när släppa ut pållarna dygnet runt?

Sv: när släppa ut pållarna dygnet runt?

men hur är det då för alla våra lösdriftshästar - de har ju fri tillgång till allt frostgräs även om de har ligghall! det är ju inte så att de håller sig inne hela natten när de får välja själva..

Jag tror inte att man ska överdriva risken att en häst ska få fång. Det är massor av hästar som går på gräs som aldrig får det.
Jag vet många hästar som går på gräs året om utan att få fång. Det säger naturligtvis inget om risken men ändå.

Vi får enligt lagen ha våra pållar ute dygnet runt från den 1 Maj men nått bete är inte ens tal om förren kring midsommar... våra får fri tillgång av hö i hagen jämt men omkring midsommar för vi iväg dom på bete.... då är det grönt gott gräs som gäller... men omkring slutet av augusti hamnar dom på hö igen... för då är gräset slut...
Nej det finns inga fasta datum utan det är betestillväxt som gäller, dvs inte bete som räcker.
PL

Vi har våra hästar på lösdrift,men dom har ingen tillgång till gräs,dessa hagar öppnas upp vartefter,brukar vara i slutet av april början på maj,och då endast korta stunder mitt på dagen. Annars(vintertid) går dom i väldigt bra väldränerade hagar,finns ej ens en vattenpöl i dom!

Däremot har dom tillgång till både kraftfoderstationer och höstationer och kan äta upp till ca 20 gånger/dygn. Dessa är även öppna på sommaren,men med lite justeringar på fodergivorna.

Ligghallen används året om.

Jag släpper ut tidigast när det finns tillräckligt med gräs för att min svårfödda herre ska klara sig. Skulle gissa på att det kan bli slutet av maj/början av juni.

Mina går ut i mitten av augusti och går in i slutet av augusti, med undantag av unghästarna som går ut i slutet på maj och går in i slutet på augusti

Nej det finns inga fasta datum utan det är betestillväxt som gäller, dvs inte bete som räcker.
PL

Jag har länge undrat över varför det är så.
Jag menar att man kan ju stödfodra. Det kan vara fint väder men det kan också vara regnigt och blåsigt som bara den men ändå över 5 grader så att gräset växer. Lite konstig bestämmelse.

kl

Vi kommer att släppa ut fåren i morgon helst och då stödfodra dem med ensilage. Till hästarna har vi betet i anslutning till stallet. Jag kommer att öppna till den stora gräsvallen när den har vuxit lite till dvs om en eller två veckor och sedan får de vara ute dygnet runt om det är OK med vädret. Om det blir regnigt och blåsigt får de komma in ett tag. På det sättet släpper vi dem aldrig på bete, bara låter bli att ta in dem.

Fångponnyn och exemponnyn var inne alla sommarnätter förra sommaren. Jag får se hur jag gör denna gången.

Nånstans skall man dra gränsen, om gräset kan växa tar normala betesdjur inte skada.
PL

men hur är det då för alla våra lösdriftshästar - de har ju fri tillgång till allt frostgräs även om de har ligghall! det är ju inte så att de håller sig inne hela natten när de får välja själva..

Ja, men så får många fång också. :angel:
En av teorierna runt att fång ökat så mycket senaste årtiodena är ju just att det blivit så populärt med fri tillgång året runt, på grovfoder i riklig och näringsrik mängd. Hästarna, menar man, är inte genetiskt konstruerade för att leva 12 månade om året med full tillgång till sånt foder. Men det är ju bara en teori, jag tror mest det handlar om att hästar på fri tillgång året runt ofta är övergödda.

personligen tycker jag det är orelevant hur många lösdriftshästar som "klarar sig". Jag tycker inte det är värt risken och riskerar det därmed inte, när man vet att de är utsatta i högre grad denna tiden på året än annars. Känns så onödligt.

Mina går ute på nätterna nu. Torra och fina hagar. Jag ger dom hö och halm inför natten. På dagarna får dom hö plus att jag tar in dom någon timme för genomgång och utfodring av kraftfoder. Blir det sämre väder igen så kommer jag och ta in dom igen på nätterna. Hästar mår bra av och vara ute och röra på sig. Dom är inte gjorda för att stå i box. Hade jag haft tillgång till ligghall så hade dom fått gå ute året om. Jag har skogshagar med många träd som skyddar dom men det räcker inte de dagar det är blöt ute. Grannen har ligghall, hennes hästar är aldrig där inne...

Fast jag har faktiskt inte fri tillgång på hö. Utan jag lägger ut ett antal kilon per häst (två gånger om dagen) för jag vill att de ska äta upp och inte trampa ner det eller gödsla i det. Jag serverar höet i baljor just nu men hästarna drar ut det på marken i alla fall. Däremot så finns det alltid halm i ligghallen som hästarna gärna pillar i.

Höet är heller inte jätte näringsrikt utan ett lagom hö för fritidshästar. Detta för hästarna inte ska bli tjocka. Fullblodet serveras extra lucern och kraftfoder i box inne.

Så alla med lösdrift har inte fri tillgång. Jag har varit orolig för fång men detta är fjärde våren på lösdrift och hittills har det gått bra

Men får man verkligen ha dem ute dygnet runt nu utan ligghall? Har du skydd NU så har du väl det resten av året också i den hagen? Nu finns bara barrträd som skydd och dom har du året runt.

Blir så konfunderad över hur folk tänker i sin iver att släppa hästarna och slippa skötseln:cool: Bygg ligghall istället om du ska ha dom ute i april.
Jag har förr haft unghästar ute en stor del av året men då fanns riktigt täta granar intill varandra dom stod under och inte fick en droppe på sej av ens i spöregn. Men det var innan reglerna om ligghall.

Vi har inte heller fri tillgång på foder för att dom går på lösdrift!

Våra hästar har transpondrar runt halsen och har en max dosgiva per dygn som dom kan äta,och den kan delas upp till ca 20 gånger per dygn.
Men dom kan inte springa ut och in i stationerna och äta upp allt på en gång,utan det är en viss tid mellan att dom kan äta. Så det är jämnt fördelat under 24 timmar!

Det är bara nya hästar som kommer som springer ut och in,sen lär dom sig att det är lönläst,man får vänta ett tag till nästa portion!

Att jag har mina hästar ute på nätterna beror inte på att jag inte vill sköta om mina hästar. Jag tar som tidigare nämt in dom varje dag för utfodring och tillsyn. Jag har haft häst i ca 20 år och har alltid anpassat efter väderlek inte vilken månad det står i almanackan. Under alla dessa åren har jag aldrig haft en sjuk eller hosthäst. Hästarna har varit lugna och trevliga och handskas med. Enda sjuka häst jag haft var förra året när min ponny fick fång i januari. Kan tillägga att hon stod inne om nätterna vid insjuknandet.
Nu har vi haft en lång period med kanonväder både på dagarna och nätterna så dom har gått ute dygnet om. Idag är här full storm så ikväll tar jag in dom. Bara för att man börja och släppa ut dom på nätterna så betyder det inte att man kan ta in dom några nätter igen. Vet en sommar i juni då det var kallare och blötare om nätterna än vad det är nu.

Då är det ju en annan sak.Tyvärr finns det så många som har hästar på fri tillgång numera, och framför allt på lösdrift, så det var detta jag kommenterade, men det betyder inte att jag är medveten om att alla inte har det så. De som svarat i denna tråden verkar ju inte ha fri tillgång och ngn har tillochmed automat fodring vilket är både avancerat och genomtänkt.

vicsan: att hästar mår bra av att vistas utomhus så mycket som möjligt, är nog de flesta medvetna om. Det betyder inte att det är dålig hästhållning att ha dem på box dvs inte ute dygnet runt. Om vi pratar om just tex. fångrisken, så tycker jag att valet är lätt ang. vad som är humanast och bäst hästhållning i fråga om att försöka skydda dem från att få fång - dvs i det fallet hellre uppstallning en del av dygnet. De hästar jag har erfarenhet genom åren har varit lika harmoniska som dina, och även sjukdomsfria.

KL
Vi står på anläggning där hästarna går ute ca 07-17 vintertid, och ca 07-19 sommartid. Ovanpå det tränas hästarna efter hagvistelsen. Vi tar även in dom på nätterna sommartid, dvs de går alltid in, året om, men är ute långa tider i hagen och aktiveras/arbetas utöver det.

Har mötts av folk som ringer och frågar om stallplats, och när man säger att vi tar in hästarna nattetid på sommaren, dvs de går inte ute dygnet runt, så utbrister personerna i telefonen "oj, jaha, ja då går det inte, det blir aldeles för jobbigt om de inte ska gå ute sommartid". sånt får mig att undra.

Då är det ju en annan sak.Tyvärr finns det så många som har hästar på fri tillgång numera, och framför allt på lösdrift

Sant vet om ett ställe där det ställs ut stora ensilagebalar i hage där det går 5-6 hästar både hästar och ponnies blandat. Jag undrar om det är så bra egentligen. Dessutom sitter plasten kvar på halva balen och man kan se plastbitar ligga här och där i hagen. Och det är ingen lösdrift utan hästarna går in på natten.

Vi står på anläggning där hästarna går ute ca 07-17 vintertid, och ca 07-19 sommartid. Ovanpå det tränas hästarna efter hagvistelsen. Vi tar även in dom på nätterna sommartid, dvs de går alltid in, året om, men är ute långa tider i hagen och aktiveras/arbetas utöver det.

Hur har ni det med flygfän? För mina hästar tillbringar faktiskt mest tid i ligghallen under sommardagar när bromsarna är på topp. De går knappt ut alls varma dagar utan knatar iväg framåt kvällen för att beta. Jag har en hage som inte ligger i anslutning till ligghallen och när de får gå där sommartid har det hänt att de börjat skena i panik för att komma undan bromsarna.

Senast ändrad:

Jag har samma reflektioner som dig, ang. din iaktagelse. Går att bevittna på många ställen även här.

flygfän: vi är grymt förskonade. Har stått på andra ställen genom åren och då har det varit som du skriver, att de fått gå ute nattetid istället för dagtid. Men alla åren här, så har det varit jättebra alla somrar. Det finns inga kor ens inom km avstånd, och det ligger öppet, dvs det är ofta bris som fäktar. Vi har inte haft ngra som helst besvär, och det är kanon. men som sagt, skulle vi få det vänder vi självklart på dygnet, det har vi gjort många gånger förr om åren.

det är ju inte natt i sig som spelar roll i vårt fall, även om fångrisken är en klar faktor när man har ute nattetid, men utöver det så vill vi helt enkelt inte ha hästarna ute dygnet runt.

Mina får gå ut dygnet runt när det är plusgrader även på natten samt att det är så torrt på marken att de kan ligga torrt och bekvämt. Här är fortfarande för blött i marken. Jag har ingen ligghall utan skog som skydd.

Men får man verkligen ha dem ute dygnet runt nu utan ligghall?

Man får ha häst ute dygnet runt utan ligghall när betestillväxt sker, dvs. gräset växer. Här växer det så det knakar iaf. Mina shettisar+araben har gått på lösdrift hela vintern (med ligghall), fri tillgång på hösilage, nu när det är varmare så har de inte fritt längre utan potioneras ut 2ggr/dag.

kl

Angående det här med fruset gräs och fångrisk. Hur stor är då risken när man släpper ut hästarna kl 6.30 på morgonen och gräset är frostigt någon timme i alla fall? Jag kan pga arbetet inte släppa ut dem senare. Hur ska man tänka då?

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 986
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 751
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv