När sätta in i avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bomull
  • Startdatum Startdatum
Sv: När sätta in i avel?

Ja tanken är ju att jag ska upprätta ett samarbete med en riktigt duktig ryttare, har några jag är mycket intresserade av! :) Jag är mest för att träna och själva aveln :)

Jag tänkte fråga när ni tycker det är mest optimalt att sätta in ett sto i avelsboxen.

Vi har tänkt köpa ett yngre sto för att meritera och sedan sätta in i avelsboxen. Vi har hittat ett sto som vi är intresserade av som är fem år. Hon fick föl som fyraåring men är nu i träning. Vid vilken ålder tycker ni det är mest passande att betäcka henne? Och vilken nivå ska hon ha nått tävlingmässigt för att optimera efterfrågan på avkommorna utan att vara för gammal.

Går även att ta ET på henne om man inte vill avbryta tävlandet. Litet avbräck blir det iofs iom betäckning och spolning. Går dessutom att frysa embryot för "senare bruk" om man vill.....

kl

Jag lånar tråden lite :D

Om ett sto som går upp till svår 1.45-1.50 hopp med placering och har hållt för sådan ridning i 5 år, skulle ni säga att stoet är hållbart? (stoet debuterade i Sverige 1.30 som 6 åring).
Dessutom, bör man betäcka stoet innan resultaten dalar eller det spelar ingen roll eftersom hon bevisat att hon kan hoppa dessa höjder? Stoet är ingen mästerskapshäst.

Lite OT kanske men stoet har en icke-godkänd pappa, kommer då avkommorna bli lika attraktiva för marknaden?

Den möjligheten finns såklart också, men det känns inte riktigt som vi är redo att ge oss in på det..

kl
Men om man har en häst som går svår klass med placering så känns det bättre att låta dem tävla klart innan avel?

Vårt sto är satt direkt i avel som treåring, hon kommer ur ett förvärvningssäkert möderne och har syskon som meriterar sig samt har lämnat bra avkommor. Får vi en dotter undan henne så funderar vi på att göra likadant då vi inte vill missa så många föl som det innebär att meritera upp till svår klass. Vi har gångartssto.
En liten chansning men iom att de kommer ur ett möderne som lämnat mkt bra med olika hingstar så vågar vi.
Beror dock lite på hur vi har det med hästar i övrigt då jag gärna vill ha en ridhäst att tävla också så inget är bokat. Samt givetvis måste vi få det där stofölet först, damen ifråga får nästan bara hingstar:D

När anser man att en häst har tävlat klart?

Så om ni får en dotter till det stoet så tänker ni betäcka henne redan som treåring?

Jag förstår vad du menar med att man förlorar många föl om man ska upp i svårklass. Det är så vi känner också eftersom stoet köps in huvudsakligen för avel. Men då kanske det är bättre med något mellanting? Att man tex siktar på unghästchampionat och sedan sätter i avel?

Jag känner igen det där med brist på stoföl, här får vi hingsföl år efter år känns det som :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 921
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 674
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka