När ska man inte para?

C

CassyJo

Jag undrar vid vilken ålder man ska sluta para en tik alltså när de anses för gamla för att användas i avel?

Om jag inte minns helt fel så får man inte regga valpar i SKK från en tik som är 6 år gammal eller äldre, stämmer det?

Sv: När ska man inte para?

Jag undrar vid vilken ålder man ska sluta para en tik alltså när de anses för gamla för att användas i avel?

Om jag inte minns helt fel så får man inte regga valpar i SKK från en tik som är 6 år gammal eller äldre, stämmer det?

1) Beror ju helt på ras, kondition och individ och antal valpkullar tiken haft innan.

2) Fel, man får regga valpar efter äldre tikar (och gränsen går vid 7 år) så länge de är vet.bes ua Innan parning och att man skickar med en kopia på vet.bes-intyget med registreringsansökan.

Ok. Vi känner nämligen en som har en Greyhound tik på 8 år och människan försöker para henne kontinuerligt. Tiken har nu haft skendräktighet efter skendräktighet efter att de parat henne (de har bara ägt henne i 2 år och har parat henne minst 6 gånger redan). Jag har sagt till han som äger hunden att sluta para henne för det är ju inte bra i längden för tiken att bara fortsätta och fortsätta och speciellt inte när hon är så gammal. Tyvärr är han en sådan man som kör med mentaliteten "männen styr kvinnan ska tiga" så när jag pratar med han lyssnar han inte utan talar rakt i mun på mig med någon annan med ryggen vänd mot mig och ignorerar fullkomligt det jag sagt. Tyvärr kan inte heller hans fru prata med honom då han lyssnar lika lite på henne (jag har hört henne prata mycket sällan när vi varit hos dem och oftast har hon bara sagt något ord till mig och sen varit tyst). Nu ska min man prata med han då dem två kan prata med varandra och vi hoppas på det bästa.

Vet inte om man får para en så pass gammal Greyhound men med kontinuerlig parning som han kör kan det i längden inte vara bra och jag kan garantera att tiken inte är vet besiktad, röntgad eller något innan parning.

Det är inte helt ovanligt att vinthundsägare parar sina hundar när de är 7-8 år, vet även om någon som varit 9 år, men där börjar även jag tycka att det är lite väl gränsfall...
Min salukitant parades andra och sista gången när hon precis fyllt 7 år, fick en fin kull valpar. Allt flöt på utan några som helst problem.

Greyhound är ju inte heller någon ras som brukar röntgas, men självfallet ska man ju veterinärbesikta en så gammal hund innan parning, precis som SKK-reglerna säger...

Men tiken går alltså tom varje gång de parar henne? Om det inte blir några valpar vid parningen lär det väl betyda att det är något fel aningen på henne eller hanen/hanarna de parar med. Skendräktigheterna däremot behöver inte ha ett smack med parningen att göra. Min unga hund tex, har aldrig blivit parad, men nog märker man tydligt av skendräktighet ändå. Det är inte ens ovanligt.

Ok. Men att köra parning på parning på parning tycker inte jag är rimligt. Han har tex, vad hans fru berättat, under en och samma dag parat tiken med 3 olika hanar. Jag har frågat henne varför han parar henne och enligt henne så är det för pengarna man får för de renrasiga valparna.

Jo hon går tom, visar alla tecken på dräktighet men sen avtar alla symptom och detta dyker upp efter alla tusen parningar han gör. Hunden är helt sönderkörd i parning och sen klagar han på att hon är så slö av sig och säger att Greyhounds ska inte vara slöa.

De har köpt hunden från en äldre kvinna som ville hon skulle komma till ett lugnt hem sina sista år och jag vill inte påstå att hemmet hunden är i är lugnt direkt.

Ok. Men att köra parning på parning på parning tycker inte jag är rimligt. Han har tex, vad hans fru berättat, under en och samma dag parat tiken med 3 olika hanar. Jag har frågat henne varför han parar henne och enligt henne så är det för pengarna man får för de renrasiga valparna.

Jo hon går tom, visar alla tecken på dräktighet men sen avtar alla symptom och detta dyker upp efter alla tusen parningar han gör. Hunden är helt sönderkörd i parning och sen klagar han på att hon är så slö av sig och säger att Greyhounds ska inte vara slöa.

De har köpt hunden från en äldre kvinna som ville hon skulle komma till ett lugnt hem sina sista år och jag vill inte påstå att hemmet hunden är i är lugnt direkt.

Men va?
Hur tänker man när man parar med flera olika hanar under samma löp?
Då måste de ju dessutom kosta på dyra DNA-test (om det skulle ta sig) för att se vilken av hanarna som är pappa..?
Jag tycker alltihopa låter väldigt märkligt..
Hur ofta löper en greyhound?
Med tanke på att du sa att de redan parat henne minst 6ggr på 2år..

Blir dyrt att DNA testa valparna med alla hanar som betäckt tiken, så där lär han gå back. Dessutom är förfarandet inte godkänt av SKK.
Har tiken haft valpar tidigare? Om inte så är hon för gammal.

Vägrar han lyssna så är det bara att meddela att du kommer att vidarebefordra detta till Djurskyddet o SKK.

Jag tvivlar på att en sån här människa bryr sig om sådant som SKK-registrering och DNA-typning eller vet-undersökning. Har man tänkt sig att tjäna en rejäl summa på en valpkull kan man inte lägga pengar på såna dumheter.:devil::devil:

Och säg inte att man inte kan ta samma pris för oreggade som reggade valpar. Man kan sätta vilket pris man vill, och det finns alltid folk som går på ursäkterna varför valparna inte är reggade eller vet-undersökta. Eller får han gå ner ett par tusen, men med tanke på vad folk betalar för korsningar behöver man inte dra av så mycket.

Om man får valparna sålda som man tänkt, alltså. Sen brukar priserna sjunka rätt snabbt.

Mig veterligen löper ingen tik ofta men han kör bara på med parningar om året oavsett om tiken löper eller precis slutat löpa osv.

Tiken har aldrig tidigare fått en kull.

Jag tvivlar på att en sån här människa bryr sig om sådant som SKK-registrering och DNA-typning eller vet-undersökning. Har man tänkt sig att tjäna en rejäl summa på en valpkull kan man inte lägga pengar på såna dumheter.:devil::devil:

Och säg inte att man inte kan ta samma pris för oreggade som reggade valpar. Man kan sätta vilket pris man vill, och det finns alltid folk som går på ursäkterna varför valparna inte är reggade eller vet-undersökta. Eller får han gå ner ett par tusen, men med tanke på vad folk betalar för korsningar behöver man inte dra av så mycket.

Om man får valparna sålda som man tänkt, alltså. Sen brukar priserna sjunka rätt snabbt.

Han vill få valparna reggade i SKK, något han redan påpekat åtskilliga gånger men det tycks bara vara så att han vill ha valparna reggade pga priset man sen kan sätta på hundarna, resten skiter han fullkomligt i. Jag tror inte heller han skulle ta DNA test på valparna utan bara sätta någon av hanarna som pappa och om jag känner honom rätt vet nog heller inte respektive ägare till hanarna om att han parar tiken med flera olika hanar.

Men hallå!
För det första KAN du inte para en tik som inte löper. Det är ju under höglöpet de kan bli dräktiga.
Sen undrar jag i så fall var han får tag på dessa hanhundar?
Är de också lika oseriösa?
För om det nu skulle ta sig och han skriver upp en av hanarna så borde ju någon av de andra hanhundsägarna reagera. Eller?

Om hon inte löper (eller precis har slutat/inte riktigt börjat/är på fel plats i cykeln) och därmed inte heller ställer upp sig (antar jag?), om hon tvångsparas varenda gång, så är det definitivt något för djurskyddet.... Omgående! Om hon nu faktiskt blir parad så bör det bli en del skador på henne om hon inte är redo. När fick du reda på allt det här? Har du sett det med egna ögon? Har du möjlighet att prata med hanhundsägarna?

Men hallå!
För det första KAN du inte para en tik som inte löper. Det är ju under höglöpet de kan bli dräktiga.

Kan och kan, håll fast tiken bara så går det allt........... :cool:

Anmäl honom till SKK och djurskyddet på momangen så att han inte kan regga sina älskade renrasiga pengamaskiner!!

Kl:
Extremt, extremt få hanar fullbordar en parning med en icke löpande tik!

/Swat

Om de är ute efter att föda upp hundar för att tjäna pengar så är väl greyhound typ något av de sämsta rasvalen man kan göra :angel:

Tikägaren kan inte skriva vem hanen är, hanhundsägaren måste skriva på o skicka in till SKK.
Tvångshållning är inte tillåten.

Fast en tik som fortfarande luktar men inte är i rätt tid på löpet finns det nog hanar som med glädje parar!

Kan och kan, håll fast tiken bara så går det allt........... :cool:

Anmäl honom till SKK och djurskyddet på momangen så att han inte kan regga sina älskade renrasiga pengamaskiner!!

Fast det behövs väl ingen anmälan för att han inte ska kunna regga valparna? Hunden är åtta år och har aldrig tidigare haft valpar.

Men givetvis tycker jag att en anmälan är på sin plats oavsett detta.

Fast det behövs väl ingen anmälan för att han inte ska kunna regga valparna? Hunden är åtta år och har aldrig tidigare haft valpar.

Men givetvis tycker jag att en anmälan är på sin plats oavsett detta.

Till SKK anmäler man för att han ska ställas för disciplinnämnden så att valparna inte får reggas som renrasiga. Det finns ju alltid annars möjlighet att han kan snacka runt sig? Till länsstyrelsen ringer man och berättar om händelsen så att han kan få en varning (eftersom att para en 8-årig tik gång efter gång utan vetbesiktning är inte ok) och kanske ge sig. Det var så jag menade!

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 589
Senast: ildiko
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 613
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 894
Senast: Digbil
·
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 160
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka