När Switch? Quick Color, bra?

D

Dragonfruit_

När behöver man använda switch mot fästingar? Vad tycker ni? 3 utav 4 hästar i en hage med buskar och snår har fått en fästing på 2 ½ vecka. (kan ha missat fästingar också)
Borde man använda det eller behövs det inte?

Jag är supernöjd med mitt Quick Silver schampo och tänkte att jag skulle köpa en flaska Quick också denna gång. Funkar det bra?

Vad är quick silver?
Vad gäller Switch och andra såna medel så funkar ju de mot de allra flesta flygfän så visst är det berättigat att använda det på sommaren... om du har mycket knott och mygg och sånt.

Quick silver är ett superbra skimmel schampo. Hästarna är inte besvärade av insekter nu, bara ett par fästinger som jag tycker är skitäckliga.

Vräk på allt du kommer åt.
Min häst fick borellia och var dålig i nästan sex år. Det tog mycket tid och många tårar :cry: innan min pålla blev frisk igen. Låt inte en fästing förstöra din hästs liv! De är mycket farligare än du tror, och vaccinera dig själv också!
Jag önskar att man kunde utrota de jävlarna :devil:
Själv kör jag med Switch och ger dem en massa vitlök

Ja det är ju det jag är rädd för. Kanske ska börja switcha dom då. Det är inge bra att ha under sadeln och så eller hur?

Alltså är Du säker på att det var borrelia Din häst fick? Min veterinär säger att hästar kan inte få borrelia däremot erlichia som också är en fästingburen sjukdom.

Det finns inget vaccin mot borrelia, varken för häst eller människa. Penicillin botar borrelia hos människan.
För häst som har erlichia gäller intravenös behandling av antibiotika....

Qucik Silver är kanonbra.

Switch skall Du inte ha vid sadelstaden om Du skall rida.
Och det är inte bara att vräka på eftersom detta medel är oerhört starkt.

Det skyddar inte mot erlichia, men förhoppningsvis hjälper det hästen att få mindre fästingar.

Se dock till att testa det på en LITEN bit av hästens hud INNAN Du droppar på det helt och hållet.
Jag har sett grava allergiska reaktioner på hästar som är känsliga i huden mot just Switch!

Och ge vitlök dagligen året runt så minimerar Du antalet fästingar som gillar Din hästs blod.

Quick Silver är kaninbra ja. :) Men det jag undrarde var om Quick Color är lika bra?

Ytterligare ett förtydligande.....

Borrelia/borrelios hos häst är såååå ovanligt att man räknar med att det inte förekommer. Diagnos ställs med hjälp av blodprov och olika sorters antibiotka hjälper. Ett vaccin till människor håller på att utarbetas men är ännu så länge i försöksstadiet. Jag har arbetat 4 år inom infektionssjukvård inom intensivvård där som sjuksköterska och på min tid där började man spana efter vaccin(är narkossjuksköterska idag).
Förhoppningarna är att ett verksamt vaccin skall komma ut till allmänheten totalt inom ett par år!

TBE = Tick Born Encephalitis = fästingburen encephalit = fästingburen hjärninflammation hos människor är det man kan vaccinera mot idags läget.

Erlichia/erlichios är det som är vanligt bland hästar. Om man tar blodprov på ALLA hästar i Sverige så kommer alla att ha antikroppar mot erlichia.
MEN alla behöver inte behandlas. Vissa antibiotka hjälper, som tetracyklin men detta kan ge komplikationer i form av allvarliga diarréer, eftersom den normala tarmfloran helt slåss ut med den intravenösa behandlingen. I regel tillfrisknar hästarna av sig själv om det inte förekommit någon komplikation.

Det är nivån på antikroppar som avgör när/om symtom finnes.
Symtom är t.ex. hög feber, nedsatt foderlust, vandrande hälta, svullna ödematösa ben, ovilja att röra sig.

mvh
Carina

Hej! Nä dessvärre finns det ju inget vaccin mot borrelia :( Hoppas de forskar mycket på detta så det kan komma i framtiden. Vad gäller människor så var det främst tbe som jag tänkte på som är den farligaste fästingburna sjukdomen hos människor. Jag vet även att det råder delade meningar hos veterinärerna om borrelia. Det kan vara svårt att se eftersom alla (eller nästan alla )hästar bär på antikroppar. Har hästen däremot alla symptomen på borrelia samt mycket antikroppar så kan man ju anta att det är borrelia. Min häst fick i två omgångar. Som positivt prov räknas 1:80 (av antikroppar) och min häst hade 1:160. Hon tappade muskler, var jättetrött och halt på tre ben. Sen fick hon intravenös behandling och blev frisk trodde vi! Men ack så fel vi hade. Sen kämpade vi med henne i över sex år men så fort vi försökte sätta igång henne ordentligt blev hon halt igen. som sista utväg tog vi ett föl och på något konstigt sätt blev hon frisk av det. Har iofs hört många historier både vad gäller männsikor och djur som blivit friska från olika åkommor när de varit gravida alt dräktiga. Så nu som du kanske förstår HATAR jag fästingar.

det finn en del som säger att deras hästar som har fått vitlök inte har sett nån förändring vad gäller antal kryp/flugor på hästen efter den har fått vitlök...

har du sett nån förändring? kan du se att det har blivit mindre djur på henne?
jag tror på vitlök men det är många som inte gör det. för vad jag tror så beror det hela på individen, inte alla tar tillvara vitlöken på ett sånt sätt att krypen hindras från att sätta sig på hästen.
tack för mig

Å andra sidan är ju borrelios och erlichios mycket snarlika i symtomen.....till vissa delar......
Och antikroppar mot erlichia har som sagt var alla hästar som vistats ute.

Jag har gett mina araber vitlökspulver i väldigt många år nu. Och jag märker en mycket stor och definitiv skillnad mot tidigare.
Bor i fästingtätt (och rådjurstätt!) område i mellan-Skåne så jag har att jämnföra med.
Dessutom förstärker ju vitlök deras immunförsvar och därmed är ju virusinfektioner något jag i stort sett aldrig har i mitt stall.
Så jag är en stark "believer" av vitlök!

Vad gäller vitlöken så vet jag faktiskt inte. Jag ger den i förebyggande syfte på sommaren. I och med att jag använder switch också så är det svårt att säga vad som hjälper. Det är nog som du säger att det beror på individen också, vissa människor tex får ju fästingar hela tiden medans vissa inte får alls. Men jag tror inte det skadar att ge dem ialla fall?

Hon är testad på både erlichia och borrelia och veterinären konstaterade att hon inte hade erlichia utan att i detta fallet var det borrelia som var boven i dramat.

På mina hästar brukar jag hitta ca fem fästingar per vecka på varje häst. De får varken vitlök eller något insektsmedel. Gifterna är farliga för miljön på ett eller annat sätt. Många sånna där medel får man ju inte bada hästen med (för att det är farligt om det kommer ut i vattnet), och jag badar ofta med mina hästar på sommaren. Läs på förpackningen, så ser du om medlet är farligt för andra djur.

Istället för kemiska medel visiterar jag hästarna noggrannt varje dag, och tar bort fästingarna så fort jag upptäcker dem. Man lär sig ganska fort att se dem även om de är jättesmå.

Jo det är ju det som är läskigt. Bekämpningsmedel låter ju dessvärre inte så himla miljövänligt. I det här fallet är jag dock egoistisk och använder switch ändå och undviker att bada mina hästar. Fem fästingar per vecka låter väldigt mycket tycker jag. Dessutom är fästingarna lika farliga hur små de än är. Om de väl har satt sig dvs. Det är när du plockar bort dem som de spottar (eller kräks) ut giftet. Har du då otur är det en smittad fästing :(

Jag tog nog i lite för mycket när jag skrev 5 fästingar i veckan. Just nu har de nog inte fler än högst 2 var per vecka. Förra sommaren var det fler. Fast då bodde jag en halvmil längre bort. Det kanske spelade roll. Fast då använde jag å andra sidan vitlök...

Du skriver att de är farliga även om man tar bort dem snabbt. Jag har hört att man har ett dygn på sig att ta bort dem. I alla fall om det är borelia man vill skydda sig från.

Jag plockar bort dem med fästingpenna. Jag tror att risken att de ska "kräkas" då är mindre, för det blir inget tryck på kroppen. Snöret i pennan lägger sig runt huvudet.

Vi har plockat mängder av fästingar på hästarna, hundarna, geten, grisen och oss själva. Någon borde väl ha varit smittad. Eller är det verkligen så få som är smittade? Men ingen av oss har fått några symptom.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 586
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 604
Senast: Ragdoll
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 763
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar