När ska det slutas?

Sv: När ska det slutas?

Blöjor
  • När ska det avslutas?
[/LIST]

Jag bestämde mig för att göra sonen blöjfri när han var 2,5 år ungefär. Han hade kontroll på blåsan, det var sällan kiss i blöjan på morgonen. Så jag tog helt resolut av blöjan och det på heltid. Den har aldrig varit på sen dess!

TIPS!:idea:
Kan ju tillägga att jag förberede sonen innan. Vi målade en stor plansch tillsammans. Vi rutade upp veckodagarna och skrev ut alla dagar och han fick bestämma hur den skulle dekoreras. Sedan hade jag köpt en hel bunt med klistermärken, mycket på bilar och maskiner då det är hans största kall i livet!(Till mammas förtret...:cool:) Sedan sa jag att han skulle börja gå på pottan som en stor pojke, som mamma och pappa. (Jag pratade mycket om att han snart var stor nog att sluta med blöjor, för att det var ju bara för bebisar) För varje gång han kissade/bajsade skulle han få ett klistermärke som han skulle sätta på planschen. För varje gång han fått ihop tio klistermärken skulle han få en överraskning(glass/liten leksak/fantasin satt gränserna). Han var helt med på galoppen! :love:
I början satte jag honom på pottan varje timme och hade en speciell plats till honom i soffan där jag "bäddat" med kiss-skydd som finns att köpa på apoteket.

Nu var mitt troll tidig med att prata, så han pratade rent vid den här åldern. Kan förstå att problem kan uppstå om de inte själva säger om de är kissnödiga.

Min son är snart 2 år!

Välling
  • Hur länge anser ni de får dricka?
    Han dricker fortfarande morgon/kväll och vill inte ha någon gröt. Så det blir att fortsätta tills han tröttnar. Han får fortfarande i flaska.

Blöjor

• Han är inte "rumsren" än, har en potta på toaletten, men han är ointresserad och säger nej när vi frågar honom. Det är ju inte bråttom.
      Nappflaska Nappflaskan får han bara till vällingen, förut hade vi det till vatten, men nu dricker han drycker ur glas.
      Juice ska man inte ge i nappflaska, det vet väl alla!? :crazy:

NAPP/Tumme
      • När var era tvungen att sluta?
      • Hur avslutade ni?
      • Vad använde ni för morot?
      [/QUOTE]

Vi introducerade nappen när han var 5 månader, för tummen blir svårare att sluta med enligt pappan som själv sög på tummen tills han var 4 år. Och hans syster tills hon började skolan, så jag tänkte att napp är bättre. Han har inte sugit på tummen sen dess och nu får han bara nappen vid läggdags och får vara utan på dagarna. Funkar kanon! När vi ska sluta med napparna för gott, får han ge dem själv till Lisebergskaninen eller jultomten. Blir väl vid 3 års ålder kan jag tänka mig.

Tror det är populärt även i andra länder!
Många länder kanske inte har någon bra välling och kör då andra saker!

:D (fick en bild i huvudet av hur foraldrar fyller sina barns nappflaskor med te) :D

Sverige ar det enda (?) landet dar man ger valling. I andra lander gar det utmarkt med grot och/eller mjolk (brost/ersattning/vanlig).

Jag introducerade inte valling till mina barn forran de var 1 ar, och vi korde med det i kanske 8-9 manader, sedan ville de inte ha mer.

klickade fel, menat til TS :)

Min dotter är nu 19 månader och har börjat kissa lite på pottan, fiser även lite så snart kommer det nog bajs också.

Napp använder hon mycket, den vill jag inte ta bort än riktigt. den funkar som bra ljuddämpning när jag inte orkar lyssna på allt hennes tjat :angel:

Välling slutade hon äta när hon var 1 år. Hon fick den när hon lade sig innan men vi bara tog bort den från den ena dagen till den andra och det gick hur bra som helst och det påverkade inte sömnen det minsta.

Flaska kan hon dricka ur ibland. När det är riktigt varmt ute har hon flaskan med sig hela tiden, då kan hon dricka lite när hon vill och får på så vis i sig mycket/dag. Annars vill hon hellre dricka ur glas, för det gör ju vi ;)

Jag tycker man ska ta det i den takt som barnen visar att den är moget för.

Välling
  • Hur länge anser ni de får dricka?
  • Mugg / flaska?
Min son drack aldrig välling, men generellt tycker jag det är bra och nyttigt för såna som äter dåligt. Tycker dock att många börjar för tidigt. Innan 6-7 månader behöver de ju bara bröstmjölk. Kanske typ till drygt två år, mest på kvällen då.

Blöjor
  • När ska det avslutas?
Man kan börja typ 9-12 mån att potträna ffa om det är sommar. Sen ska det väl avslutas dagtid senast vid 3. Tror det handlar mycket om hur roligt man gör det och hur mycket man engagerar sig. Vet ett sladdbarn som hade blöja långt över 4 då han alltid satt i bilen och skjutsade storasyskonen så det fanns aldrig tid att snabbt komma på att han behövde gå på toa. Nattetid kan de inte kontrollera så där kan de behöva blöja länge.

Nappflaska
  • Hur länge får era dricka ur sådana?
  • Vad dricker de?
  • Får de dricka juice eller liknande ur sådana?
Nappflaska är kopplat till välling. För de riktigt små (första 3 mån typ) som inte lärt sig dricka ur mugg kan man ge vatten också.

NAPP/Tumme
  • När var era tvungen att sluta?
  • Hur avslutade ni?
  • Vad använde ni för morot?
Tumme är ju svårare att sluta än napp för den finns alltid där. Sonen använde mycket napp och vi kallade den ljuddämpare när han skrek. Det var för att trösta och vi försökte kontrollera den i övrigt. Som 1,5 åring hade han den dock jämt ett tag. Men vid 2 var det begränsat till bara tröst och sova. Han hade 3-4 stycken i sängen för att alltid hitta en på natten. Vi försökte få honom att sluta även på natten men det verkade omöjligt tills han själv sa att när han fyllde tre skulle han sluta. På sin födelsedag gick han och slängde alla sina nappar och ångrade sig aldrig.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
800
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 101
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 315
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar