När sätter ni in hö i transporten?

Sv: När sätter ni in hö i transporten?

Aldrig, pga risken för foderstrupsförstoppning pga att de inte har fri tillgång till vatten samtidigt. Nu har jag aldrig varit iväg på längre äventyr iofs, som mest kört 2½ timme.

Jag har alltid hö/ensilage i transporten för att hästen ska kunna äta lite när han känner för det....

Alltid. Av anledningen att hästen ska ha något att sysselsätta sig med. :smirk:

Aldrig. Åker vi långt så stannar jag och ger mat i stället. Lilja fick äta på en mack medan brorsan sov ett par timmar och så beta i skogen utanför Älvkarleby :) (Körde Skellefteå-Stockholm nästan i ett svep).

Patsy åkte som längst 4h förutom när hon kom upp från göteborg och då åkte hon lastbil. Fick mat på plats istället fast oftast inget alls, var inte så hungrig av sig.

I princip alltid.
Ska jag bara åka en kort bit på ca 30 min-1 timme, blir det bara en liten tuss, så hästen har nått att göra när man startar.
Har upplevt på mina hästar, att det är just i igångkörningen som dom är lite "oroliga". Sen när dom har åkt ett par minuter, och ställt sig till rätta blir det lugnt. Då har dom en tuss hö att engagera sig i istället.

Mina hästar går på fri tillgång av hö och så även i transporten. :D Tycker det är skönt när de står sysselsatta med att äta lite. Blöter dock alltid höet rikligt innan det hängs in i hästtransporten. Har aldrig märkt av att de mått dåligt av dålig luft i transporten. Ska jag bara åka en kort sträcka skippar jag det däremot då det känns onödigt.

vi har inte gjort de tills nu. vi skulle åka till en kiroptaktor med en häst som aldrig åkt sj. de va oxå 26 mil vilket innebar 4 h i transporten. det gick skit bra och jag kommer ha hönät i transporten när vi åket till tävlingarna.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 754
Senast: sjoberga
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 311
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 327
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila