När sälja valparna??

rubytoo

Trådstartare
Nu är ju valpisarna 5 veckor och är bedårande söta :love: Vi har bestämt oss för att behålla en själv men skall ju sälja de andra två.

Nu tänkte jag bara höra vad ni tycker???

Jag tycker det känns som om det är för tidigt att sälja dem vid 8 veckor eller är det bara jag som är blödig nu??

Vad är för och nackdelar med att sälja vid 8veckor eller senare??

Sv: När sälja valparna??

mwllan 8-12 veckor är det väl vanligast att man säljer valparna eftersom det är under den tiden som valparna har lättast att socialicera sig och miljöanpassa sig till det nya hemmet.

För tre veckor sedan hämtade jag min valp. Hon var då bra precis 8 veckor och det har inte varit några som helst problem. Vad jag kan se var hon mogen att flytta från sin mamma vid 8 veckor. Jag har en hund sen tidigare så det kanske har hjälpt till...

Säljer inte de flesta uppfödare valparna vid 8 veckor??

Man ska ju givetvis inte sälja dom en dag före åtta veckor,dom behöver den tiden med mamman för att utvecklas,men det är inte heller bra att vänta för länge,det är svårare för en hund att lära sig att leva med människor om man lämnar den för länge hos mamman...

Ju tidigare du tar en valp desto mer bunden och lojal blir den mot dig,men en hund som inte får vara tillräckligt länge hos sin mamma blir väldigt barnslig och har svårare att förstå andra hundar senare i livet...

Pysen skrev:
det är svårare för en hund att lära sig att leva med människor om man lämnar den för länge hos mamman...
Det där stämmer absolut inte!

--------------------------------
Ts: Mellan 8 och 12 veckors ålder är vanligast att man säljer valparna. Absolut inte yngre än 8 veckor. Uppåt finns ingen "gräns".

Det kommer att handa massor pa 3 veckor. Var inte orolig!
Oftast sa blir det sa att de inte ar precis 8 veckor heller, for koparna kan inte alltid komma pa den dagen och hamta dem osv. Det ar inte ovanligt att valparna blir 9 veckor eller sa innan de nya agarna vill hamta dem. Det beror ju pa hur de jobbar och vad de har for mojligheter.

Men som sagt, det kommer att handa en massa saker pa 3 veckor.

jag sa inte att det finns en gräns,jag sa att dom har svårare för att leva med människor än en som man tar tidigare,visst någon vecka hit lr dit gör nog ingen skillnad,men väntar man till fjorton-femton veckan lr till och med mer...ja då kan hunden bli mindre lojal...

Det har jag aldrig någonsin upplevt och då har jag ändå köpt valpar som varit både 3,5, 7, 10 månader, 1 år och 1½ år gamla. Dessa tyr sig till mig, lyssnar, lyder och är minst lika "lojala" som övriga hundar jag köpt som 8 veckors valpar..

Var har du hört den befängda idén någonstans?
*nyfiken*

Ofta är det så att om uppfödaren behåller kanske nån valp som den verkligen tror på men som kanske inte visar sig bli så bra och då är det omplacering som uppfödaren gör. Men senast 12 veckor tycker jag iaf att man skall sälja sina valpar om man nu inte har planer på att spara 1 valp för att se vad det blir av den. Eftersom det rekomenderas av SKK att sälja inom den periopden så tycker jag att det är onödigt att vänta ännu längre om man iaf vet som uppfödare att man tänker sälja valparna.

Som har levt med mamman och dom andra valparna?Den första tiden med hundar är ju så himla viktig så det ska verkligen inte mycket till så kan det gå åt skogen..

Jag har läst det i mer än en hundbok,men jag kommer inte ihåg vilka,jag tycker det låter väldigt logiskt,med tanke då på att hunden då har lärt sig att ty sig mer till en hund än till än människa.Dessutom har den vant sig så vid att leva med mamman och syskonen så det blir ju en större och svårare separation för hunden än om man tar den sent.Jag menar inte att det blir "försent",jag menar att det blir lite svårare för hunden ju längre man väntar.

Det är absulot ingen befängd idé att det lämpar sig bäst att sälja valparna vid åtta veckors ålder.

Citerar direkt ur brukshundsklubbens lärobok:
"ungefär vid 7 veckors ålder övergår präglingen till vad man skulle kunna kalla ledarprägling. (...) Beteendena är nu under kraftig utveckling och mottagliga för anpassning. I vilt tillstånd skulle valparna fått en aktiv kontakt med flocken under den här tiden (7-12v). Därför är det förmånligt för valpen att komma till sin framtida ägare (flock) vid 8 veckors ålder."

det beror helt på hur mycket jobb upfödaren lägger ner på sin valpkull.
Är det en aktiv och engagerad upfödare så ser jag inte minsta problem med att ta en valp som gått hemma länge med upfödaren.
Tvärtom så är det mkt nyttigt för valpen att fostra i en flock med hundar. Något man inte alltid själv kangöra på samma sätt
Har valpen fötts upp i ett avlägset hörn av kenneln och bar sett upföadren vid matning och rengörning - ja då är de ten helt annan femma, en sådan valp vill jag inte ha oavsett om den är 8vecckor elelr 14

Och dessa valpar är med oss i princip hela tiden. Och är väldigt människokära.

olgaklara skrev:
Och dessa valpar är med oss i princip hela tiden. Och är väldigt människokära.

Varför känner du att det är för tidigt att sälja dem vid 8 veckoer? Tycker du inte att de hunnit utveckla det som de skall göra på två månader eller är det något annat som inte känns bra? Du kan ju vänta till de blir äldre såklart men det kan ju vara jobbigt om valpköparna tror att de ska få hem valpen vid 8 veckor eftersom de kanske planerat in ledigheter osv.

olgaklara skrev:
Nu är ju valpisarna 5 veckor och är bedårande söta :love: Vi har bestämt oss för att behålla en själv men skall ju sälja de andra två.

Nu tänkte jag bara höra vad ni tycker???

Jag tycker det känns som om det är för tidigt att sälja dem vid 8 veckor eller är det bara jag som är blödig nu??

Vad är för och nackdelar med att sälja vid 8veckor eller senare??
När jag haft valpar har det löst sig automatiskt,några valpar har varit mogna att flytta vid 8 veckor andra har mått bra av att bli nån vecka eller två äldre..om man kollar i kullen är de väldigt olika ,vissa är kaxiga och "färdiga" tidigare,medans nån blyg valp kanske mår bäst av att få gå kvar nån vecka till och bli mer självständig.
Mina valpar har funkat kanon i nya hemmen efter vad jag hört.
Jag har också låtit valpköparna lämna en filt före hämtning som de sover på,den blir inpyrd av dofter ,luktar gott av hundmamma och syskon,så valpen har en plats i nya hemmet som luktar "hemma" direkt.:p
Det är alltid en omställning för en valp att flytta,lite kan man underlätta.:love:

Rent generellt säljer man dem mellan 8 och 12 veckor. Men framförallt tycker jag man ska läsa av tiken och valparna. Känner man tiken väl, så ser man när det är dags att lämna. De brukar visa när de är mogna.

Diamonds are forever skrev:
När jag haft valpar har det löst sig automatiskt,några valpar har varit mogna att flytta vid 8 veckor andra har mått bra av att bli nån vecka eller två äldre..om man kollar i kullen är de väldigt olika ,vissa är kaxiga och "färdiga" tidigare,medans nån blyg valp kanske mår bäst av att få gå kvar nån vecka till och bli mer självständig.
Mina valpar har funkat kanon i nya hemmen efter vad jag hört.
Jag har också låtit valpköparna lämna en filt före hämtning som de sover på,den blir inpyrd av dofter ,luktar gott av hundmamma och syskon,så valpen har en plats i nya hemmet som luktar "hemma" direkt.:p
Det är alltid en omställning för en valp att flytta,lite kan man underlätta.:love:

Precis! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 217
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 481
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 712
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar