, bygga en hemma ;) o sen när vi skulle träna vägrade min ponny hoppa, då drog vi bokstavligen över honom i longerlina de första gångerna, sen hoppade den varje dag. Sen kanske man inte behöver ha den "rätta" längden dom första ggrna efterson det e rätt långt :s

Lycka till!

Bygga - du menar gräva? Ohhh, scheeeet...vad avancerat. Tog du nån äng eller nåt då?

Hmmm, min är stor häst och än viktigare: det är ett STO. Går INTE att tvinga till något, utan man måste styka henne medhårs. Dessutom vill jag ha henne med mig eftersom det inte är dumheter eller lathet som gör att hon inte vill. Hon ställer alltid upp och gör sitt bästa, men hon är helt enkelt livrädd, vettskrämd. Gick inte att få kontakt med när jag försökte då senast.

om man tränar att hoppa över stor vatten pölar, är de lättare att få en häst säkrare på vatten gravar då? för min häst älskar att hoppa över stora vattenpölar :)

Gräva behöver du inte göra, lägg bara ut nån gammal filt eller liknande på marken, först kan du göra den smalare och därefter bredda ut den , vartefter det känns bra.
Förresten en vaxduk i blå färg skulle ju inte vara heltfel att träna på för det liknar en riktig vattenmatta lite mer.
När ni börjar känna er säkrare kan man lägga vaxduken under ett bomhinder - så som det ofta är på riktiga hopptävlingar!
Lycka till!

*kl*

måste bara komma här å fråga; va e en p-grav? Och hur ser en v-spegel ut?? känner mig helt borta och vet säker om man säger hela namnet men fattar inte förkortningarna...:crazy:

iövrigt håller ja me de andra, träna...bygg en egen om det behövs... när ja behövde träna v-grav så satte ja upp ett hinder över en vattenpöl...funka jättebra!:D:idea: hoppar h*n vattenmatta? annars är det jättebra å börja me!:D

p-grav är pullermangrav och v-spegel är vattenmatta.

Till TS.

Om du ska bygga hemma så behäver du ju inte gräva så djupt och/eller brett bara ca 10 - 15 cm djupt och ca 70 - 100cm brett, lägg i plast, fyll med vatten och gör tydliga marklinjer, gör stabila stora infångare.

Sedan skulle jag leda henne över med en longerlina varje dag många gånger och när det går hoppa över den varje dag många gånger.

ALLT går att öva upp/bli bättre på även om hon har råkat illa ut förrut.

Tålamod, konsekvent och öva,öva,öva!!

Lycka till!

Finns det ingen annan häst där du står som hoppar vattengrav säkert som du kan haka på? Så fick jag göra när vi tränade vattenhinder och grav för Lotta Björe. Och vi skulle ligga väldigt nära hästen före.

OJ vilken gammal tråd! :D

V-spegel betyder vattenspegel. Det är en smal smal "vattengrav", i storlek som en vanlig vattenmatta, men det är utgrävd som en vattengrav (åtminstone ett par decimeter djup) och med riktigt vatten i.

Ja, vattenmatta går jättebra - även lite bredare.

Tack för tipset, men problemet är bara att få henne att gå i över första gången. Det tar flera dagar att få henne att få henne att gå närmre än ett par meter, och då på helspänn. Sen är det tvärstopp. Har aldrig haft tillfälle att vara på en anläggning med vatten mer än 1,5 mån. Men det räckte iaf inte.

Så det blir väl till att bygga hemma så småningom. Nu är hon dessutom lugnare i temperamentet än någonsin, rent allmänt.

Tack för tipset! Har provat, men missade att skriva det förra gången (2006).

Förresten var jag på en fälttävlansbana i våras, och stora vattnet där (som man rider igenom) var inte något problem heller.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 877
Senast: SiZo
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 599
Senast: Gabby_Ossi
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar