Prutar ni när ni köper häst? När gör ni det i så fall? Innan eller efter besiktningen? Hur lägger ni fram det?
Jag är jättedålig på att pruta, tycker att det är så obehagligt. Är rädd att säljaren ska bli förnärmad och sur på mig. Samtidigt vet jag att många annonserar hästen för mer än den är värd/vad de kan acceptera pga att de förväntar att köparen kommer pruta och att köparen blir mer nöjd om hen tycker att hen gjort en bra deal. Problemet är att jag ju inte vet hur en specifik säljare tänker.
Har nu hittat en häst jag vill ha, vilket inte varit lätt då jag har ganska specifika krav. Den kostar lite mer än jag hade tänkt mig, men vad är några tusen hit eller dit när det ändå handlar om så mycket pengar? Men det är ju väldigt dumt att betala mer än nödvändigt för att jag inte ens vågade försöka pruta.
Det är inte så att jag ser på hästar i en prisklass jag inte har råd med, begärt pris är 10-15.000 kr över det jag har budgeterat. Jag kan köpa hästen för begärt pris om jag måste, men för 10.000 kr kan jag tex få många träningar.
Ska jag försöka pruta? Ska jag vänta tills efter besiktningen eller göra det nu? Hur lägger man fram det på ett snyggt sätt utan att trampa säljaren på tårna? Frågar ni om säljaren kan tänka sig att diskutera priset eller lägger ni ett bud direkt? Lägger ni då ett lågt bud för att säljaren ska möta upp budet halvvägs eller bjuder ni det ni max kan/vill betala?
Hur känner ni som är säljare? Förväntar ni att köparen kommer pruta?