när tränaren inte kan rida?

U

Uddatyp

har en kompis som har en ganska så komplicerad häst, den accepterar inte att någon ny kommer upp och bestämmer, så sist när tränaren red, för att kolla hur hästen va, hur den kändes o så så blir hästen helt knäpp, går emot precis allting, som en så enkel grej att bara skritta framåt va svårt..o la tränarn till ytterskänkeln så va hästen påväg o ställa sej.

sen när min kompis satt upp igen då va de inga problem alls..då gick hästen jättebra, lite uppröd va den men inget sånt hysteriskt bråkande.

måste tränaren kunna rida hästen för att kunna träna?
jag hade tyckt de va lite pinsamt, skulle kännas som om min pålle va ouppfostrad och inte välriden alls om de hade hänt mej, fast ja tar åt mej av allt min pålle gör..som om allt är mitt fel.
och min tränare har fått bråka lite med min när han vart väldigt allmänt dum..men då gick de ju att rida hästen.

men om de hade hänt er..att de är en tränare ni trivs bra med och de går bra på träningen men att den inte kan rida hästen..hade ni bytt tränare då eller funkar de endå?

hur gör ni som har hästar som är så svåra? som inte accepterar att andra kommer upp? låter ni någon nångång rida dom eller är de bara ni som rider dom?

Sv: när tränaren inte kan rida?

Vi har ponnyer och våra tränare har hittills inte klivit upp ;) Den ena ponnyn är inte helt lätt och den får bara lätta, rutinerade personer rida. Den blir konfunderad när någon ny sitter upp...

Det finns ju hästar som är enmanshästar mer än andra och det finns också hästar som "grisar" när det sitter upp en person som är duktig och som börjar ställa andra krav än den ordinarie ryttaren...

Om jag trivdes med tränaren och jag såg resultat i min ridning skulle jag inte byta pga av att tränaren inte kunde rida just min häst.

Mina tränare har aldrig suttit upp på mina hästar. Särskillt inte de bråkiga/svåra, varför ska de "riskera livet" på nån annans häst. Det har gått bra att få hjälp ur problemen ändå. Tränaren ser var det brister och säger till mig vad jag behöver få hästen att göra, och sen är det ju upp till mig att få hästen att göra så.

När jag hjälper andra (har inte betalda lektioner längre) så sitter jag upp om jag inte kan få ryttaren att förstå vad jag menar. Ibland känns inte hästen alls som det ser ut, och ibland så bekräftar det mina misstankar om var problemet sitter. Skulle inte få för mig att sitta upp och pressa en häst så den känner sig nödgad att försvara sig, utan kollar lätt av så det går att stanna, starta, svänga fram- och bakdel, en hjälp i taget. Aldrig sätta fast hästen mellan hjälper så den inte har nånstans att ta vägen.

Om min tränare satt upp och fick sån hemsk reaktion skulle jag starkt överväga att byta tränare.

nu pressade inte denna tränare hästen alls, att skritta framåt på halvlånga tyglar borde hästen kunna göra tycker man ju.
hästen verkade bara väldigt arg liksom, inte pressad på nåt sätt.
sen är de så att de bara är en annan som kan rida denna hästen utan problem.

jag hade ju en tränare som inte kunde rida min häst alls, men så bytte jag och med denna nya går de bra..jag hade inte kunnat fortsätta med den andra eftersom vi inte va överens om vad problemet va.
men sen trivdes ja inte alls med den förra tränaren så kan ju va där problemet va också.

Min tränare sitter rätt ofta upp på min häst och han går riktigt bra med henne :love:

Tycker det är en stor fördel att hon rider honom ibland, han är en krånglig häst och det är bra att hon vet precis hur han fungerar.

/B

fungerade de redan från början?
på vilket sätt är den krånglig?

nu pressade inte denna tränare hästen alls, att skritta framåt på halvlånga tyglar borde hästen kunna göra tycker man ju.
hästen verkade bara väldigt arg liksom, inte pressad på nåt sätt.
sen är de så att de bara är en annan som kan rida denna hästen utan problem.

jag hade ju en tränare som inte kunde rida min häst alls, men så bytte jag och med denna nya går de bra..jag hade inte kunnat fortsätta med den andra eftersom vi inte va överens om vad problemet va.
men sen trivdes ja inte alls med den förra tränaren så kan ju va där problemet va också.

Jag har suttit upp på en kompis häst som trots att jag tyckte att jag bara satt på halvlånga tyglar som du beskriver, fick spel och småstegrade och var allmänt "fläng". Nånting i min sits var annorlunda mot ägarens och hästen accepterade inte det.

Den hästen är idag opererad för en gammal skada i knät som inte märkts förrän den var riden några år...

Bara jag som rider.....Hon kan bli helt "rabiat" om (enl. henne)fel människa sitter upp, och då skiter hon fullständigt i om hon skadar ryttaren och sig själv.
Tycker inte det är värt att försöka bevisa nått. Hon är som hon är....

Eftersom tränaren red min häst över en hel sommaren innan jag tog mig ann den (hela förra sommaren, jag fick han i höstas), så fungerade det bättre när tränaren red än när jag gjorde det ;)

Han är vass i psyket och testar hela tiden gränser. Kan vara att han inte vill gå i ena delen av ridbanan utan i den andra för att grinden är där. Då är det riktiga protester innan man gjort klart för honom att han inte bestämmer.

/B

de låter ganska exakt som min pålle gör, min tar över nästan direkt om han får minsta chans..och testar nya ryttare ganska rejält.

däremot så är han underbar att rida/hantera när han vet att de inte är han som bestämmer och inte kommer undan med nåt.
och ja är så glad att ja hittat denna tränare som ja har nu..som vet hur man ska hantera honom.

Bara jag som rider.....Hon kan bli helt "rabiat" om (enl. henne)fel människa sitter upp, och då skiter hon fullständigt i om hon skadar ryttaren och sig själv.
Tycker inte det är värt att försöka bevisa nått. Hon är som hon är....

Varför skulle man behöva bevisa något? En bra tränare med stor erfarenhet BEHÖVER i de allra flesta fallen inte sitta upp.

Att JAG ibland sitter upp beror ju på att jag inte har den erfarenheten en mer utbildad och erfaren tränare har.

Fungerar det bra med tränaren i övrigt så behöver de inte byta bara för att hästen i sig inte trivs med tränaren på ryggen.
Jag låter endast mkt duktiga personer (tex nån av mina tränare) sitta upp på min storhäst, dock är hon inte farlig som din kompis häst, utan bara komplicerad. Hade jag haft en häst som uppförde sig som den så hade jag inte låtit någon annan sitta upp eftersom den tydligt är en enmanshäst och endast godkänner sin ryttare. Bara farligt att sätta upp andra och riskera att båda två skadar sig.

Nu pratar du om tränarens mardröm :D

Jag vill ofta sitta upp på mina elevers hästar då jag tycker att de ska få ut mest av pengarna de betalar.
Speciellt om det är yngre hästar som det är noga att vara tydliga med är det bra att sitta upp för att se om de har förstått eller om det är någe annat problem.

Din fråga har 2 vinklingar tycker jag.
Först kan man fråga sig om det är så bra att "låta" sin häst vara just enmanshäst....
Finns tillfällen som man behöver andra ryttare...vid sjukdom eller för att kunna sälja hästen eller som nu när tränaren ska rida till.

Själv har jag en häst som TOLERERAR alla ryttare för att jag vill att det ska vara så....ibland får det faktist vara vi människor som bestämmer.
Egentligen handlar det om grundlydnad.

Sen kan man ställa sig frågan hur mycket det är värt att bråka igenom detta för visst går det.
Har själv haft en del såna som nu det tog VÄLDIGT lång tid med...små små steg.

Så...om man accepterar att sin häst ska vara en enmanshäst som ingen annan kan rida...inte ens tränaren så får man nog bita i sura äpplet och fortsätta med den tränare som man för övrigt är nöjd med....

Varför skulle man behöva bevisa något? En bra tränare med stor erfarenhet BEHÖVER i de allra flesta fallen inte sitta upp.

Att JAG ibland sitter upp beror ju på att jag inte har den erfarenheten en mer utbildad och erfaren tränare har.

Det här håller faktist inte jag med om....för mig har det inte med erfarenheten utan TYDLIGHETEN !

Det finns jö som bekant mååånga sätt att komma runt ridproblem och har man nu kommit dit- då ridning för mig handlar om korrigeringsridning...... så det kan vara mycket bättre för den förvirrade häst/elev att jag själv går igenom och kan prova mig fram vad som just funkar på denna häst.
Det spar tid - pengar och är possetivare för hästen.

Min första dressyrtränare vågade inte provrida min häst... Det kändes sådär, visst var han ett litet monster ibland men inte SÅ hemsk :o Men visst, det kan väl vara klokt som tränare att inte sitta upp på vad som helst, om man inte måste.

Där var väl inte problemet att han var en enmanshäst, medryttare och hästvakter kunde ju rida honom. Det var väl snarare att han var lite... överdrivet energisk och studsade runt och hade sig :o

Min tränare rider med jämna mellanrum, oftast en stund första dagen av de två träningspassen. Jag tycker det är positivt. Ibland kör man fast och har svårt o lösa problemet, att då få höra vad nån annan känner och tycker och sen diskutera hur man ska göra tycker jag bara är bra.

Om jag har elever vill jag gärna prova deras hästar för att känna efter. Ibland kan det även vara så att det är en svår häst som eleven ännu inte riktigt har kapacitet att rida loss. Om jag då rider loss den o eleven får uppleva känslan av hur det känns och jag kan be eleven korrigera med en lättare hjälp innan hästen är fastlåst igen så tycker jag det ger eleven mer än.

Jag tror inte heller att det handlar om erfarenhet eller kunskap hos tränaren. Jag tror mer det är olika från tränare till tränare. En del vill gärna sitta upp och prova och en del vill bara instruera från marken. Jag tycker inte något alternativ är bättre eller sämre så länge man känner att det tar en framåt och ger en något.

Så mitt svar på din fråga är: Hade jag trivts med tränaren i övrigt och jag kände att det gav mig något hade jag fortsatt, annars slutat.

Fast jag håller inte med helt och hållet här :o :o

Hästar är individer och kan tycka väldigt olika om olika ryttare. Man kan inte säga att ALLA ska kunna rida ens häst, det fungerar inte.

Ju mer åsikter en häst har desto svårare har den att bara "ta" andra ryttare. Min erfarenhet är att ju mer intelligent ne häst är, desto svårare är det att få den att acceptera allt vi hittar på, - om den inte själv ser nån vits med det.:cool:

Jag hade tex ett fullblod som kom från Täby. FÖrsta gången den tränaren satt på honom tog tränaren (ej van vid fbl) det lugnt och kände sig för och det blev väldigt bra, hsäten gick kanon!:love:

Sen andra gången några månader senare var väl tränaren mer inne på att rida som h*n brukade på halvbloden h*n red mest:cool:
Hästen reagerade direkt på att h*n var för hård i sin ridning, blev stel i hela kroppen och ögonen GNISTRADE.

Det blev katastrof. :o

Jag fortsatte ändå för träanren som insåg sitt misstag.:angel:

Den hästen liksom flera andra vi haft var olika med olika ryttare beroende på hur den gillade ryttarens ridning. De som kunde rida tillräckligt mjukt älskade honom:love: Inte utan krav, men mjuk hand och tydligeht, men inte ÖVERtydlighet bla.

Hästar är ju trots allt olika kraftfulla individer.

Att tränaren riden nån gång är ok mest för att jag vill se hästen också......

Senast ändrad av en moderator:

Självklart finns här nyanser.

Vissa ryttare passar bättre med en viss typ av hästar men om man nu kan ta hänsyn till hästen som din tränare gjorde första gången så brukar det fungera...men det är upptill ryttarens ödmjukhet och känsla.

Självklart finns här nyanser.

Vissa ryttare passar bättre med en viss typ av hästar men om man nu kan ta hänsyn till hästen som din tränare gjorde första gången så brukar det fungera...men det är upptill ryttarens ödmjukhet och känsla.

Precis:idea: Var bara det jag ville förtydliga:bow:

Nu pratar du om tränarens mardröm :D

Jag vill ofta sitta upp på mina elevers hästar då jag tycker att de ska få ut mest av pengarna de betalar.
Speciellt om det är yngre hästar som det är noga att vara tydliga med är det bra att sitta upp för att se om de har förstått eller om det är någe annat problem.

Din fråga har 2 vinklingar tycker jag.
Först kan man fråga sig om det är så bra att "låta" sin häst vara just enmanshäst....
Finns tillfällen som man behöver andra ryttare...vid sjukdom eller för att kunna sälja hästen eller som nu när tränaren ska rida till.

Själv har jag en häst som TOLERERAR alla ryttare för att jag vill att det ska vara så....ibland får det faktist vara vi människor som bestämmer.
Egentligen handlar det om grundlydnad.

Sen kan man ställa sig frågan hur mycket det är värt att bråka igenom detta för visst går det.
Har själv haft en del såna som nu det tog VÄLDIGT lång tid med...små små steg.

Så...om man accepterar att sin häst ska vara en enmanshäst som ingen annan kan rida...inte ens tränaren så får man nog bita i sura äpplet och fortsätta med den tränare som man för övrigt är nöjd med....

som min häst, den är lite sån att den tar över såfort ryttaren är för snäll liksom, såfort den tvekar med nåt..börjar min pålle bråka och om man inte stoppar de direkt så e han hopplös resten av tiden.
sen om man säger till han direkt och inte ger efter de minsta så slutar han bråka direkt.

andra kan rida min häst, sålänge dom vet vad dom gör och inte ger efter de minsta..man kan inte vara liksom försiktig, eller va man ska säga..man kan inte ge efter och mesa liksom..

svårt o veta hur mycke man måste gå på dom från början..

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 255
Senast: MiniLi
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat