När slutade ni amma?

dee79

Trådstartare
Ni som ammar/har ammat: När tänker ni sluta/slutade ni amma? Alltså inte vilket datum utan vid vilken ålder på bebisen :D

Jag funderar på hur jag ska göra nu när jag börjar jobba. Kan ni berätta om det var självvalt, för att mjölken sinade eller vilken annan orsak som låg bakom beslutet.

Sv: När slutade ni amma?

Jag håller på att trappa ner på amningen nu, min dotter är 5 månader. Jag börjar jobba i augusti så det funkar inte att amma längre då (såklart :p). Jag kanske eventuellt kommer att fortsätta nattamma men om jag inte får sova tillräckligt så kommer jag att sluta med det också.

Jag slutade amma när sonen var 19 månader ungefär, för att jag var gravid igen och ville inte amma två samtidigt. Vi nattammade då, och det var lätt att trappa ner till bara nattamning först och sen mindre och mindre. Så det kanske inte hjälper dig så mycket :)

Med första barnet var jag less på att amma efter 6 månader. Fortsatte ändå eftersom sonen inte ville sluta. Vi var väl egentligen redo att sluta i 7-månaders åldern, men då fick han epilepsi och då tyckte jag att han kunde få nattammas ett litet tag till. Så när det värsta med sjukdomen lagt sig slutade vi och han var då 8 månader.

Lillan är bara 4,5 månader men det går bra med smakportionerna så jag hoppas att det ska bli en naturlig nertrappning denna gången också och förhoppningsvis slutar jag amma efter ca 6-7 månader. Men allt hänger på att hon kan tänka sig att dricka välling när hon blivit ett halvår. När jag skulle sluta amma sonen försökte jag ersätta amningen med ersättning eftersom han vägrade välling men det funkade inte alls. Han höll sig inte mätt på ersättningen och det blev en hel del vakennätter som han skrek sig igenom. En vacker dag i åttamånadersåldern tog han vällingen och sedan dess har han sovit jättegott på nätterna!

Min är drygt 6 månader, så det blir typ samma ålder ju. Att jag inte ammar dagtid när jag jobbar är ju självklart, men kväll och natt funderar jag på. Och ja - han väcker mig ofta = aptrött :)

Nja, det kanske det inte gör :D Såvida jag inte bestämmer mig för att härda ut även under jobbandet. Längtar dock efter mina vanliga tuttar och BH:s och att få sova utan BH/topp

Ja det är ju det där med att han flaskvägrar också :crazy:

Han har tagit flaskan förr, så jag antar att han gör det igen om vi klipper amningen helt, men om inte?

Jag slutade amma när Theo var tre månader. Min mjölk har inte räckt till en hel måltid för honom nån gång, så varenda mål ammade jag först och sen gav jag (eller sambon) ersättning. Efter tre månader med det krånglet (+ en Theo som haft kolik de tre månaderna) så gav jag, med gott samvete, upp!

Hänger på lite här då vi också "måste" sluta amma snart, börjar jobba i september. Och min flaskvägrar också :p

Just nu ammar jag på natten och lite på dagen, äter bra med mat så får mest amning som "mellis" nu. Men hon måste ammas till sömns på kvällen och på nätterna, det är där vi får ta den största fighten sen...
Kommer jobba en del sena kvällar så kan inte fortsätta med kvällsamningen heller.

Ja det är ju det där med att han flaskvägrar också :crazy:

Han har tagit flaskan förr, så jag antar att han gör det igen om vi klipper amningen helt, men om inte?

Om han inte tar vällingen i flaska så får du väl ge honom i mugg, eller mata honom med gröt :).

Jag har också ammat till sömns, både dag, kväll och natt, men är inne på dag 3 av att inte göra det. Trodde att det skulle bli värre bråk än det blev, idag har han inte ens gråtit och somnat båda gångerna på under 10 minuter.
Nattamningen vet jag inte riktigt hur jag ska t a upp "striden" med. Hur vet man liksom vilken gång han är hungrig eller inte?

Han tar den inte i mugg heller. Gröt går i utan problem på dagtid, men tanken på att gå från att han faktiskt mer eller mindre sover konstant 11-11½ timme på natten (med undantag av de 3-10 5-minutersamningar han gör) till att väcka honom såpass att man kan knöla på haklapp och mata med gröt känns inte roligt. Han är ju nu i konstant liggläge och han öppnar knappt ögonen. Så fort tutten är i munnen blundar han igen. Hade det inte varit för att jag kör bil i jobbet så hade jag fortsatt nattamma.

Äldsta sonen ammade jag till han var 11 månader. Då ville han själv sluta.
Andra sonen ammade jag till han var 23 månader. Han hade nog gärna fortsatt ett tag till men jag tyckte att 2 år fick räcka.
När nästa barn slutas ammas beror på barnet.

Storebror slutade av sig själv vid 5 månader. Han kräktes så mkt och höll inte vikten så vi började med gröt och mat tidigt. Sen ersättning som blir trögflytande i magen. Han var väldigt intresserad av mat och valde själv bort bröstet mer och mer. Så jag fick ju mindre och mindre mat.
Var jobbigare för mig som ville amma än honom.

Lillasyster är snart 6 månader och tar inte flaska och är ingen höjdare direkt på att äta gröt och puré. Måste jag dra ner på amningen få vi försöka med kopp eller pipmugg. Har en MAM flaska nu som hon faktiskt tar, men bara intresserad av att äta lite ur den.

Längtar dock efter mina vanliga tuttar och BH:s och att få sova utan BH/topp

Detta längtar jag också efter!!! Det ska bli underbart!!!! Fast det lär väl inte vara ens "vanliga bröst" som kommer fram efter amningen. Det bir väl två tomma hängiga påsar istället :crazy:...

Fast efter första barnet blev faktiskt inte mina bröst speciellt hängiga, men nu efter andra är de det. Så de är nog inte allt för vackra när man slutat amma.

Fast en sak jag blev förvånad över sist efter avslutad amning var att brösten blev "som vanligt" igen. Gravid och amningshormonerna har tex gjort mina vårtgårdar gigantiska, men detta gick alltså tillbaka :laugh:.

Första ammade jag till 17 månader, han valde själv att sluta då. Andra ammade jag till 18 månader, jag ville dra ner lite på det för att få till ett syskon och sedan slutade hon helt. Tredje är 13 månader och ammas för fullt :D - jag gissar att det blir minst 1,5 år igen.

Jag helammade sonen till 6 månader och sen slutade vi helt när han var 7 månader. Vi upptäckte då att han var mjölkproteinallergisk. De gjorde att han kräktes kopiösa mängder heeeela tiden. Han tog enbart flaska med bröstmjölk i när vi slutade amma och eftersom han inte tålde det var vi tvungna att få i honom Nutramigen som är mjölkproteinfri. Första kvällen bråkade jag med honom i 45 minuter. Han grinade och jag grinade, sen fick han bröstmjölk i flaska. Andra kvällen bråkade vi 5 minuter och sen drack han 300 ml. Trägen vinner?

Kan meddela att brösten inte var roliga när jag slutade. Från näst intill full produktion (sonen vägde nästan 10 kg och jag kunde lätt pumpa ut 400 ml) till ingen tömning alls. Brösten var som stenhårda bomber. Hade en supertajt träningsbh på mej hela tiden och var noga med att inte handmjölka ut för mycket en gång om dygnet.
Har fortfarande mjölk kvar och sonen är snart 11 månader. Undrar lite när den ska försvinna.

Mvh Miks

Ammar fortfarande min 20- månaders ett par ggr per dygn... Men bara som "mys och gos" och inget ssom på något sätt hindrar mig från att vara borta hemifrån. Att börja jobba och fortsätta amma litegrann behöver inte vara några bekymmer.

Jag vet inte hur länge vi fortsätter, men runt två år känns som en gräns tror jag. Jag hoppas han tröttnar av sig själv, annars får vi väl göra någon form av avvänjning framå senhösten.

Jag slutade amma/handmjölka när dottern var runt 4 månader. Jag blev tvärdålig i UV-inflammation som spridit sig, jag orkade vare sig amma eller handmjölka på 2 veckor och sedan gick det inte alls att få ur tillräckligt längre. Dottern var van med flaska och ersättning redan då jag stödmatat en tid så det var aldrig några problem. För mig var det tillslut rätt befriande att sluta amma och slippa behöva tänka och planera när/hur/var jag kunde amma.

Är det samma visa med nästa barn tänker kommer jag inte ens försöka amma. Men det visar sig när det dagen kommer, OM den kommer :)

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Ninnurur
·
Kropp & Själ Jag har en fobi, som jag levt med mer eller mindre så länge jag kan minnas. Det är något jag är van vid att leva med, och som jag nog...
2
Svar
26
· Visningar
1 990
Senast: warg
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att göra försök nummer tre på att ta körkort. De två första försöken har slutat dåligt. Det andra försöket...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka