När slutade ni amma?

Sv: När slutade ni amma?

slutade nattamma Hanna när hon var ca 9 månader, slutade amma henne helt när hon var 1 år. Jobbade lite från att hon var ca 7-8 månader? ökades succesivt, hon började dagis när hon var 1,5 år.

Slutade amma Nova-Li när hon var 19-20 månader. Började jobba några timmar i veckan när hon var 6 månader, ökade mer än med Hanna men fortfarande bara några timmar i veckan ett bra tag. Hon började dagis när hon var 13 månader, och då tror jag att jag jobbade ca halvtid.

Min son slutade amma då han var ca 5 månader. Han tappade intresset och slutade gå upp i vikt. BVC sa åt mig att bara ge honom mat istället och det har jag gjort. Först kändes det rätt jobbigt, för jag hade tänkt amma lite till. Men efter ett tag kändes det rätt skönt att han fick sluta av egen vilja och att inte jag behövde tvinga honom!

Min mjölk räckte tydligen inte till. Herman skrek som en galning, och vi trodde först att det va någon typ av kolik. Men när jag testade med flaska och ersättning åt han som aldrig förr, och blev en mycket gladare bebis! Så jag trappade ner eftersom. Slutade helt när han va ca 3 månader.

Menar du att han var allergisk mot din mjölk eller missförstår jag? Det har jag aldrig hört talas om, att komjölksprotein går över i bröstmjölken vet jag däremot.

*kl*

Barn 1: ammade helt i 3,5 månad sen var matvargen less och ville ha flaska så då blev det morgon och kväll till han var 5 månader.

Barn 2 (egentligen nr 3): ammade i 5 veckor sen blev mjölken så blaskig så hon bara skrek och var aldrig mätt.

Barn 3 (egentligen nr 4): ammade helt i 6 månader, sen delvis till 7,5 så slutade hon frivilligt.

*KL*
Tack alla som svarat! Intressant och värt att fundera över.

Menar du att han var allergisk mot din mjölk eller missförstår jag? Det har jag aldrig hört talas om, att komjölksprotein går över i bröstmjölken vet jag däremot.

Sorry, det är klart att han är komjölkproteinallergisk. Visst kan man äta en helt mjölkfri kost men det är mjölk i mer mat än man tror och eftersom han helammat så länge så tyckte bvc att han skulle klara sig. Nu får han i sig allt han behöver i och med ersättningen. Han ska prova på att börja äta mjölkprodukter igen när han är 2 år så får vi se om det vuxit bort.

Mvh Miks

Precis så hade vi det också. Slutade när Ellen var 3 mån, och då hade hon fått ersättning som komplement vid varje måltid sedan vecka ett. Då pallade jag inte mer.

Och bopparna ser ut som påsar även om jag inte ammade längre än så! :o

Om jag mot all förmodan skulle få fler barn kommer jag att amma så lite det bara går, jag tyckte aldrig om det.

, jag tyckte aldrig om det.

Det här tycker jag nog är den allra viktigaste faktorn i hur länge man ammar. Det blir ingen större skillnad på ammade eller flaskmatade barn och fördelar och nackdelar finns det med båda. Man gör det man vill och det man mår bra av.

Jag fullkomligt älskar att amma, det är därför jag gör det! Jag njuter varenda sekund och hade allvarligt kunnat ha det som yrke!

Jag fullkomligt älskar att amma, det är därför jag gör det! Jag njuter varenda sekund och hade allvarligt kunnat ha det som yrke!

Haha vad skönt att höra att det är fler än jag som tänker så :p jag hade också lätt kunnat haft det som yrke.
Gamla tiders ammor var kanske inte så dumt, det var mer allt hemskt runt omkring som inte var bra som att de ofta inte fick amma sina egna barn :(

Det här tycker jag nog är den allra viktigaste faktorn i hur länge man ammar. Det blir ingen större skillnad på ammade eller flaskmatade barn och fördelar och nackdelar finns det med båda. Man gör det man vill och det man mår bra av.

Vet inte om jag tolkar det rätt, när du skriver att om man tycker om att amma är det som är den allra viktigaste faktorn.

Jag gillade verkligen att amma och jag hade gladeligen ammat längre, men det fanns liksom ingenting att suga ut... Då känns det ganska meningslöst. Hade jag haft mjölk så hade amningen pågått längre. Alltså hade det inte med saken att göra om jag tyckte om det eller inte. Det gick helt enkelt inte.

Tror mer vindvissla syftade på när allt fungerar som det ska med ammandet rent fysiskt. Då är den faktorn huruvida man faktiskt känner sig bekväm med amning rätt betydande och jag håller helt med.

Jag uppfattade iaf vindvissla så =)

Självklart måste allt runtomkring fungera. Att barnet är nöjt är ju väldans viktigt det också. :)

Tror mer vindvissla syftade på när allt fungerar som det ska med ammandet rent fysiskt. Då är den faktorn huruvida man faktiskt känner sig bekväm med amning rätt betydande och jag håller helt med.

Jag uppfattade iaf vindvissla så =)

Ja, det håller jag däremot med om! ;)

kl

My slutade självmant när hon var ca 11 månader, och då hade vi i stort sett bara morgonamningen kvar sen en tid.

Dagtid slutade vi nog med amningen runt 9-10 månaders ålder tror jag. I samband med att hon började ta flaska och dricka välling vid drygt 9 månader började vi ersätta kvällsamningen med välling och även natten så småningom. Kvällsamningen saknade jag länge, men hon sov MYCKET bättre med vällingen och jag kunde vara borta i stallet om jag ville, så det fick väga över. Det var dessutom väldigt skönt att min man kunde ta lite nattmatning med välling istället för att jag skulle ligga med tutten i munnen på My hela nätterna.

Jag tyckte att det var otroligt sorgligt när My slutade amma, men det kändes ändå som att det var dags eftersom det var hennes val. Mjölken tog slut snabbt när vi trappade ner mer och mer och hon älskade mat. Jag blev ju gravid där också så det var skönt att slippa amma och spy samtidigt ;)

//Julia

kl

Ammade Melker i 10 ½ månad. Började jobba när han var 9 månader och i samband med det började han med välling på kvällen. Ammade då nätter och på morgonen när det passade. Valde att sluta amma då det inte kändes som om han åt längre utan bara myste hela nätterna vilket jag inte orkade med när jag jobbade. Ersatte amningen med ett nattmål välling något som skedde utan protester från första natten.

Sonen slutade själv när han var 9 månader, ville plötsligt en dag inte. Jag hade tänkt amma ett år.
Dottern som ammas nu hoppas jag vill amma till ett års ålder i alla fall.

Slutat amma tre första vid ca tio månader. Har haft svårt att amma emellanåt, helst i början. Haft ngt slags inre motstånd..? Konstigt iallafall.
Yngste snart åtta månader och jag har mitt sommarjobb (skiftgång) så amningen blir lite hipp som happ, men ska försöka amma ett par mån till då han inte äter så mkt vanlig mat ännu.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Ninnurur
·
Kropp & Själ Jag har en fobi, som jag levt med mer eller mindre så länge jag kan minnas. Det är något jag är van vid att leva med, och som jag nog...
2
Svar
26
· Visningar
1 990
Senast: warg
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att göra försök nummer tre på att ta körkort. De två första försöken har slutat dåligt. Det andra försöket...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka