När skulle ni???

ghost

Trådstartare
Jag ska testa om min pålla funkar under sadel och har tänkt att göra det den närmaste veckan. Hon startade i tisdags och nästa start är inplanerad nästa fredag.

Skulle ni välja att rida jobb i morgon tisdag eller på lördag? Hon kommer att gå ytterligare ett rakbanejobb tisdagen efter.

Jag har velat fram och tillbaka och kan inte bestämma mig.... :crazy:

Sv: När skulle ni???

Jag skulle nog välja att rida på tisdag, eller så väntar du till efter start...(ifall hon skulle ha tendens till att bli öm på något sätt)

Hon brukar inte bli öm efter starterna och är någorlunda regelbundet riden i lite "basic-dressyr" så hon är inte helt tom i muskulaturen.

Jag hoppas att hon fixar det... Hon har gått en monté-provstart i 30-tempo för två år sen men jag minns inte hur hon blev efter det.

Alternativet är ju att prova senare när poängen är slut för det är hopplöst att hitta lopp där hon står vettigt inne just nu. :crazy:

kan du inte testa efter att hon startat på fredag? (alltså nästa gång hon ska träna efter fredagstävlingen)

kan du inte testa efter att hon startat på fredag? (alltså nästa gång hon ska träna efter fredagstävlingen)

Jag tänkte att det kanske går att klämma in nu när det blir 17 dagar mellan starterna för att hon ändå måste ha någon form av rundbanejobb mellan starterna.

Jag har inte kollat efter nästa start men om det inte finns något passande skulle man kunna testa att montékvala i stället i mitten av april. :idea:

Hon går nästa jobb tidagen efter starten och då vill jag ha henne på rakan, den här hästen går så lite rundbanejobb man bara kan hålla det till pga sin historik.

Jag skulle nog välja att rida på tisdag, eller så väntar du till efter start...(ifall hon skulle ha tendens till att bli öm på något sätt)

Jag såg att jag skrev lie luddigt, det är fredag den 30:e hon ska starta om allt går som jag tänkt...

Jag skulle välja att rida henne på fredag om du tänkte gör ett riktigt test. På det viset har hon en extra dag innan rakbanejobb om hon skulle bli lite "stel o kantig".

Tänkte du däremot rida ett lite lugnare jobb skulle jag välja lördagen..

Nu ska vi inte ta död på varken häst eller ryttare.... :D Men eftersom hon är en korsförlamningshäst har hon ingen förmån av extra dagar för återhämtning.

Planen är väl att kanske rida 1640 m i ett tempo som känns bra och så gasa lite sista 500 för att kolla att kurvtagningen funkar med mig på ryggen, om den nu gör det. Annars lägger vi ner så klart. Risken finns väl att JAG börjar mattas av hundra kvar även om jag inte rider full distans för jag har inte använt sadeln sen i juni 2005.

På fredagar är inte banan öppen när jag är ledig. :(

Jag har att välja på tisdag kväll, torsdag kväll eller lördag förmiddag.

Rid jobbet så långt ifrån nästkommande start som möjling och 4-5dagar efter tidigare start.

Lycka till!

Rid jobbet så långt ifrån nästkommande start som möjling och 4-5dagar efter tidigare start.

Lycka till!

Så tänkte jag så nu är det för sent att råda mig... :D

Och hur det gick? Med för lång käk och otränad ryttare, ett varv i 24-tempo, klockrent sen snubblade hon till och galopperade strax innan jag hade tänkt gasa till henne. Efter det var det klippt omöjligt att få henne att trava mer än en liten bit utan galopp utan att hon egentligen kändes orytmisk.

Förklaringen: trampat av sig höger fram, skönt att det inte var värre för jag fattade ingenting först...

Slutsats: Kanske monté, om jag lyckas balansera... :idea:

Vad bra att ni kom runt! det är väl bara att träna på (både häst och ryttare) I går (mantorp) gick dom på 1,17.8 full väg och smetig bana,men din märr kan nog passa inom montén!? med låångt kliv och låg puls! håller tummar! /M

Jag ska testa om min pålla funkar under sadel och har tänkt att göra det den närmaste veckan. Hon startade i tisdags och nästa start är inplanerad nästa fredag.

Skulle ni välja att rida jobb i morgon tisdag eller på lördag? Hon kommer att gå ytterligare ett rakbanejobb tisdagen efter.

Jag har velat fram och tillbaka och kan inte bestämma mig.... :crazy:

jag skulle vänta till efter start, vissa hästar kan bli väldigt pigga/heta innan start eftersom dom är i bra form då.. eller dom borde antagligen vara i bra form då ;)

jag skulle vänta till efter start, vissa hästar kan bli väldigt pigga/heta innan start eftersom dom är i bra form då.. eller dom borde antagligen vara i bra form då ;)

Efter en start kommer en till och.... Jag åtminstone brukar man försöka få till det så. :angel:

Beroende på hur tränad matte var så skall inte allt skyllas på hästen ;)

Men det är roligt att det gick bra... är bara o träna på nu och hitta balans nu!

Hur är hon påklädd i lopp? och vad hade hon på sig när du red? och vilken ridstil hade du?

Verkligen skoj att ni är på G *tumme upp* ;)

Beroende på hur tränad matte var så skall inte allt skyllas på hästen ;)

Men det är roligt att det gick bra... är bara o träna på nu och hitta balans nu!

Hur är hon påklädd i lopp? och vad hade hon på sig när du red? och vilken ridstil hade du?

Verkligen skoj att ni är på G *tumme upp* ;)

Hon har:

Vanligt käk med kindstropp (som var för lång i går)
Fram: Senskydd och neporénboots (har trampat sig mellan senskydd och gummiboots vid ett tillfälle),
Bak: Gamascher och just nu lätta gummiboots efter att ytterligare en gång ha balanserat om sig.

Matte är:

Helt otränad :o och rider med halvkorta läder, stående vilket börjar kännas i baksidan nu :smirk: . Jag har en urgammal galoppsadel jag rider i. Det gick faktiskt riktigt bra tills skon rök. Kanske att jag ska korta nåt hål till så att jag får upp rumpan lite till.

I loppen har hon samma utrustning förutom senskydden som hon fick ha som säkerhetsåtgärd i går.

Stegmässigt är hon mest effektiv bak och linjegångare, hon känns inte alls lika "framtung" som de bredgångare jag red kursen på trots att jag experimenterade en del för att hitta en bra balans.
När hon körs går hon på sig lätt i kronranden bak men nu gick hon alltså fri där men så tight att hon trampade av sig skon. Hästen var dessbättre hel efteråt.

*s(e)nil-len-spekulerar*

Det kan inte vara så att hon får för tung balans nu för montén ?

Ja, något måste jag ju ändra på, både för sulky och under sadel men jag är just nu tveksam till vad. :confused:

Min Montéguru säger att om man är en otränad ryttare så hamnar man så gott som ofelbart i en sits som gör hästen framtung. Därför ska man om man har minsta lilla tanke på att ryttaren inte är ofelbar höjja käken och sätta på boots. Då blir det bra.
Eller så kan man om man har koll på sin sits inta en sits som sätter rumpan så långt bak som möjligt och bara lyft ett par cm ur sadeln samtidigt som överkroppen hålls väldigt låg.
Slppna av i höften och tillåt hästens bakben att skuffa framåt.

Klarar man av att rida så så slipper man den där hemska balansen med käk och boots för det sliter väldigt mkt.

Hon går alltid med sina neoprénboots, har testat en uppsjö med skor och balanser på henne men det är detta som gjort att hon till slut blev ren i traven så dem törs jag inte skippa oavsett vad jag gör med henne. Rejäla tramp är aldrig kul. Hon känns inte speciellt framtung men har inte framsteg till att utnyttja sitt baksteg eller hur man ska säga. Detta gäller alltså för sulky också.

Jag funderar på att höja stiglädren en bit till nästa test för jag kom lite väl nära hästen tyckte jag.

(Spanat in Montéryttare på ALN och tror att jag kanske rider med 4-5 cm längre läder nu så det finns lite att ta på) :D

Jag tycker att rida är som att cykla, man hittar tillbaka till balansen på väldigt kort tid bara man lärt sig en gång. Oavsett om det är hoppning, monté, dressyr eller skogsmulle-ridning.

Hmm... Jag skulle nog ha huggit tag i en ryttare med mycket god kondition & balans och tittat på själv och balanserat därefter.

Trava några hundra meter, ändra, trava några hundra meter, ändra... osv... enda tills man hittar den unika balansen :idea:

Funderar..
Testat barfota men med alla kläder på? :o Jag vet tok knasigt, men jag gjorde det med en kuse(som slog sönder o samman benen i loppen:mad: ) och då kunde han hålla rätt på benen helt plödsligt :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 323
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 211
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 796
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?