Usch, påminner jag om då jag va 19 och skulle sälja min valack. Blev uppringd när jag va klar på gymnasiet av min pappa, någon tant hade dökt upp och tagit in min häst från hagen?!?!?! Jag stod inackordnad på ett stort stall, fick ta mig ditt och visa fram hästen, jag va ung och såklart ställde mina föräldrar inte ens upp eller åkte med ditt, fick visa fram hästen- som inte hade sin bästa dag, hon proved inte ens men åkte därifrån sen. Så jävla konstig upplevelse, hade det hänt idag hade jag bett henne åka därifrån. Man åker inte till ett stall och tar in någons häst. Så jävla sjukt.
Så bär man sig verkligen inte åt, det är ju dessutom olagligt.
Jag var också med om en ganska suspekt händelse, när min vita "hästängel" Fatima, oväntat fick ett föl sommaren efter jag köpt henne. Hon såldes för att hon "inte blivit dräktig" och var känd för att stjäla de andra hästarnas föl.
Jag var i stallet större delen av dagarna från dag 1 till Cavatina såldes 8-månader gammal, hon grimtränades, bettränades, tränades med schabrak och täcke, "vandes med tömmar", promenerades vid hand både ensam och med sällskap i skog och mark, lasttränades vaccinerades, avmaskades, verkades och så vidare. Jag satt på bukechatten dagligen, då jag var en av chatmoderatorerna och vi diskuterade prissättning och så vidare. En person sa helt seriöst och lite spydigt, jag bjuder 1000 kronor, eftersom du inte vet något om henne och att hon är oregistrerad.
Att jag blodtypat henne och jagade möjliga hingstar, samt lämnat in registreringshandlingar med "okänd fader" under tiden och kostat på både mor och dotter en hel del extra pengar och tid... ansåg personen tydligen inte var av intresse.
Det hela slutade i alla fall med att Cavatina såldes till en seriös köpare, för "självkostnadspriset 12000", utan knot och prut.

Och en senare ägare, lyckades till slut spåra fram fadern.

Tyvärr överlevde min hästängel Fatima, sin dotter. Då Cavatina var lika levnadsglad och full med bus som sin mor och for ut i hagen och bröt ena bakbenet olyckligt som 8-åring. Det fanns inget att göra....