När träna in galloppen?

Mirre

Trådstartare
Nu är ju detta olika från häst till häst men när anser ni att en häst är redo för att börja träna in gallopkommando?
Från marken och ryggen?

Vilket anser ni är bäst på marken:
Longera eller tömköra?
Varför?

I ridningen:
Ute eller på bana?
Varför ute?

Om ute, slät raksträcka eller uppförsbacke?
Motivera

Sv: När träna in galloppen?

Nu är ju detta olika från häst till häst men när anser ni att en häst är redo för att börja träna in gallopkommando?
Från marken och ryggen?

Longera eller tömköra?
Varför?

I ridningen:
Ute eller på bana?
Varför ute?

Motivera

Nu talar jag av egna erfarenheter och det som har funkar på hästar jag ridit in under åren. Jag lär alltid in galoppkommando i longeringen. När hästen klarar skritt-halt-trav i balans tränar vi galoppen.
När jag sedan sitter upp är det i princip att ta galoppskänkel och ge röstkommandot.
Jag börjar oftast med att galoppera ute, för balansens och framåtbjudningens skull. Jag tar helst galoppen på raksträcka då jag aldrig galopperar i uppförbackar. :idea:

Från marken och ryggen? först börjar man med kommande på marken, för att sedan göra det på ryggen, det posetiva med att lära hästen det först på marken är att med lite tur kopplar den även när du sitter på ryggen, när du gör galoppskänkeln.

Longera eller tömköra?
Varför?
Tömköra, då jag tycker man har mer kontrol på hästen,kan komma åt hästens ytersida osv
I ridningen:
Ute eller på bana?
Varför ute? utomhus, där har hästen mer framåtbjudning, den följer helt enkelt vägen eller stigen, lättast med en draghäst i tätenOm ute, slät raksträcka eller uppförsbacke? spelar ingen störe roll, uppförsbacke är enda fördelen att hästen har svårare att bocka
Motivera

lycka till :D

Från marken och ryggen?

Longera eller tömköra?
Varför?

I ridningen:
Ute eller på bana?
Varför ute?

Motivera

Tidpunkt när hästen är redo är väl när hästen lyssnar lite öht på dig. Dock behöver du kanske inte träna in det under rpmenader med en åring om man säger så ;)

Kom på ett "ypperligt" sätt när jag var med unghästen o tränade löshoppning i måndags, har inte vart med på ngn träning innan. Men då är det ju optimalt att träna in (tycker jag). Dvs på hösten som tvååring när man börjar löshoppa. Då kommer galoppen o tvunget och naturligt med lös häst.

Men om jag måste välja:
Marken/Ryggen:
Gärna ngt på marken innan (löshoppning som jag nämnde eller lös på ridbana när man tränar lösgaloppen). Från ryggen om hästen har lätt o falla in i galopp o har egen bjudning, efter kompis!

På marken longering/tömkörning:
Tömkörning helt klart! Jag galopperar inte min unghäst i lina öht o tänker inte lära honom det heller. En stort volt på töm precis när man kommer in mot väggen eller mot kortsidan hade jag testat om han inte var så lättgalopperad som han är :)

I ridningen ute/bana:
Ute helt klart! Vill inte rida unghästar på bana. Mkt lättare att bjuda fram ute o de följer vägen helt naturligt. På bana måste man styra så mkt mer och de tappar lättare bjudning om det får så mkt att tänka på på en gång samt om man inte lämnar munnen i fred om de stör sig lite på bettet. Bana (eller helst fält då) tar jag bara till om jag känner att jag behöver ngt varv på en volt för att få hästen o slappna av och söka sig till handen men det behövs oftast inte.

Slätt/backe:
Lite svag uppförsslut/liten backe. Bockar de lite (som de ofta gör) är det bara att smacka på och de tar naturligt i framåt när det sluttar lite. Dessutom så går väl knappats ngn unghäst särskilt buret under de första galopperna så då vill jag gärna hjälpa till lite genom att inte rida plant/utför då de mer bes att trilla på bogarna.

Viktigt att kompisen rider på framåt o galoppen, MKT hellre lite "sken" första gångerna än att ha handbomsen i! Är man rädd att hästen ska sticka (dvs man har inte lärt den bromsa, varför då galoppera undrar jag eg?) så väljer man en säker häst som man kan rida in i o tar en backe som slutar med ngt lite brantare så hästen blir lite trött o man kan bryta av innan den själv gör det och utan att riskera att den inte stannar.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 399
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 557
Senast: Sasse
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar