När pengarna tar slut..

eneleh

Trådstartare
Jag vet att det finns flera trådar om när det är dags, men det är alltid så svårt när man står där själv.

Jag har en ponny som, under dom 3,5 åren jag haft honom, haft återkommande inflammationer i sina kotsenskidor bak. Klinikbesöken har varit många, och veterinärräkningarna dyra..

Jag ville göra ett nytt försök nu i höstas och åka till en ny klinik, där vi beslutade oss för att försöka oss på en operation. Dock bara av ena bakbenet till att börja med, det andra tar vi sen. Där hittade dom bla en skada på djupa böjsenan. Det var i oktober 2012.

Nu är vi i det läget att försäkringspengarna är slut, så vi får ingen ersättning innan augusti, och det kommer ändå inte täcka för en ny operation. Dessutom är han fortfarande en grads halt på det opererade benet och flera återbesök återstår, där vi som sagt får stå för hela kostnaden. Det är nu dags att inse att vi inte har råd längre..

Som om inte det vore nog har han besvärande hudproblem, till följd av att ha gått med benskabb en längre tid. Han får sår som blöder och gör ont. Ingen behandling jag prövat hittils har gett något riktigt bra resultat.

Jag vet nog vad som måste göras, men samtidigt vill man ju inte ha kastat bort allt vi lagt ner på operationen. Men pengarna är slut.. Borde ha tänkt på det innan, men nu är det som det är.

Vad gör man i en sådan situation? Är det okej att avliva en häst bara för att man inte har råd?

Sv: När pengarna tar slut..

Hej!

Det låter som om din ponny har ganska stora problem och som du beskriver det tror jag inte ekonomin är det stora problemet för den. Ni har ju försökt och kämpat länge, behandlingar och operationer är ju inte direkt sånt man gör för skojs skull. Ponnyn är ju dessutom fortfarande halt och har han besvärande mugg ni inte får ordning på skulle jag gissa att han har något allvarligare (resistenta bakterier, inflammation i blodkärlen tex) dvs något som också skulle behöva behandling på behandling för att bli bra.

Jag tycker inte alls det låter som ett felaktigt beslut att låta ponnyn somna in, och jag tycker inte det minsta att du ska känna det som att pengarna tagit slut, utan mer som att nu har ni försökt allt ni kan och att det nu är dags att sluta försöka och låta ponnyn få vila på de evigt gröna ängarna.

Men jag vet att det är ett tufft beslut att ta.. Lycka till!

Lavinia

När det handlar om hästens väl och ve, så är man ju skyldig att ordna så att en häst inte lider. Ni har nu inga pengar kvar till veterinär som är prio 1 vid skada så att hästen inte lider, då är en avlivning skälig tycker jag.

Du kommer säkert få andra svar på den frågan, typ att ge bort hästen till någon som vill ta vid. Det är inte skäligt i mina ögon, det finns ju egentligen en plan men det är ju inte säkert att den ev nya ägaren delar åsikten att följa den planen. Du har ingen möjlighet att bestämma över hästen när den väl är överlåten, bra att ha i åtanke.

Det låter inte som att det bara är för att pengarna är slut? Han har ju ont och blir inte bättre?

För övrigt tycker jag det är helt ok att avliva om pengarna tar slut.

Även om ni haft pengar, hade det varit ok att behandla i det oändliga? Nej, så jag tycker inte det är fel att släppa taget.

Som djurägare är det ens skyldighet att se till att djuret inte lider. Om detta sker genom behandling eller avlivning är upp till den enskilda djurägaren och kan man inte göra det ena ska man göra det andra. Har ni inte råd att behandla längre tycker jag ni ska avliva hästen. Rent krasst ser jag inga andra alternativ. Om ni har hållit på och tragglat fram och tillbaka i 3,5 år med detta är chanserna att han ska bli helt bra ganska små, dessutom har han hudproblem som inte vill ge med sig.

Många som inte har mage nog att avliva sina djur försöker sälja elelr skänka bort dem. Det är något jag inte rekommenderar i detta fallet. Hästen kommer kosta ytterligare många tusen i veterinärvård, vem vill ta över något sådant? Nu var jag inte vad det är för värde på denna hästen i grunden, men hade det varit en fin lovande tävlingshäst som bara behövt lite boxvila för en lättare skada och sen kunnat gå tillbaka till tävlingsbanan istället hade det varit en sak. Nu är det en ponny där man kämpat med skadorna i 3,5 år och som dessutom har hudproblem där ingen behandling tycks hjälpa. För att någon ö.h.t skulle vara intresserad av hästen skulle den isf behövt säljas väldigt väldigt billigt, alt skänkas bort, och vad händer ofta med sådana hästar? Jo risken att de hamnar hos dåliga ägare är överhängande.

Tycker du ska ta bort honom och släppa taget med vetskapen att du gjorde allt du kunde efter bästa förmåga, men ibland räcker det ändå inte, och det är sånt man helt enkelt får acceptera.

Jag tycker det är fel att avliva pga brist på pengar, MEN hästen verkar ju ha problem som antagligen inte blir bättre, och då tycker jag det är bättre att låta honom somna in istället för att riskera fortsatt/ökat lidande.

Ni har ju gett det flera försök utan resultat. Jag tycker inte du ska se det som bortkastade pengar på operation osv, nu har ju gett honom en chans, men det funkade helt enkelt inte.

Jag tycker det är fel att avliva pga brist på pengar, MEN hästen verkar ju ha problem som antagligen inte blir bättre, och då tycker jag det är bättre att låta honom somna in istället för att riskera fortsatt/ökat lidande.

Nu är detta nog inte aktuellt, eftersom ponnyn verkar så dålig, men hur tycker du att man ska göra om man inte har råd att hjälpa hästen mer om då avlivning inte är okej?

Det lär inte finnas någon som vill köpa en häst som är så pass dålig när veterinärkostnaderna kan skena iväg rejält. Försäkra om en dålig häst går inte heller, då lär nya ägaren inte få mer pengar heller. Så om det nu enbart var en ekonomisk fråga, hur skulle TS göra då?

Vissa ser ju hästar som förbrukningsvaror som går att byta ut när dom går sönder, men för mig är dom familj och jag skulle inte kunna leva med tanken på att jag avlivat mitt djur pga ekonomi. :mad: Det är skamligt.

Man får se till att ha råd helt enkelt, på alla vis som går.

Men som sagt, vissa ser ju inte på hästar på det viset och kan tänka sig att avliva lite mer lättsamt.

Nu är du väl lite väl hård och dessutom rejält dömande.
Alla hästägare har inte massvis med pengar (men ändå pengar så de klarar hästägandet) och har inte heller rika anhöriga. Det måste ju finnas en gräns någonstans, eller ska folk ruineras totalt och inte kunna betala hyran p.g.a. hästens sjukdom? Eller kanske till och med hamna hos soc?

TS har redan lagt ut massvis med pengar och en operation på häst är inte billig.
Tvivlar inte en sekund på att hon ser sin ponny som sin familj, men har man inte råd så ja...ska man då råna en bank?

Det måste som sagt finnas en gräns. Och nej, en avlivning p.g.a. bristande ekonomi blir aldrig "lättsam".

Det tycker jag inte att jag är.
För mig är hästarna nära familj och jag säljer inte dom heller.

Men för andra är det lättare att sälja och också avliva hästar.

Men man har ju bara inte hur mycket pengar som helst, eller har du det? Hur mycket man än snålar och drar in på annat, så måste man ju ändå köpa mat, betala elräkningarna och ha råd med bensin så man kan ta sig till jobbet. Jag har dragit in på i princip alla andra nöjen (äter inte ute, går inte på bio, köper väldigt sällan nya kläder, lånar böcker på biblioteket, etc), men pengarna räcker ju inte hur långt som helst ändå... Jag, som också har haft väldigt mycket vet.räkningar detta året, har full förståelse för att man till slut inte har mer att ta av!

Jag är av åsikten att man inte skall hålla på och trassla för mycket med behandlingar alls.
Mest för att jag inte tycker att det är ett bra hästliv.
Så att sätta gränsen när pengarna är slut är väl en så god gräns som någon annan.

Det finns friska hästar som behöver ett bra hem, man kan satsa på dem i stället.
För ponnyn är det nog mest skonsamt att ge upp.

Det får helt enkelt stå för den personen, men jag kan inte ha det på mitt samvete att hästen ska dö för att jag inte har råd.
Har bästa möjliga försäkring och rejäl buffert och vet att vi kan få hjälp OM det skulle behövas.

Men är det något svårbehandlat eller hästen upprepat varit dålig är det ju kanske ändå bättre att låta den somna in, oavsett ekonomi. Så det har ju inte med TS inlägg att göra.

Självklart är det OK att ta bort en häst. När man nu önskar. Det finns tusen och en anledningar, och det är bara ägaren som kan ta det beslutet. Och jag ser sällan att det ska behöva försvaras. Däremot tycker jag många borde fundera över sin hästhållning, där blir det svårare att se försvar (men det är en helt annan fråga för en helt annan tråd).

Hästen har dålig prognos, har mer än ett problem och det verkar inte som en operation kommer att göra några underverk. Dessutom är pengarna slut.

Jag tycker det hade varit försvarbart att ta bort hästen redan innan, och definitivt nu. Inget djur ska behöva ha ont om det inte är så att prognosen är MYCKET, mycket god för ett totalt tillfrisknande. Det är min mening, och den står jag för.

Vaddå för andra? Och vaddå lättare? Det är väl ingen som tycker att det är lätt att avliva en vän och familjemedlem?

Det uttalandet ser jag som ett hån mot alla som älskar sina hästar över allt annat, men verkligen inte har råd. De som kämpar och kämpar in i det sista, men måste ge upp sin vän och själsfrände för att inte själv hamna på gatan.

Men okej, din ponny ska opereras. Operationen kostar 110 tusen kr. Ingen försäkring gäller. (Oavsett hur bra försäkring man har, så räcker dem inte för hur mycket kostnader som helst)

HUR ska du ha råd till operationen? Din buffert är slut p.g.a. alla tidigare veterinärräkningar och ponnyn måste opereras NU.

Ni har ju gett det flera försök utan resultat. Jag tycker inte du ska se det som bortkastade pengar på operation osv, nu har ju gett honom en chans, men det funkade helt enkelt inte.

Så hur många hundratusen tycker du att man ska kunna vaska fram innan det är ok att avliva pga pengabrist?

Ska man sälja sitt hem för att kunna betala veterinärräkningarna?

Vad är en bra försäkring? Hur stor är din "rejäla buffert"? Hur mycket "hjälp" (som väl måste betalas tillbaks?) kan du få?

Jag hade ett "intressant" år 2012 med en häst som behövde hältutredas och som sedan, när hon stod under behandling, fick kolik som krävde insats av både distriktare och djursjukhus. Hon har kostat mig massor i år, och jag känner medlidande med alla djurägare som gör så gott de bara kan, men som till slut inser att det faktiskt finns en gräns. Om man inte är miljonär, vill säga... Så att sitta och säga att pengar aldrig ska vara ett problem om man äger en häst, det tycker jag känns minst sagt orealistiskt!

Klart det är ok att avsluta ponnyns liv, blir ledsen av alla inlägg som säger att man måste kosta på ett djur allt oavsett vad det kostar, livet är inte så. Man kommer till en gräns där man inte kan offra mera ekonomiskt, är ju även viktigt att se till att familjen får sitt. År efter år med höga vet,kostnader kan knäcka ens ekonomi även om man från start hade en bra buffert.

TS känner du att det är rätt att ta bort ponnyn så är det det. Verkar ju också som om ni fortsätter har en lång och dyr kamp framför er men oviss utgång. Tänk på allt positivt du gett ponnyn under era år vilket jag är övertygad om att det har varit till stor del bra år även om ni haft era motgångar. Fatta ditt beslut i lugn och ro, hasta inte fram det vilket gör att du kommer kunna vara nöjd med ditt beslut även i framtiden oavsett vilket det blir. Lycka till och tänk inte allför mycket på vad andra tänker och tycker.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 482
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 849
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 823
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
819
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023