När ska man börja med sin isis

M

mawa

Vid vilken ålder ska eller bör man börja med isisar?? en del tycker att man ska låta dom gå orörda tills dom är 4 år. Har även hört att m:confused: ånga börjar när dom är 3 med hantering så att dom respekterar och accepterar människor. ska man börja med longering, träns och sadelinvänjning vid 3 för att sen låta dom vara under vintern och sen börja på våren då dom blir 4 igen. vad tycker ni??

Sv: När ska man börja med sin isis

föredrar som du skrev ovan, ta in, vänj o rid LITE, sen släppa ut igen, och börja med sommaren/hösten den är 4

Hantering tycker jag man ska göra från dagen dom e födda, och sen går ju ofta Hingstar på hingstbete i flock, och efter de kan dom ju vara lite förvildade när dom kommer hem (inte alla, men de finns ju), och då får man ta upp den där kontakten igen, mkt mark arbete, och social träning m.m. och sen tycker jag de är bra att hästen e van vid det mesta innan man sitter upp på den, så blir de liksom inte en stor grej av de hela....

Man ska liksom vara där och kläma, och käna, och klappa och hänga och krama och allt möjligt......så de är vana vid konstiga saer;)

Sadel oh träns kan man väja hästen vid vid 3-3½ års ålder tycker ja, då de inte skadar hästen om man gör på rätt sätt. Tycker de är viktigt att hästen e van vid både sadel och träns innan man sitter upp, för då slipper den tänka på de, och även att den e van vid tömkörning, så den vet vad bromsa och gå framåt är....

Man ska också tänka mkt på att man jobbar intensivt i kanske 4-8 veckor och sen låter man dom kanske vila och så tar man nya tag till våren igen, och sattsar ordetligt. Det tycker ja är de bästa, för att man ska få en glad och lycklig häst!!

Våran nu 6-åriga islänning va de bokstavligt talar bara att sittta upp på och rida, då han dels är genomsnäll, men sen också för att han tyckte inte de va konsigt när människor klappade honom, klängde på honom och gick runt honom......

Så ja tycker att vid 3½-4 år är lagom att börja med sin issis, men ja tycker inte man ska rida sin issis fören den hunnit bli 4-4½ år gammal. Men man ser ju endå dom hingstar man ska få godkända, dom ska ju visas upp när dom e 4 år, och då ska man ju rida dom, så dom måste man ju börja tidigare med....men har man kanske inte brottom till de så tycker ja man ska ta de lugnt....

När ma väl börjat rida, kanske på hösten, så tycker ja man gör de några veckor, varierar lite, och sen låter man hästen vila och så tar man tag i inridningen ordentligt när dom fyller 5 år de året......

Hejsan,

Så här har jag gjort med min unghäst:

Vid dag 0 - 6 månaders ålder vart han van med grimma. Stå på stallgång. Bli uppbunden. Åka transport. Lyfta hovar osv. Mycket NH.
Vid 6 månaders ålder fick han åka iväg på unghästbete.
Vid 1 år och 4 månader kastrerades han. Och sedan fick han komma hem.
Nu är han 1 år och 6 månader. Då har jag:

Vant han med bett (ett rakt) Ett travsele eftersom jag håller på att köra in han. Han har testat att dra en vagn och är stenkol. Kan till lägga att denna häst är inte som andra (enligt mig ;) ) Han älskar att få testa nya saker.
Han har åkt transport. Fått hoppat lite och nu när det är snö så har vi lekt i snö högarna.

Jag gör ALLT en lek för han. Jag håller inte på länge. Bara så att det är kul för han!

Jag ska även börja leka lite med trickträning.

Igår fick han tränas lite med skoter så han inte är rädd för dem :) Han sprang så glatt brevid! Och idag fick han GÅ bakom bilen. (måste till lägga att mätaren gick inte över 0 KM/timmen) så ni inte tror att vi körde fort :)

Det märks på han att han gillar det för han är först vid grinden och gnäggar när man kommer. Och vi har en MKT STOOR hage.

Oj vart lite mkt. Men det är vad jag gör med min unghäst :D
Allt blir så mycket lättare när hästen sedan ska ridas in osv.
Och jag vet att vissa tycker att jag är galen hehe.

//Jozzi

Är det en isis eller en "vanlig" häst?

Min är en islandshäst så klart. Frågan var om isis :)

//Jozzi

Suck, jepp! Du är galen!
En sån häst blir ingen riktig Islandshäst....

Hästarna vi älskar för att dom är så härliga i lynnet har blivit så för att dom får gå i stora flockar utan för mycket mänsklig inblandning. Flocken har fostrat dom till det dom är, människan är usel på att fostra hästar!

Snart dyker det väl upp en tråd från dig, hmmm, vad ska jag göra men min unghäst har blivit så fräck......

Pocahontas skrev:
Snart dyker det väl upp en tråd från dig, hmmm, vad ska jag göra men min unghäst har blivit så fräck......

Sedan när blev hästar fräcka av trick-training (ledarskapsövningar),
bli inkörda och åka transport?

Efter övningarna återvänder hästen till sin flock och kan fortsätta bli uppfostrad av de sina.

Bra gjort Jozzi! ;)

Håller helt med Jozzi. Låter som bra träning.
De islänningar jag har hållit på med som varit fräcka har varit islandsfödda. Faktiskt. Sen har självklart andra jag hållit på med varit "som dom ska". Så länge man inte klemar bort sin häst och låter den ta övertaget är det bara ((enligt min mening)) bra att hålla på med dem och vänja dem med så mycket som möjligt. Det gör bara inridning mm enklare :bow: :bow: :bow:

Jag håller med dig delvis! Jag tycker att det verkar alldeles för tidigt att börja träna honom när han inte är äldre. Min är ungf lika gammal (räknas som tvååring nu efter årsskiftet) och han går på lösdrift med andra hingstar.

Han har åkt transport, varit på djursjukhuset, ordentlig vana av hovslagaren (av tråkiga skäl), han har åkt färja och lite annat. Efetrsom han fick hovproblem fick jag ha honom hemma ett par månader med en lite äldre flock, då nh-tränade jag honom för att etablera ledarskap och han är absolut inte fräck.

Det var lite enkel träning för huvudet. Men att kräva något fysiskt av honom redan skulle jag aldrig drömma om. Men vi gör ju våra val och jag hoppas bara att Jozzishäst håller i längden!

Min ska gå på lösdrift och på bete tillsammans med flock i ett par år till innan jag börjar kräva saker av honom.

simba_112 skrev:
Håller helt med Jozzi. Låter som bra träning.
De islänningar jag har hållit på med som varit fräcka har varit islandsfödda. Faktiskt. Sen har självklart andra jag hållit på med varit "som dom ska". Så länge man inte klemar bort sin häst och låter den ta övertaget är det bara ((enligt min mening)) bra att hålla på med dem och vänja dem med så mycket som möjligt. Det gör bara inridning mm enklare :bow: :bow: :bow:

Oj, de allra flesta hästarna jag har träffat jag har kunnat säga efter 1 minut om de varit svenskfödda eller inte. Det är så tråkigt med hästar som är buffliga och fräcka. Men det är ju också en definitionsfråga, många kallar ju det "gulligt" :mad: :mad: :mad: :cool:

Pocahontas: Jag kan lova dig att jag ALDRIG kommer med en sådan tråd om MIN unghäst :)
Jag tror sedan att flocken gör sitt jobb när han är i hagen. För han är inte länge ute med mig. Om man räknar alla timmar på dygnet ;)

marijaa Nog kommer min unghäst att hålla. För jag låter han INTE jobba! Vi leker liksom, svårt att förklara. Jag tänkte juh INTE åka i rockarden. Han ska bara bli van med den och när väl vagnen rullar är den INTE tung :)
När han har blivit äldre då får han dra den med en person i.

Självklart kommer han få vila igen. Och jag håller INTE på varje dag med detta. Det ända jag gör varje dag är att ta in han så han får extra med mat osv och att man kollar igenom han.

Själv tycker jag att man får göra hur man vill så länge djuret inte mår dåligt av det. Och min unghäst älskar övningarna! :)

//Jozzi

Absolut håller jag med dig om det jozzi !!
så länge hästarna gillar det och tycker det är skoj så ser jag inget negativt i att träna dem på det sättet du gör !!
:banana:

*knapplån*

Hantering oavsett hästras kan utföras rätt eller fel, och därigenom skapa en trevlig eller odräglig individ. Är man rädd att man inte kan hantera en ung häst så att den förstår respekt och tillit på ett positivt sätt, så gör man nog bäst i att låta flocken uppfostra den.

Men har man den "rätta känslan" så är det en underbar tid att växa samman med sin kompis. På Island har jag fått för mig att man inte strävar efter samma nära vänskap som vi här i Sverige. Där ligger främsta skillnaden mellan traditionerna tror jag.

Trots allt så går ju hästen med sina kompisar 23,5 timmar om dygnet ändå...även om man ägnar sig en halvtimme om dan, t ex... HUR ägnandet utförs är hela skillnaden. Det är min övertygelse.

från dag 2 enligt mig.
Man börjar lite smått med att bara vara i boxen(om man nu har box till sin isis) och så är amn i boxen borstar stoet fölet är nyfiken får komma å nosa man klappar den lite tar nått borsttag här och där för att sedan mer och mer borsta på fölet och även ta och tratsa hovarna.
Även små föl kan få saker i hovarna så de enligt mig ska kollas dagligen.
Senda kan kan ta hjälp av en kompis som leder stoet oc så sätter amn på grimman och grimskaft på fölet och leder till en börjar precis intill stoet för att sedan kunna gå brevid eller stax bakom/framför!
De räcker med 5 minuter bara åt gången.
Leda till och från hagen träna på att binda upp på gången träna på att tränsa träna på att sätta på benskydd linda ben på med täcke.
Även om hästen bara är 3 månaden och inte skall ha allt detta iegntligen är de grymt bra träning för framtiden.
När hästen är 5 månader kan amn börja smått med NH övningar som att gå över pressänningar flytta undan för tryck...

På detta vis har amn vid inridningstatiet inga problem med en bråkig odräglig unghäst!:banana:

mawa skrev:
Vid vilken ålder ska eller bör man börja med isisar?? en del tycker att man ska låta dom gå orörda tills dom är 4 år. Har även hört att m:confused: ånga börjar när dom är 3 med hantering så att dom respekterar och accepterar människor. ska man börja med longering, träns och sadelinvänjning vid 3 för att sen låta dom vara under vintern och sen börja på våren då dom blir 4 igen. vad tycker ni??

Hur jag började med mina är lite olika, fick tyvärr en eksemhäst som ettåring som behövde smörjas o få medicin. Sände honom dock på unghingstbete på Öland som han fick gå i två år på mkt stora marker o enbart hanterades med verkning/ avmaskning. Hem som 3,5 för kastrering o sedan började inridning smått året han blir 4.

Så ett sto som gått bara kortare tid i flock, hon hade hellre behövt mer där tycker jag idag. Betäcktes som treåring o reds in året som hon skulle bli femåring. En del hantering då från tiden före treåring o framåt.

Hennes son som gått i flock till fyra år, väldigt social o trygg. Ompysslad pga hovböld som ettåring o stukning på sommaren som krävde boxvila en vecka. Annars har han fått gå ute o mest vara häst, en del hovvård har krävts pga hovröta en sommar. Lite lek med träns o sadel o små övningar 3,5 år några gånger o sedan inridning start smått året han blir 4. Nu är han 5 o vi fortsätter där vi slutade i höstas.

Jag har sett några s k trädgårdshästar som bråkar mkt mot sin ledare o de är farliga! Istället för att gå undan om det är något går de rakt på tränaren/ägaren. Fick se det när en av mina hästar var på träning o hur svårt den var att hantera trots det här var en duktig o känd tränare som hade hästen hos sig. Det krävs så hårda tag och det kändes obehagligt se en sådan häst.

Islandsfödda som får ta över ledarskapet då ägaren/ryttaren ej klarar av det tar ju givetvis över det hela. Det gäller ju alla hästar oavsett vilken ras o var de kommer ifrån.

Jag hanterar hästen så lite som möjligt om jag kan, flocken sköter det så bra. Det räcker med man kan göra vanlig avmaskning, verkning o kolla över hästen snabbt. Numera ska ju chip o id-koll göras så det blir tillräcklig människo-vana ändå.

Min gick på lösdrift med andra hingstar till han va 2,5 det enda vi gjode va å leda honom ibland. Sen fick han flytta ihop med en shettishingst. och så fick han bo i box på natten. Då började vi borsta, leda, ha bett i munnen osv. lite då och då. när han va tre så kastrerade vi han, Han bröt sig ut ur hagen hela tiden. Lyfte av handtagen=) smart kille jag har=) Han fick infektion i såret och vi var tvungna att spruta honom varje dag i en vecka. även fast vi stack nålar i honom varje dag så kom han i hagen när man ropade=)sen när han va 3,5 så började vi med longering och tömkörning och så. När han fyllde 4 så började vi hänga på honom, sen åkte han på bete. När han kom hem igen började vi med själva inridningen. Han har i stort sett varit ifred på somrarna och ganska mycket på vintrarna. inte denna då. Nu är han jätteduktig=) Han är väldigt smart och tänker MYCKET! Han är inte rädd för någonting. Han är jättenyfiken och han gillar att driva mig till vansinne=) Han härmar dom andra hästarna. Hans förra boxgranne tuggade på väggarna, då gjorde han me de. har bytt box nu=/ och min kompis häst bajsar alltid i gången. då har han åxå börjat med det=) Han har mycket roliga saker för sig=) Det ända som var jobbigt var att han tycker det är jobbigt att stå på tre ben och bli verkad och skodd=) men han har blivit mycket bätte!

Min blir 3 år i sommar, han har nödvändig hanterings kunskap såsom grimma, lyfta på hovar vid verkning kunna ledas osv. Han går fn i unghästflock, något han gjort sen han blev avvand.

Han kommer också att bli inskolad i konsten av tömkörning samt longering under försommaren, därefter skall han på bete.

Under hösten/vintern kommer han att fortsätta träningen i tömkörning, han skall även få bli bekant med installning i större utsträckning än vad han haft tidigare. Han skall få träffa på bett i munnen, även få känna en sadel på ryggen osv. Kanske kommer någon att klänga lite, och så småningom sitta på honom.

Till våren skall han ridas in, vi har planerat inridningen till 6-8 veckor och när den är klar skall han få gå på bete. Därefter på hösten kommer inridningen att återupptas, då i form av påminnelser i korta etapper med succesiv ökning.

Så ser pragrammet ut fn, finns möjlighet till förändring om det visar sig nödvändigt.

Det är nog väldigt olika hur man ska och vill göra.
Jag har ett ungsto som är på sitt tredje år nu. Har gått som "vildhäst" med två shettisar från det att hon lämnade mamma vid ett (?) års ålder. Köpte henne på hösten när hon var två.. då gick hon inte att fånga och inte ta på grimma men var väldigt social och nyfiken. därför har jag fått jobba mkt med grimma osv. Nu tömkörs hon och hon tycker om att få göra någonting. men hon kan vara väldigt "gå på-ig" och sådär även om hon har gått som vildhäst utan kontakt med människor. Så det är beror nog lite på individen också.

Till stor del håller jag med Pocahontas :bow:
Förringa ALDRIG flockens förmåga till att uppfostra och skola trevliga individer!!!

Jag anser också att man inte alls börjar med sin islandshäst om man inte är väldigt duktig. En ny individ som skall skolas in till sitt framtida liv som ridhäst, och kompis till människan, förtjänar en god lärare. Om man själv inte är väldigt skicklig och välbalanserad så finns det faktist hjälp att få / köpa.

För hästen är det en avgörande skillnad; en duktig lärare som ger eftergift och korrigeringar på den BRÅKDEL av sekund det gäller kommer att ge hästen långt mycket bättre förutsättningar för sitt framtida liv.

Hur tidigt man börjar beror på t ex hästens mognad (såväl fysiskt som psykiskt) liksom vilka möjligheter man har till flockuppväxt och rörelse.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka