När valpen kommer...

Apollo

Trådstartare
Hur har ni gjort med elsladdar, har ni "gömt" dom eller hur har ni gjort?

Kan katten och hunden dricka ur samma vattenskål ?

Nägot annat bra tips som jag bör tänka på?

Har pratat med ett par uppfödare, de har haft typ en valpbur i ett rum som blir valpens eget krypin.
Erfarenheter och funderingar om detta med bur. Och i så fall tips på bur.

Senast ändrad:
Sv: När valpen kommer...

Gömde så mycket av alla sladdar vi kunde göra. o sen köpte vi antibitmedel o smetade på de vi inte kunde gömma. Funkade kalas.

Kan rekomendera ett besök hos en häst tillbehörs butik. De säljer burkar med gegga som man eg använder att smörja in boxarna så hästarna inte ska bita.
Drygt som F*N, o kostar typ en femtiolapp.
Sitter kvar i evigheter när man smetat in det.
Till skillnad mot skiten som man köper i djuraffärerna på sprayburk. Det får du "förnya" med 48timmars mellanrum.

/Tobbe

Har aldrig gömt en elsladd till min store men däremot lösa sladdar som hängt har vi fått ta bort när den lille har varit ensam hemma.

Jag har aldig tänkt tanken att ha skilda vattenskålar till hunden & katten.

Vad kul med en valp!

Jag har haft bur till båda mina och tycker det funkar super!

Det har funkat särskilt bra på min bullterrier som kunde hålla igång i timmar och aldrig sova.Då slängde man in henne i buren och vips så tvärslockade hon!:D
Dem tycker verkligen om buren och går gärna och lägger sig där om den står framme.

Med sladdar har jag bara försökt att gömma det mesta, men inget mer och det har funkat!

Har inte gömt några sladdar alls och inget annat heller. Det enda som blev söndertuggat av min lilla var en mobilladdare. Dock har jag en ras som inte är speciellt tuggbenägna.

Sjävklart kan katten och hunden dricka ur samma skål. Så gör de fletsa som jag vet har både katt och hund.

Senast ändrad:

Den jag pratade sa nåt om en bur med öppet tak , hennes valp sov i den, så man lätt kunde nå valpen uppifrån. Hennes valp sov i den på natten brevid sängen, för att ha lite koll sa hon, är det taskigt eller inte, att ha den instäng på natten.
Hade tänkt ha valpen i sonens (16 år) och så stänga dörren tänkte jag för att för att ha lite koll vad den gör på natten.
Att jag vill ha den i sonens rum är för att katten sover i vår säng och det ska han få fortsätta med, annars kanske han känner sig undanskuffad.

Ändra så lite som möjligt hemma. Det är ju bara en hund som kommer. Man ser till dom o korrigerar dom när dom är på saker i stället för o kladda ner halva hushållet med bråte o klet.

Sen kan jag rekommendera bur när den ska sova o vara själv det är en stor trygghet. Sen kan man ha med buren om man ska åka bort så hunden alltid har en tillflyktsort när den blir trött och som den känner sig trygg i.En hund tänker inte vad elaka dom är som stängt in mig bara o strunta i att hunden gnäller dom slutar när dom inte får respons på det. Hunden kommer och sova som en stock där inne. Sen ska det vara tak helst med typ en filt över dom gillar och ligga där det är tak över. Sitter nog i sen vargen och lyan.

Så du menar att när jag ska ensamhetsträna valpen så ska jag börja med att lämna den i buren, för den känner sig trygg där.

Är ju hästmänniska också, och den geggan vill jag inte ha in i huset.
Provar nog hellre med bit-sprayen om det skulle behövas.

Så du menar att när jag ska ensamhetsträna valpen så ska jag börja med att lämna den i buren, för den känner sig trygg där.

Japp exakt då har den inte så stort o vakta o den känner trygghet för i buren är det bara positiva saker som hänt.

Vi hade sån tur med Zita när hon var liten att hon inte hade något större behov av att få bita av sig på sladdarna här hemma. Däremot fanns där ett visst intresse av att få bita sönder tapeten och tugga på en del skor:eek: .

Tack, ett bra tips, ska provas då valpen kommer och vi ska börja träna detta.

Tack, ett bra tips, ska provas då valpen kommer och vi ska börja träna detta.

Lovar att det är kanon.

Har alltid haft trygga valpar men som alla valpar är dom oslipade diamanter och jag törs inte riskera att nåt ska hända med valpen första tiden själv utan då får den vara i bur då jag vet att inget händer den på nåt vis. Det gäller allt jag gör med en valp första 8-9mån bara lär den och få självförtroende att den kan övervinna allt. Sen efter 9mån då börjar jag med dressyr.

*kl*

Jag är hemskt, hemskt ledsen men ämnet är upp och tänkte jag skulle passa på :o

Vad gör man med en hund som är 14 månader som fortfarande tuggar på allt?
Jackor och skor kan vi glömma att ha framme......sladdar ska vi inte tala om. Han har tuggat på fönsterbrädan, tuggat av termostatknappen på två element,,,nu har han gett sig på ett hörn på väggen där han har börjat dra bort tapeten?
Detta sker nattetid....

Ben är inte att tänka på för de försvinner i ett nafs......om det inte är typ ett en meters ben eller dyl.
Han har enbart tillgång till ena hallen (som är stor) nattetid och när vi inte är hemma. Vi vågar inte ha honom uppe alls då det finns mycket sladdar och saker att tugga på.

Till TS: Vad kul med en liten bebis...vad är det för sort?
Lycka till med allt och jag hoppas du visar lite bilder framöver........

Låter som en mycket osäker hund nattetid.

I min fantasi finns det ju bara ett val o det skulle vara en stor bur.
finns ju rätt så stora burar av typ utställnings modell. Då får han ju inte chansen o ha sönder saker o samtidigt vara trygg. Sen att det inte är lagligt det skulle jag skita högaktnings fullt i hunden mår inge bättre utanför nattetid heller så.

Hmm.......osäker?
Tja..kanske..kan inte komma på vad som skulle göra honom osäker bara.

Många nätter sover han jättebra och har inte rört någonting men ibland så har han då varit på och tuggat.
Ska iofs tillägga att skor och "lösa" föremål tuggar han på oavsett tid på dygnet, det är den "fasta" interiören han ger sig på nattetid.

I hallen har vi en trapp och under trappen "bor" han...eller ja..han har sin säng där. Trappen är iofs "öppen" så det är ju inte så skyddat kanske.
Han kanske vill ha det mera ombonat??
Tyvärr så drar han iväg med allt..liggdyna i sin säng funkar inte...antigen drar han iväg med den eller så är den söndersliten dagen efter......en större matta att ligga på har vi också provat...men samma där.....iväg dragen eller söndersliten.
Det jag har märkt är att när han dragit iväg dessa saker så har han lagt dom mitt på hallgolvet där han sedan lägger sig........han kanske inte trivs under trappan då?

Ledsen att jag trådkapar......

Då kanske han är rastlös om han ger sig på saker även dagtid du skrev det som allt hände på natten därför skrev jag osäker. Men testa o aktivera han med hjärngympa innan ni lägger er i en vecka (7dagar)

Sen en vecka med avslappning istället så ser du lite mer vad som händer.

Thank you:bow:

Vi försöker aktivera honom så mycket vi kan men ska försöka ännu mera. Han är väldigt energisk...

Jag vet ju med mig att han är av sådana raser (bruksraser) och kräver mycket och trodde vi gjorde tillräckligt och att han hade olater för sig bara....men....där hade jag fel ;)

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 344
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 780
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 549
Senast: anna_panna
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar