När ska man börja med sin isis

Sv: När ska man börja med sin isis

Jo, håller med till 100%

Min häst var kramgó tills det att hon skulle ridas in. Hon var förmodligen klängd på och massa annat. När hon kom till stället jag köpt henne ifrån var hon rent ut sagt galen. Hon kunde inte stå uppbunden, inte bli borstad, ABSOLUT INTE bli kratsad(har sparkat en hovslagare och galopperat på två ben i samband med verkning/kratsning). Hon var ju heller inte direkt lättriden... Hon skenade hela tiden, gick ovanför bettet, stegrade osv. Ett helvete rent ut sagt. Det tog TRE ÅR att få henne lugn igen... *suck*:crazy:

Allt detta var p.g.a att hon var snäll och arbetsvillig som föl. Som tur är har hon inte blivit en "gå-på-ägare-häst"!:banana:

Nu är hon lugn som en filbunke och har världens underbaraste tölt:love: även klubbmästare i galopprace och speedpass:love:

ha d!

//Veronika

Min första egna uppfördning som är finast i hela världen :love: :angel: givetvis:) har jag gjort så här med.

2 gånger om året är hon här hemma hos mig i ca 2-3 veckor och bor i stall och övar på såna saker som att ledas, lyftas fötter, koordinationsövningar etc.

När hon var 1,5 lärde hon sig ha sele på i hagen och bett likaså.
ett halvår senare körde jag in henne och lärde henne simma.
Nu ska hon hem här igen och påminnas om körningen, eventuellt ha en liten lätt ryttare på ryggen. Defenitivt gå som släphäst när jag kör travarna.

Mellan dessa utbildningsomgångar går hon på lösdrift på vintern på 8 skogiga hektar och på somaren på 150 fantastiskt underbara hektar.:love:
Hon är otroligt smidig och liksidg. Det kan bero på att hon hel avintraran får snirkla så mkt mellan alla trän :-)

"lärde henne simma"? Alla hästar kan väl simma? Simmade hon i sjö eller bassäng?

Hur gör du när du tar henne på släp? Håller du i henne själv eller har du en medhjälpare? Eller binder du fast henne i sele eller vagn?

em76 skrev:
"lärde henne simma"? Alla hästar kan väl simma? Simmade hon i sjö eller bassäng?

Hur gör du när du tar henne på släp? Håller du i henne själv eller har du en medhjälpare? Eller binder du fast henne i sele eller vagn?
Jag kan se Djur.... öva torrsim på stranden med henne:rofl: :rofl:

Simtränade henne menade jag ju :-) I bassäng. Har alltid släphästar i grimskaft som jag håller under armen. Förutom minshettisarna, de binder jag i vagen med säkerhetsgrimskaft.

Jag har en snart 4 årig islänning. Köpte honom som 7 månaders föl. Han har fått gått med mina andra hästar. En snart 3 årig halvblodsvalack om min 21 åriga halvblodsvalack. Alla tre leker många ggr per dag. Min 21 åring är värst. Det är nästan alltid han som vill leka och busa. Så min islänning har inte gått i flock med andra islänningar. Jag har skött honom som en helt vanlig häst. Varje natt insläpp på nätterna inte lösdrift alltså. Har iofs stått i kallstall men ändå. Han fick tyvärr eksem som 1 åring så vi har fått smörjt honom mycket och då även hanterat honom. Första sommaren fick han gå på bete men med mina hästar och några andra på ett ställe en bit härifrån. Dom andra somrarna har han fått gå på bete här hemma eftersom vi måste släppa in honom kvällstid pga eksemet. Alltså inget hingstbete eller annat. Vi kastrerade honom som 1 åring. Som 1 åring började jag att tränsa honom och longera några ggr på hösten. Likadant som 2 åring. I somras blev han ju 3 år då satt en tjej som inte väger så mycket 4 ggr på honom på ridbanan. Ca 5 min varje gång. Det gick jättebra. Nu har jag själv suttit på honom 2 ggr för jag prövar islandssadlar. Han är hur snäll som helst. Inte bufflig alls. Jag har gått ut och gått med honom även i mörkret nu för att han ska vänja sig vid det utan att bli skrämd. Har nämligen fått hit en himla massa vildsvin så det går knappt att rida på min 21 åring nu. Han ser vildsvin överallt även dagtid. Jag vill inte att mina två unghästar ska vara lika rädda. Så jag har alltså fött upp min islänning som folk kallar för "trädgårdsuppfödning". Dom allra flesta som ser honom tycker att han är väldigt fin och lydig. Väldigt pigg när man går ut med honom. Men det är ju inte elakt av honom. Förstår inte varför ni säger att man förstör sin islänning bara för att man hanterar den mycket. Min är ju inte förstörd.

Senast ändrad:

Jozzi skrev:
Vant han med bett (ett rakt) Ett travsele eftersom jag håller på att köra in han. Han har testat att dra en vagn och är stenkol.

Varning!!!
Om man kör en islänning för mycket slutar de tölta.
// Cicci

Det var det dummaste jag läst. Varför skulle hästen sluta att tölta om man kör den?

hofi skrev:
Det var det dummaste jag läst. Varför skulle hästen sluta att tölta om man kör den?
Om man kör för MYCKET slutar de att tölta.
Det har med deras muskelatur att göra. Exakt varför och hur vet jag ej.
Någon annan här som kan svara på det?
// Cicci

Du har nog blivit lurad. Det ungefär som det lär för x antal år sedan att om man red dressyr på sin islänning så förstörde man gångarterna. Så det är bara att köra på. Alle de gångarter hästenb har finns kvar.

hofi skrev:
Du har nog blivit lurad. Det ungefär som det lär för x antal år sedan att om man red dressyr på sin islänning så förstörde man gångarterna. Så det är bara att köra på. Alle de gångarter hästenb har finns kvar.

Är du säker?
Att jag frågar är för att jag tänkte köra in min unghäst, men fick höra att det inte var bra att köra med dem för mycket.

Myten som säger att om man hoppar för mycket och för högt så förstör man tölten. Stämmer den då?

// Cicci

Det finns ju en väldigt känd bild på När Denni kör Hrimnir i tölt (hittar tyvärr inte bilden på internet). Känner även en annan häst som kan köras i såväl tölt som trav.

/Malin

Saga skrev:
Myten som säger att om man hoppar för mycket och för högt så förstör man tölten. Stämmer den då?

// Cicci

Nej. Hoppning förstör inte heller tölten!

/Malin

Freyr skrev:
Det finns ju en väldigt känd bild på När Denni kör Hrimnir i tölt (hittar tyvärr inte bilden på internet). Känner även en annan häst som kan köras i såväl tölt som trav.

/Malin

iof så är ju vm-bilden på Solis ursprungligen när han blir tömkörd och sedan så har de redigerat bilden, så det kan ju mycket väl stämma.

Freyr skrev:
Nej. Hoppning förstör inte heller tölten!

/Malin

Jättetack! :bow:

Då är det fritt fram nu att börja hoppa och köra för att få mer variation för hästen. :banana:

// Cicci

head08.jpg

http://www.hrimnir.se/img/head08.jpg

här är bilden...om ej i sin helhet.

/Malin

Du kan använda din häst till vad du vill.:) Ridning i gångarter, dressye, hoppning, körning och vad du mer kommer på. Gångarterna blir inte förstörda:)

hofi skrev:
Du kan använda din häst till vad du vill.:) Ridning i gångarter, dressye, hoppning, körning och vad du mer kommer på. Gångarterna blir inte förstörda:)

Jippie!!! :bump: :bump: :bump:
Jag längtar till imorgon då jag åka till stallet och uppfylla mina drömmar.
// Cicci

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka