När på hösten blir tackor dräktiga?

M

Malinka

Hejsan! Vi har ett gäng får som bott hos oss i många herrans år. Dock så har flocken utökats med några nyinköpta tackor. Vi vet dock inte exakt när på hösten tackorna blir dräktiga, innan har det ju bara skett av sig självt:smirk: är det för sent att släppa ihop dem med vår bagge nu?

Sv: När på hösten blir tackor dräktiga?

Hej ! Det går jättebra att släppa tackorna tilll baggen nu, det blir ju lite senare lammning än vad man kan ha i södra sverige men jag som bor i norra brukar inte börja betäcka fören i slutet på oktober. Tänk bara på att gräset hunnit blivit mkt kraftigt när du släpper ut dem på våren o har en bra plan för tillvänjning..

Räkna på 145 dagar (planera för 143-147) från första dagen du släpper baggen dit så kan du planera första lammningen.Tackorna har en brunst period på ca 3 veckor.
lycka till
prillan

Aha, tack för svaret! :) du råkar inte veta vid vilken ålder tackorna första gången kan bli dräktiga?

Jag har varit med om att 7-8 månaders tackor blivit dräktiga men det är absolut inget att rekomendera, de är oftast inte några bra mammor o det blir mkt passning . Jag brukar inte betäcka åringarna utan vänta till nästa år MEN i ÅR rymde vår stora bagge så jag får se hur många som blev dräktiga
prillan

Du kan släppa in baggen till tackorna nu och då kommer de att lamma i mars/april nästa år. Det går hur bra som helst att betäcka årstacklamm, födda tidigt i våras. De är inte sämre mammor och det blir inte merjobb enligt min erfarenhet.

Vi har nyss tagit baggen från tackorna, då vi vill ha tidig lamning.

Fast vad vet jag som föder upp får och har haft som mest 150 st + 6 baggar..Samtidigt....:angel:

Vill bara tillägga att jag efter över 20 års uppfödning har jag konstaterat att komplikationer av olika de slag, vilket ger mer arbetstid, är högre när tackorna varit för unga, o därför rekomenderar jag i allafall mindre erfarna fåruppfödare att inte betäcka för unga tackor.;)

knapplån...

Vi släppte till baggen för ett par veckor sen, men såvitt jag kan se får han inte betäcka. Vi har ett får och hennes två döttrar, födda i år, och så fort baggen närmar sig någon av döttrarna kommer mamman farandes och stångar bort honom. Kommer det att gå över med tiden?

Vi hade inte mer problem med ungtackorna - kan det vara rasrelaterat?
Vi hade texel och oxford down korsningar. Dom vart födda i mars, baggen släpptes på 1 nov, alltså ca 8 mån vid betäckning.

Vad har du för ras?

Det är alltid en god idé att avvänja lammen från tackan så att hon sinar. Detta för att du skall kunna gå igenom juvret och kontrollera att det är friskt. Du känner helt enkelt på det om det finns knölar i det. Under denna avvänjning minskar också banden lite och lammen blir lite mer självständiga. Om du vet att den äldre tackan är betäckt kan du ju skilja av henne och låta baggen gå bara med tacklammen. Bäst är ju om du har färg/stämpel på baggen så att du vet om och när tackorna blir betäckta. Då har du större chans att kunna övervaka lammningen.

Hej jag har Texel/Pälsfår o de är lite som en islänning:) , de behöver lite mer tid o växa på sig, blir de dräktiga för tidigt är de inte mogen för det helt enkelt..

Hej ! Klok mamma :rofl: nej men det är väl så helt enkelt att de diar fortfarande o då reagerar tackorna oftast så. Skillj av dem från tackan o baggen o vill ni betäcka årslammen gör det lite senare, då har nog tackat lugnat sig o lammen kommit i brunst.

Ja, jag skulle ju svarat mer men hade för bråttom

Ja det är väl inte omöjligt att det är rasrelaterat. Pälsfåren får ju ofta många lamm o de klarar helt enkelt inte riktigt av de om de är för omogna.. skulle ha tappat många lamm om man inte har en noggran koll. vid lammningen. Ser oxå att man får hålla dem i lammboxorna mkt längre, för maten är mkt viktigare än en massa lamm;) Sen som jag skrev så växer just tackorna långsamt (men blir jättefina vid 2 år)o vår bagge är STOR. Baggarna växer mkt fortare o vi har slaktvikter på 22-29 kg (6 mån).

Vi är sugen på OD får, men hur är det, hört o läst att det kan vara problem vid födseln pga stort huvvud/nacke stämmer det?
prillan

Jag har skaffat en Oxford down bagge i år.
Ska släppa på honom på lördag så vi får se till våren hur det kommer att gå.

Vi är sugen på OD får, men hur är det, hört o läst att det kan vara problem vid födseln pga stort huvvud/nacke stämmer det?
prillan

Jo, det stämmer, och jag rekomenderar inte en oxford down-bagge till pälsfår/finullsfår. Däremot funkar dorset bra med nättare tackor.
Shropshire är heller ingen ras som är jättebra att korsa med nättare tackor, då de också kan få väldigt stora huvuden.

Vill du få fram köttigare djur, så skulle jag rekomendera att först korsa in dorset (eller texel) och sedan betäcka tacklammen som blir av den korsningen med oxford down eller shropshire. Då får du fina lamm ;)

Jag har i år haft en dorsetbagge, på mina od-tackor och på korsninstackorna.
Sparar ett od-bagglamm till nästa år, för betäckning av tacklammen som kommer att födas nu i vinter :D

Senast ändrad:

Hej o tack för ditt svar. Vi har som sagt Texel/pälsfår o de är bra"köttisar" förutom att tackorna växer lite långsamt då. Men du, vi är mkt intresserad av den baggen:) vi skickar i väg vår stora Texelbagge nu o behöver nytt o det skulle vara spännande o få in en ny ras, o jag tror att vi inte bor långt ifrån varandra
prillan

Problemet är att jag har bara dessa tre tackorna - mamman och hennes två lamm. Ja, och baggen då. Det känns inte riktigt praktiskt lösbart att skilja dem åt, och då blir ju mamman ensam dessutom. Å andra sidan fick jag se ett par Leicester-tackor live på Elmia, och det känns som om jag kommer att byta ut finullarna framåt vårkanten.... :d

Hej, du kan ju bara dela av dem med typ lammningsgrindar i den boxen du har dem:)
prillan

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 977
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 403
Senast: valpköpare
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 621
Senast: Enya
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 647
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama