När ska man börja med sin isis

Sv: När ska man börja med sin isis

Saga skrev:
Om man kör för MYCKET slutar de att tölta.
Det har med deras muskelatur att göra. Exakt varför och hur vet jag ej.
Någon annan här som kan svara på det?
// Cicci

Det jag känner till, är att om man kör in en häst som inte blivit töltsatt kan det uppstå problem med tölten lite längre fram. Det beror på att när hästen körs, lägger den stor vikt på framdelen och drar gärna med bogen. Detta fenomen kan då uppträda vid träning av tölten, något som inte alls är önskvärt.

Vänder man på steken och tölten finns på rätt sätt, är det ju inga problem att köra i vilken gångart man vill. Det visar ju Denni och Hrimnir på bilden, eftersom det även finns passlopp för varmblod kanske vi kan börja med dessa även för våra islänningar med sulky därbak.;)

Boj skrev:
Det jag känner till, är att om man kör in en häst som inte blivit töltsatt kan det uppstå problem med tölten lite längre fram. Det beror på att när hästen körs, lägger den stor vikt på framdelen och drar gärna med bogen. Detta fenomen kan då uppträda vid träning av tölten, något som inte alls är önskvärt.

Vänder man på steken och tölten finns på rätt sätt, är det ju inga problem att köra i vilken gångart man vill. Det visar ju Denni och Hrimnir på bilden, eftersom det även finns passlopp för varmblod kanske vi kan börja med dessa även för våra islänningar med sulky därbak.;)

Bäst att töltsätta hästen först och sedan köra in den alltså. Tack för tipset. :bow: :bow: :bow:

Töltrace med sulky... Låter helt OK.

Att köra in en unghäst och sedan köra mycket har jag upplevt som positivt för tölten. Då får en häst som travar och galopperar utan problem. Som är lös och fin i sina gångarter. Dessutom kan du träna upp hästen i muskler och kondition. Så jag har bara positiva erfarenheter av att köra in en unghäst.

Jag tror att det bror på att folk drar för tunga vagnar med pållarna. Har sett att det är populärt med nått så hemskt som amgjorda saabaxlar.:crazy:
En lätt vagn ska det vara, en sån som på bilden tex, en tävlingssulky eller annan lätt rockard.

Jag har vart med och fött upp en islänning vi började med markarbete när det var 3-4 år (longering, promenader m.m). Och sedan började vi sitta på henne när hon var 4,5 år.
Det är lätt att börja för tidigt, för en isis växer väldigt sakta och väldigt länge jämfört med andra hästar. Om man inte börjar för tidigt och tar det lungt i början så är det större chans att din häst inte får förslitnings skador och annat som man vill hålla hästen frisk ifrån.
Lycka till :)

Jag skulle gjort såhär börja med att så fort som möjligt få den att inte vara skygg för människor och acceptera grimma. Fortsatta med markarbete när den är 3-4 år (longering, promenader m.m). Och sedan börja sitta på henne när hon är 4,5 år.

Det är lätt att börja för tidigt, för en isis växer väldigt sakta och väldigt länge jämfört med andra hästar. Om man börjar för tidigt och inte tar det lungt i början så är det större chans att din häst får förslitnings skador och annat som man vill hålla hästen frisk ifrån.
Lycka till :)

Jag kan berätta hur vi gjorde på Island:

När hästarna är ett år tog vi in dem en-två veckor, övade sätta på grimmor, bli rörda på kroppen och ledas i grimmor. Samma sak vid två år. Vid tre år; vänjas vid sadel och träns, vänjas vid att ryttare sitter på dem och rider ett par varv i stallet med halter och svängar, ev även lite trav (ca 1 mån träning).

Fyra år; fortsatt ridarbete; mjukgöra hästarna, även introducera galopp (fatta rätt galopp), halvhalter, rida ute, vissa dressyrövningar, arbete från marken, böja, ställa mm. Tid: Ca 2,5 mån.

Fem års ålder eller äldre beroende på utbildningsnivå, talang, "mogenhet" mm: gradvis töltintroducering, vidare dressyrövningar mm.

Boj skrev:

så det är alltså inte bra att köra in en treåring som inte är inriden eller töltar naturligt? på vilket vis är det inte bra? jag står i valet och kvalet och vill ha både för och nackdelar!! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat