när stalla in?

BulletForMyValentine

Trådstartare
när kan man börja stalla in hästen i stallet på hösten?
hästen är en shettis med mkt päls...
bara en sak ja undra.
flytta tråden om ni vill, visste inte var ja skulle lägga den.

tacksam för svar!

// B

Sv: när stalla in?

Generellt så brukar man stalla in när betesperioden är över. Det varierar beroende på i vilken ände av landet man bor. Normalt är väl ungefär aug-sept.
Vill man kan man ha hästen uppstallad året om, eller ute året om, så länge rätt förutsättningar finns.

Man kan stalla in när man vill, men hur länge man kan ha hästarna ute beror på vad man har för hästar, vilka förutsättningar man har i hagen och hur vädret är.
Vi stallar inte in, men räknar med att det är dags att öppna ligghallen om ett par veckor. Skulle det bli kasst väder innan dess får de komma in i stallet och torka upp och gå ut igen.
Min häst som går på lösdriften, men som ändå en dag kommer och snackar om att han vill bli installad varierar sig väldigt. I förfjor kom han inte och ville in förrän den andra eller tredje januari, i fjol kom han in redan 15e november. Det beror vilken dag han står och säger "släpp in mig nuuuuuu" :p

Vi stallade in nu den 28 September. Då stod hästarna vid grinden och talade om att dom ville gå in. Annars brukar dom inte synas till på kvällarna.

Sen har det varit skitväder (regn och blåst) blandat med minusgrader. Då tyckte jag att det var dags för dom att komma in.

Allt bete är ner ätet nu också.

//Domino_s

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 228
Senast: sorbifolia
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 973
Senast: Stergo
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 751
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar