när släppa ut pållarna dygnet runt?

Sv: när släppa ut pållarna dygnet runt?

Oavsett hur vått det är i marken? Dessutom är det ofta minusgrader på nätterna i april i hela landet. Vad ska dom ligga på om marken är så våt som den är på många håll ännu? Samt att det ofta är runt noll eller under nattetid när de äter?

Fast där jag bor är det faktiskt torrare i marken nu än vad det var under större delen av förra sommaren. Märker när man rider ut att det går att rida på ställen som normalt är blöta. Vi hade mkt snö men i princip ingen tjäle under snön vilket gjort att all snö bara har försvunnit, helt utan vårflod eller kletiga hagar (trots lerjordar). Nu är det så torrt att det dammar om det.

Själv släpper jag mina på bete när det är ca 8-10 cm gräs uppe så det blir väl i mitten av maj, en månad till på stall. Men hästarna går ute allt längre, nu mellan 6.30-19.30.
Har en som alltid bantas så därför får de andra gå in o äta medan hon bara får lite grann hö och resten halm. Måste ta ur henne ur flocken sedan alt. ta på betesbegränsare.

Oavsett hur vått det är i marken? Dessutom är det ofta minusgrader på nätterna i april i hela landet. Vad ska dom ligga på om marken är så våt som den är på många håll ännu? Samt att det ofta är runt noll eller under nattetid när de äter?

Lagen säger inget om hur torrt det behöver vara i markerna när hästarna går där mer än att marken skall vara väl dränerad.

Fattar inte varför det ska vara så farligt att ha en häst ute under natten om det är runt 0 gradigt, de flesta har sina hästar ute på dagtid hela vintern trots temperaturer under -20grader o då dör dom inte. Mina har inte tillgång til gräshagarna ännu utan fodras 2ggr/dag

Jag vet att lagen inte säger något speciellt om fuktigt underlag men den biten kanske man får tänka ut själv....;) Är det bra hästhållning att hästen inte kan lägga sej ner, det är trots allt rätt kallt i fuktig mark fortfarande.

Sen har du alltså hästarna i rasthagar helt utan gräs? Vad har dom för skydd där?

Två gånger per dag tycker jag är lite om hästarna äter snabbt, och om det inte finns annat att tugga på. (Och finns det annat har du frostrisken)
Nä jag förstår inte att hästarna skulle lida så fruktansvärt av några timmar i box över natten där dom kan lägga sej ner och ha det torrt så att det skulle vara nödvändigt att ha dom ute under de omständigheterna. I min värld är det inte den bästa hästhållingen men man ser mycket tveksamheter när man åker genom landskapet numera, det står hästar under alla möjliga märkliga förhållanden, som troligen ägaren tror är det allra bästa för hästarna,:crazy:

Ja, det sista var mer en allmän reflektion efter att ha åkt tåg genom det svenska landskapet några gånger, då hinner man se mycket:cool:

Men då har du ju helt andra förhållanden i min värld, än arabia, och jag ser inget konstigt med det. Många platser har säkert torrare nu än vi har tex, vi har väldigt blött fortfarande, men hur som helst är det kallare att ligga på kall fuktig mark än varmare fuktig mark, om dom måste ligga i fukt som tex på sommaren.
Det finns ju en anledning att man ska ha ligghallar under vinterhalvåret.

Fast faktum är att mina hästar som oftast går ute på bete från mitten av maj till september rätt ofta har haft frost i början av juni. Mitt ena föl föddes den 2 juni en annars rätt varm vår/försommar men just den morgonen var det vitt av frost.

Skillnaden mellan vår och sommar hos mig är att det sällan är så mkt dagg på våren som det är på sommarn (vilket ju gör att de faktiskt ligger torrare/varmare nu) så OM det hade funnits gräs nog så hade mina fått gå ut nu. Men eftersom mina vräker i sig allt som finns med en gång när det gäller hö så får de stå inne någon vecka till. Men nu börjar det faktiskt bli grönt i alla fall.

Fattar inte varför det ska vara så farligt att ha en häst ute under natten om det är runt 0 gradigt, de flesta har sina hästar ute på dagtid hela vintern trots temperaturer under -20grader o då dör dom inte. Mina har inte tillgång til gräshagarna ännu utan fodras 2ggr/dag

Det FARLIGA är att fångrisken är mycket stor när det är kallt på natten och sedan varmt på dagen.

Fattar inte varför det ska vara så farligt att ha en häst ute under natten om det är runt 0 gradigt, de flesta har sina hästar ute på dagtid hela vintern trots temperaturer under -20grader o då dör dom inte.
Lite minusgrader på nätterna lider ju inte hästarna av. Bara det är torrt också. Är det blött och minusgrader på det blir det inget vidare att ligga på.
Det är mycket viktigare för mig att hagen/marken är tillräckligt torr än vilkén temperatur det är ute.

Senast ändrad:

Rasthagar kan jag kanske inte kalla det, dom går i skogshagar på ca 3ha vardera med liggahallar. De har inte kommit ut i gräshagarna ännu, ska låta det växa upp lite mer där först. Det jag sa var att det är lagligt att ha hästar ute utan ligghall när betestillväxt råder,det gör det här, oavsett hur blött det är i markerna.
Mina hästar fodras 2 ggr/dag men dom får sådan mängd att de klarar sig så gott som hela dagen/natten, det blir max ett par timmar utan foder. Jag blev påhoppad i annan tråd för att jag har haft mina shettisar på fri tillgång på hösilage i vinter, nu får jag skit för att de fodras för sällan, man gör tydligen aldrig rätt hur man än gör. Alla har åsikter om allt.

Det FARLIGA är att fångrisken är mycket stor när det är kallt på natten och sedan varmt på dagen.

Jag upprepar min fråga ... det här problemet kommer man väl inte ifrån genom att ha dem inne på natten? Eftersom det är frost i gräset när man släpper ut dem på morgonen? Frosten försvinner väl inte förrän vid 8 tiden och jag börjar jobba kl 7.00.

Det är ju ganska varmt ute nu.. även om det kryper ner mot nollan på natten.
Hur varmt brukar det vara för att ni ska börja ha era ute dygnet runt? Även om inte gräset kommit igång kan man ju ha dem ute med fri tillgång på hö..

Mina är lösdriftshästar, men den hagen jag vill ha dem ute i dygnet runt snart (större, torrare och roligare än den som ligghallen finns i) har bara några få träd som skydd.

Våra hästar går nu ute från ca 7 på morgonen till 21 -22 tiden på kvällen, men vi har dom ute dygnet runt från det att dom har gräs att beta hela natten (annars drar dom gärna ut på nattliga äventyr;))...:laugh:

Jag upprepar min fråga ... det här problemet kommer man väl inte ifrån genom att ha dem inne på natten? Eftersom det är frost i gräset när man släpper ut dem på morgonen? Frosten försvinner väl inte förrän vid 8 tiden och jag börjar jobba kl 7.00.

Detta har ju avhandlats tidigare i tråden? svar, nej, problemet kvarstår inpå förmiddagen den här tiden på året om det är frostnatt och sen blir varmt frampå morgonen. så det är en risk som man måste vara medveten om.
dock minskar ju antalet tid med frostgräs påvärmt av sol och ökande värme, om hästen då inte gått ute redan från gryningen.

Förhoppningsvis har också hästarna fått lite mat under natt och morgon så suget att äta mycket inte är så stort...

för mig är det inget specifikt datum men det ska vara ca 10 grader under nätterna, och det ska ha varit den tempen ett tag.
Nu är min häst tråkigt nog väldigt frusen så på nätterna får hon ändå ha täcke på sig OM hon ska ut på bete i sommar.

Orkar inte läsa allt men vill svara iaf...

Har haft mina ute i några veckor (tar in vid regn/snö) fastän vi fortfarande har några minus ute på natten. De har massa hö att mumsa så de håller värmen bra...

Har en ungponny som gått utan täcke i stort sett hela vintern och ett halvblod som oxå fått börja gå naken för några veckor sedan (har bara haft ofodrat regntäcke över inne täcket ute i vinter) Har inga frusna hästar, längre, tack och lov....

Jag bor i västerbotten så här har det inte blivit sommar ännu...
:grin:

jag har mina ute på betet på dagarna och sen in i lösdriften på kväll nattten och ut nu ca vid 9 tiden -16 tiden . får ensilage morgon och kväll och den stora får ju sin mat och ponnyn sina morötter , hon har fått mat tidigare för jag kör henne och går ute men ska bara få morötter ,
jag vet hon inte behöver mat men lite bara , den stora hopptränas och ska tävlas så hon måste ha sin mat . mina betes gäster kommer snart så då får dom gå ut på natten om ca 1.5 vecka kanske men dom har täcke på sig tills det är 10 plus på natten .
skönt att gå och äta lite gräs på dagarna .

vi väntar bara på att det ska vara +grader om natten ,så släpper vi ut våra. Vi har många beteshagar till våra 3 gamlingar,så betet tar aldrig slut.... de brukar kunan gå ut runt Maj och får komam in på stall i oktober,då betet inte ger ngt längre utan vissnar.. hästarna är över 20 år och aldrig varit förkylda el sjuka,utan de stormtrivs ute.... är det regniga nätter i början av Maj får de ha regntäcke i hagen nattetid som tas av dagtid. Beror lite på vilken typ av häst och vad den har för päls,samt växligheten och gradantalet på nätterna när man kan släppa ut med gott samvete.... vet en ridskola 1 mil från oss som har sina ute nattetid nu....de har inget vindskydd,men fodras 3 ggr per dag och rids på lektioner på vardagarna.

Rent hypotetiskt.
Hästarna får vara ute 16 timmar i sträck om man inte har ligghall.
Kan man ha hästarna ute från kl 20 till 12.
Alltså intag för lunch kl 12.
Eftermiddags/kvälls pyssel och träning och sen utsläpp kl 20.

Här skulle jag svara Ja det får man!

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 986
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 751
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv