När ska det slutas?

Golden_Heart

Trådstartare
Hej!
Jag är lite nyfiken vad många anser om detta.
När olika saker ska avslutas eller vad ni anser det känns bäst?
Har fått många pikar men så går det ju inte ha det osv.
Länge = till vilken ålder
Välling
  • Hur länge anser ni de får dricka?
  • Mugg / flaska?
Blöjor
  • När ska det avslutas?
Nappflaska
  • Hur länge får era dricka ur sådana?
  • Vad dricker de?
  • Får de dricka juice eller liknande ur sådana?
NAPP/Tumme
  • När var era tvungen att sluta?
  • Hur avslutade ni?
  • Vad använde ni för morot?

Sv: När ska det slutas?

Sonen är nu drygt två år och dricker välling på kvällen. I nappflaska. Vi pratar om att börja ge den i en mugg i stället men det är ju himla mysigt att ha honom liggandes i knät när han dricker... I övrigt använder han nästan aldrig nappflaska. Och när han gjorde det var det vatten. Han gillar inte saft/juice/läsk. Anledningen till att vi slutade var att han mest lekte med vattnet i stället för att dricka.

Blöjor slutar man väl med när barnet är moget? Det är ju väldigt individuellt. Sonen tycker för tillfället att det är jättekul att sitta på toaletten och ibland kommer det kiss, ibland bajs och ibland inget. Och ibland vill han inte sitta där alls. Då slipper han!

Napp/tumme kan jag inte uttala mig om för sonen har inte använt nåt av det.

Senast ändrad:

Vaddå får, det där är ju individuellt. Jag vet barn som har druckit kvällsvälling i nappflaska tills de var 7, o vår unge har aldrig gillat välling alls. Pipmugg är väl bra tills de kan/vill dricka ur vanlig, många är nog mogna för vanlig mugg vid 2½ eller så, men själv vet jag att jag drack ur min ääälskade pipmugg hemma tills jag säkert var 5 (drack ur glas annars, kan tilläggas). Jag tycker inte de ska dricka juice e d ur nappflaska, det känns som de dricker ur en sådan under längre stund än ur mugg/glas o det är ju negativt för tänderna, men om andra gör så så fine. Jag erkänner att jag tittade stort den gången jag såg en familj med en ettåring som drack cocacola i nappflaska dock.... L är ju totalt ointresserad av nappflaska så vi har inte haft det bekymret.

Blöjavvänjning sägs det ju att man inte ska stessa med utan bara uppmuntra när barnet vill gå på potta/toa o låta det ta den tid det tar. Vi ska försöka ha vår pojke barrumpad mycket i sommar så det är lätt att sätta sig på pottan. Han är drygt 2½. De flesta barn är torra på dagen runt 3, men alla är ju olika o tar det lite längre gör inte det något.

Napp eller tumme är väl bra om de kan sluta med runt 3 för bettets skull. Är nog enklast om barnet är så stort att det förstår när man pratar om det. SKicka napparna till tomtenissarna tillsammans med en fin önskelista!

Jag tycker ofta att du verkar få pikar om saker av folk i din närhet. Be dem att sköta sig själva! Ditt barn är ju ganska litet så det är väl inte konstigt om hon använder både blöja o napp.

Lycka till!

Välling:
Äldsta dottern har aldrig ätit det och yngsta har gjort det någon gång.

Blöjor:
Har 3åringen fortfarande, pottan är inte så jätteintressant. Det får komma när det passar henne.

Nappflaska:
Har vi aldrig använt oss av. Det har bara fungerat med pip-mugg med båda barnen.

Napp/tumme:
Inget används.
Eller yngsta dottern vill ha vårt lillfinger i munnen om hon är ledsen på natten... det är lite jobbigt men vi försöker successivt vänja henne att somna om utan.

Jag har aldrig varit med om att få kommentarer om hur vi gör eller att vi inte borde göra...

Generellt får min dotter bestämma själv. Jag avslutade aktivt kvällsvällingen vid ca 2 års ålder, det är det enda jag/vi bestämt. Detta för tändernas skull. Vi bytte till tvåårsvälling då också som hon inte gillade så mycket, så då slutade hon med välling helt.
I samma veva slutade vi med nappflaska. Nu är det pipmugg som gäller om hon dricker i soffan, annars är det vanligt glas.

Blöjor har hon än, 3 år. Hon vill inte sluta, men har koll på när det händer sas. Det kommer nog snart!

Napp - här är det jobbigt. Vill att hon ska sluta nu, usch, hatar att försöka pusha igenom saker.

Välling
Hur länge anser ni de får dricka?
Mugg / flaska?

Välling kan man ju dricka hela livet :D
Mina har alltid druckigt ur flaska, annars häller de ut. Sonen slutade när han var 2½ år och tar nu istället "kvällsfika".
Blöjor
När ska det avslutas?

Lilltjejen är bara 1½ år och inte mkt för att sitta på pottan. Rasmus slutade när han var 2½ år på dagen. Men ville ha blöja och bajsa i ett tag. När han kände sig trygg med att bajsa på pottan/toan slutade han med nattblöja. Han hade slutat helt med blöjor innan han fyllde 3 år och det har hänt 3 olyckor nattetid på ca 9-10 månader.
Nappflaska
Hur länge får era dricka ur sådana?
Vad dricker de?
Får de dricka juice eller liknande ur sådana?

Vatten i nappflaska till maten tills de fixar pipmugg. Annars bara välling.
NAPP/Tumme
När var era tvungen att sluta?
Hur avslutade ni?
Vad använde ni för morot?

Bara sonen som haft napp. Har länge kört på bara natt när man sover. När han var mindre var den tröst men vi började introducera ett gosedjur oxå och slutade sen med nappen till tröst.
Natt-napp slutade vi med på julafton. Vi gick ut kvällen innan och hängde upp napparna i paketsnöre och tände ett ljus. På morgonen efter böt jag ut dem till små julklappar.
Hade en reservnapp ifall att, men behövde aldrig använda den.

Välling
    Hur länge som helst! Man kan dricka/äta välling som vuxen också. Gott (jag köper det ibland).
  • Mugg / flaska?
    Jag har varit inne på att införa mugg, men sambon undrade lite varför och jag tänkte efter; tja, varför? Och kom egentligen inte på varför det var nödvändigt. Vi har dock slutat med "napparna" på flaskorna (han har bitit sönder såna) och köpte "pipar" istället. Sonen äter välling morgon i soffan och kväll i sängen (före tandborstning, under tiden som vi läser bok). Han får välja själv och vill inte alltid ha välling på morgonen numera. 3,5 år är han.
Blöjor
  • När ska det avslutas?
    Ungefär när barnet är redo. Vi började "lekfullt" med pottan vid strax före 2 år, men körde riktig avvänjning vid 2,5 år lite drygt. Passade bra då, eftersom det var sommar. Dock kör vi fortfarande nattblöja, mest av bekvämlighet. Oftast är den faktiskt torr och om han vaknar nattetid och vill kissa så går vi på potta eller toalett. Planerar ta bort den under semestern i år. Vi funderar på att ta bort kvällsvällingen också då; för att minska risken för nattliga olyckor i sängen.
Nappflaska
    Som sagt; dricker välling ur aventflaskor morgon och kväll, med pip istället för napp numera. Han får nog fortsätta så länge han själv vill med just flaska till vällingen.
  • Vad dricker de?
    Ingenting annat än välling. Till vatten, saft, mjölk osv är det glas (vi kör plastglas från IKEA) som gäller. Eller såndär "sportflaska".

NAPP/Tumme
    Vid ca 1,5 år bestämde vi "enbart napp när han är väldigt ledsen". Funkade sådär.... han blev ledsen för att få den. ;) Då införde vi enbart napp på natten. Det har han fortsatt med tills för ca 6 mån sen. Vi ville ta bort nappen innan syskon kom; vi tänkte det skulle bli svårt (och kännas taskigt) att vänja av honom samtidigt som vi har en bebis som får napp. Vår son har verkligen ÄLSKAT sina nappar. Men det gick superbra att ta bort den helt! Vi hade pratat med honom om det länge och bestämt tillsammans att han skulle ge alla nappar till en yngre kompis. Under en vecka fick han lägga en napp varje morgon i en plastburk och sen när det var fredag var napparna "slut". Han och jag gjorde burken fin och gav högtidligt bort den till den lilla kompisen några dagar senare. Han sa att han saknade nappen några kvällar, men grät aldrig över att den var borta.

Han fick också en liten mjukishund som present för att han slutade (men den har inte varit något favoritgosedjur).

Jag bryr mig inte om hur andra gör, även om jag kan tycka att det ser lite "fel" ut att ett ganska stort barn leker med napp i munnen. Så här tänker vi för våra barn, främst för den äldsta (2 år), den lilla (8mån) har en bit kvar.

E dricker inte vällning, men vill gärna ha mjök innan hon ska sova och när hon vaknar efter dagsvilan. Tycker att barnet får dricka välling så länge det själv vill. E dricker oftast sin mjölk i pipmugg men ibland blir det också flaska. Annars dricker hon alltid ur vanligt glas/mugg.

Blöjor
När barnet är moget för att sluta och det kan variera mycket. E är intresserad av pottan och kissar där ibland men det känns som det är en bit kvar innan hon lär sig att alltid sitta där.

Nappflaska
Vi har haft lite som "regel" att inga söta drycker får drickas ur nappflaska.

NAPP/Tumme
E älskar sin napp, ett tag nu har det fungerat att hon bara har den när hon sover och i bilen men nu vill hon ha den hela tiden. Men att ha den när hon sover kommer vi fortsätta med så länge hon vill. Kanske inte upp i skolåldern, men nappen är en sån trygghet för henne (hon har inget gosedjur/snuttetrasa) men ju äldre hon blir destå mer begränsningar i nappanvändandet.

Hej!
Välling
  • Mugg / flaska?
Blöjor
  • När ska det avslutas?
Nappflaska
  • Vad dricker de?
NAPP/Tumme
  • Hur avslutade ni?
Mina tre äldsta barn fick välling på morgnarna, i nappflaska med drickpip, tills den äldsta började förskoleklass. Då slutade alla samtidigt och enda orsaken till att vi slutade var att inte längre var praktiskt med en morgonvälling och aningen senare frukost...
Minstingen (drygt 2 år) blir kass i magen av för mkt välling (oavsett om det är fullkorn eller inte och även av "kvällsvälling" gjord på ris och vete) så vi håller på att fasa ut den. Men än behövs den ibland för en god nattsömn.
Generellt tycker jag att välling är ett bra näringstillskott som det inte finns ngn anledning att sluta med, åtminstone inte om man har normalviktiga barn.

Blöja slutar man med när man är redo för det. :idea:
Min äldsta dotter var en bit över 4 år innan vi lyckades få henne blöjfri. Det finns nån gammal tråd här om detta. Hon var tidig med så mkt annat men just kisseriet var en svår bit för henne, hon kände inte riktigt när hon var kissnödig så det funkade helt enkelt inte. Nattetid tog det ytterligare ett par år innan vi kunde ta bort blöjan. Hon vaknade inte av att hon blev nödig utan kunde kissa så det skvalade medan hon sov.
Tvåan var 2½ när hon slutade med blöja på dagtid, lite äldre på natten.
Trean var nog sjutton också runt 4 år innan han blev blöjfri på dagtid, där var det nästan samtidigt på natten också.
Fyran är 2 år nu och vi ska börja med att låta honom gå naken ute i sommar och prova det där med potta eller kissa i gräset.

Nappflaska - se ovan under välling. De fick bara välling i nappflaska, med ett undantag; det var kanon att ge dem en nappflaska med liten napp och vatten i när de var magsjuka, för då kunde de inte vräka i sig vatten utan det blev små portioner.

Napp har vi slutat med runt 3-årsdagen. Och då har de enbart haft nappen när de ska sova från ca 1 års ålder. (jag får pricksjuka av att se barn som springer runt med napp i munnen när de leker, det finns liksom ingen anledning!! Däremot ger ju nappen lite "trygghet" och avspänning när de ska sova)
Vi har lyssnat på tandläkarens ord, de har sagt att det är okej tills de är just 3 år.
Äldstan hade vi tänkt skulle få ge napparna till tomten, men jag hade inte hjärta att låta henne vara ledsen för sina älskade nappar på julafton så vi hoppade över det. Sen blev det så naturligt, vi var och hälsade på farmor och farfar (2 veckor efter jul) och använde deras husvagn som gäststuga. Då somnade dottern två nätter i rad utan att ens fråga efter sina nappar, så när vi åkte därifrån låtsades vi att vi hade glömt napparna hos farmor... När dottern insåg detta satte hon sig och grät i 10 minuter i soffan, sen gick hon och lade sig igen och frågade aldrig mer efter napparna. Och märk väl, hon hade ändå en lillasyster då som hade sina egna nappar. Och det hände inte en enda gång att storasyster lånade!!
Tvåan förbereddes några månader före treårsdagen att hon skulle ge bort sina nappar till kompisens bäbis, så på treårsdagen hade vi en liten ceremoni. Napparna lades i en plastpåse och vi åkte till kompisen och gav bort dem.
Hon hade lite svårt för att somna några kvällar efteråt, men det var inget stort problem för henne heller. Och även här fanns ett mindre syskon som hade sina egna nappar, som aldrig rördes...
Trean hade vi egentligen ingen bra plan för, men han kom på själv vem han skulle ge bort sina nappar till - han skulle ge dem till grod-bäbisarna! :D Dvs det finns en liten grävd vattenhåla på grannens mark, där det brukar vara grodyngel och följdaktligen grodbäbisar. SÅ på hans treårsdag blev det en ny nappceremoni, med nappar i plastpåse som lämnades vid "grodsjön".
Vi har nog aldrig haft någon direkt "morot" för att sluta med nappar, utan det har bara varit självklart att det skulle göras. Men dagen efter ceremonin vid grodsjön åkte maken dit innan han kom hem från jobbet och bytte ut napparna mot en fotboll, som barnen så lägligt kom dit och hittade när de dagen efter skulle kolla om grodbäbisarna hade hittat sina nappar....
Minstingen är den som har varit minst beroende av sina nappar. Vi har inte hittat på vad vi ska ha för strategi med honom, men det börjar väl snart bli dags att fundera på det. Ge bort till någons bäbis känns som ett bra val, men det måste ju finnas en bäbis i bekantskapskretsen att ge dem till...

Hej!

Välling
  • Mugg / flaska?

Antar att man kan dricka välling hela livet om man är lagd åt det hållet. Men jag gissar att han kommer att sluta vid ca 3 års ålder. Lillebror drack nog iofs tills han var 5. Somna med välling måste han sluta med snart, för många ömtåliga små tänder, dags för tanborstning efter välling istället för innan...

Flaska, antar att vi fasar ut den också förr eller senare. Men pipmugg föreställer jag mig att han har vid tre istället (det hade jag ;)) lillebror körde iofs med flaska när han var fem också.

Blöjor
  • När ska det avslutas?

Vi ska börja försöka när han är två. Funderar på att skaffa potta redan och låta honom springa en del naken i sommar (han är ett). Men med killar så tänker jag att nattblöjan åker när han är biologiskt mogen för det. Det är väl olika och lite senare på pojkar.

Nappflaska
  • Vad dricker de?

Nappflaska får han nu bara till frukost och kvällsmål. Jag tror vi skulle kunna ta bort den och ge pipmugg på studs egentligen. Men flaska är ju lite mysigt. Se ovan

NAPP/Tumme
  • Hur avslutade ni?

Vi började med napp vid 10 månader, vid avvänjning av amning. (Han var inte ett dugg intresserad innan) Han får ha den om han åker vagn eller ska sova, eller åker bil. Inte springa runt med den normalt. Ibland hittar han en ;) när vi kommer på det så ploppar vi ur den direkt utan gny. Han kan somna utan egentligen också. Den åker så snart vi tror att han inte kommer att börja med tumme istället. Inom ett år tror jag. Fasar nog ut diskret utan morot. Om han har den tills han är tre av ngn orsak så får vi ge den till kattungarna på skansen. Med besöket som morot.

Jag svarar bara hur jag själv har gjort och vad jag tycker känns som "normen". Sen är det ju självklart väldigt individuellt.

Välling:
Äldsta tjejen valde själv att sluta vid 3 år!
Drack välling ur flaska till 1 1/2 år, sedan ur pipmugg till 2 1/2 år och sist ur vanlig mugg fram till 3 års ålder.

Blöja:
Slutade med blöja på dagen vid 2 1/2 år och slutade med blöja på natten vi lite drygt 3 år (ca 3 år och 2 mån)

Nappflaska:
Slutade med nappflaska vid 1 1/2 års ålder.
Drack ersättning och välling ur nappflaska.
Mina barn har aldrig druckit vatten eller juice ur nappflaska.

Napp:
Slutade 2 månader innan hon fyllde 3 år.
Slutade tvärt (från ena dagen till den andra)
Hon fick ett brev från Bamse där han skrev: (ungefär) att han visste att hon var en stor flicka och inte behöver napp längre. Så han undrade om han kunde få hennes napp och ge till sin lilla flicka Brumma.
Min dotter fick lämna sin napp på köksbordet på kvällen och nästa morgon var den borta och Bamse hade istället lämnat en present. Ett Bamsepussel :D

Min lilla tjej är bara liiite drygt 1 år. Men jag tror att hon får försöka sluta med blöja lite tidigare (om hon känns redo).
Jag tycker det känns lätt att sluta med blöja på sommaren. Dom små olyckorna blir inte så jobbiga då! Man slipper riskera att tvätta en massa vinteroveraller!

Mvh Sara

Aha, såg att jag missade. A får bara välling (ngn gång i månaden ersättning) ur flaska, ingenting annat. Han dricker vatten ur pipmugg eller i glas om jag håller det åt honom. Han dricker ingenting annat än kallt vatten, mjölk (någon gång i veckan eller så), babymjölk (om han är trött som mellanmål eftersom vi har ett paket kvar hemma).

Möjligen skulle han dricka lite illegalt the om min man inte hade protesterat ;) mm the!

Juice ok om han var väldigt sjuk, det har han inte varit ännu.

Välling
  • Mugg / flaska?
Isak drack välling i flaska till ett år ungefär. Sedan var pipmugg roligare.
Vi tänkte nog aldrig på att vi skulle sluta med det, utan det föll sig naturligt.
Flaskan hällde han bara ur och väling var inte längre så intressant.
Blöjor
  • När ska det avslutas?
Han har blöja på natten fortfarande och ibland om vi ska åka bil länge.
Men annars har han varit blöjfri i ca ett halvår snart. Han är 3 år och två månader nu
Nappflaska
  • Vad dricker de?
Se svaret om välling
NAPP/Tumme
  • Hur avslutade ni?
Isak hade napp tills han var 8 månader. Sedan slutade han
helt själv. Från ena dan till den andra så blev nappen ointressant, tumme hade han nån månad efteråt.

Tror att cattan menar att man egentligen inte ska ge te till barn, men att hon gör det ändå. Inte att själva teet är insmugglat och farligt. ;)

Haha jag undrade ocksa. Varfor ska man inte ge te till barn? Om det ar koffeinfritt alltsa... Nar kan man borja ge te?

Mmmm små barn skulle tydligen inte dricka för mycket koffein av någon orsak, inte ens svart eller grönt the. Men jag måste ta mig en titt på det där snart. Vid treårsåldern eller så måste det ju gå bra i alla fall. :laugh:

Ja exakt :) Darjeeling, ;) en liten sked här och där. Om någon vet när det är ok säg gärna till!

Aha, det var inte mer spännande än så :)

Här i Österrike är det väldigt populärt att ge sina bebisar och barn thé men då frukt och örtthéer (koffeinfritt alltså).

Tror det är populärt även i andra länder!
Många länder kanske inte har någon bra välling och kör då andra saker!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
800
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 101
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 315
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar