När ska man börja löshoppa?

A

_amanda_

När börjar ni löshoppa er unghästar ? Någon speciell ålder?
Har ett 6 månader gammalt föl. När kan jag börja prova på löshoppning med henne?
tack på förhand :d

Sv: När ska man börja löshoppa?

Jag tycker att du kan prova lite lugnt på något hinder.

Jag har själv löshoppat mitt föl 2 ggr tillsammans med modern, första gången vid 3 månaders ålder, ett litet kryss
http://www.dropshots.com/Horses2#albums/Edradour f.07 e.Empire/2007-05-27/22:55:21
och för två veckor sedan vid 4 månaders ålder, två hinder http://www.dropshots.com/Horses2#albums/Edradour f.07 e.Empire/2007-09-28/22:44:07

Jag har gjort liknande med ett par andra föl, och de tycker att det är naturligt att löshoppa när de sedan vants av och är själva i ridhuset om man gjort det med mamman innan.

okej :) tack så mkt för svar!!
Vill tillägga att det var ett vädigt fint föl du hade :)

Vi ledde vår bebis över hinder några gånger, var med på en bomklass på klubbtävling och sådär ;)
men hon har bara löshoppats en gång, och det för några veckor sedan (åring).

Har man en bra mamma så kan man ju löshoppa med mamman på några pluttehinder då&då :)
Vi löshoppade med min häst som var "lekmamma" och hon var super att löshoppa med.
Hennes rediga mamma är lite slö av sig (plus att hon inte motionerades något - pensionär) så henne ville vi inte direkt löshoppa med.

Du kan börja vänja den med hinner redan som liten, sen kan du börja gå över bommar vid 1 år. sen som 2-3 åring kan man höja lite men börja inte hoppa högt med den, han får ju inte bli skrämd. ta det lungt i början

Själv skulle jag aldrig löshoppa fölet innan den är 1 år pga att de växer så mkt det första året. Men många uppfödare av kvalitehästar börjar när de är runt 1-2 år, som jag själv tycker är lite tidigt. Mina hinner bli 2 år gamla innan de löshoppas:smirk:

1 år brukar väl vara vanligast, men jag kan absolut inte så något negativt i att dom får prova på lite tillsammans med mamman även när dom är yngre.

Självklart pratar vi inte om några höjder, snarare handlar det om att vänja sig vid bommar och hinderstöd.

Våra hingstar är ett år och 2 månader nu, och vi lös"hoppade" dom för första gången igår. Men vi har lett dom mycket över bommar innan.

Hur som helst så var dom väldig fega så det handlade helt enkelt bara om ett kryss på 20 cm igår! :) Det räcker dom första gångerna!
Dom växer mycket i den åldern så det är nog ändå inte bra att HOPPA på riktigt på några höjder liksom. Huvudsaken är att dom fattar och tycker att det är kul.

Ja, man hoppar ju inga höjder direkt med så unga hästar, mest att de vänjer sig vid situationen.

Jag kollade på reglementet för rådgivande bedömning av hingstar, där hoppar 1-åringarna max 50 cm högt och 60 cm brett för 2-åringar är det max 1m högt och 1,10 långt.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 482
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
702
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 855
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 626
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar