När ni lindar

Marvin

Trådstartare
Lindar ni kant i kant med paddarna, lämnar en bit (fult?) eller lindar över paddändarna?

Jag får det inte snyggt!

Och lindar jag med padd + fleecelindor ser det ut som om han har blöjor runt benen. :p Jättetjockt och klumpigt.
Vad har ni för paddar? Varför?

Sv: När ni lindar

jag använder eskadron paddar och långa fleecelindor. lindar alltid över kanten men drar inte åt längst upp under knät där det inte är någon padd.

*kl*

Säkert dum fråga, men behöver man verkligen paddar under fleecelindor? Vet att det inte är någon elasticitet i dem iofs, men lindar man "lagom" så bör det inte behövas... Eller?...

Nu använder jag inte fleecelindor alls för att jag inte gillar fleecelindor, utan använder sådana tunna, elastiska och sedan med padd under, eller sådana "hälften elastiskt/hälften fleece" utan padd under (där ska ju fleecet fungera som padd). Använder endast när jag rider :)

JA man behöver ALLTID paddar under.

Det är otroligt lätt hänt att det råkar dra sig, men råkar linda lite ojämt och det stasar sig och kan bli fula skador :crazy:

ALLTID padd under både fleece, elastiskt och ÄVEN UNDER kombilindor (hälften fleece, hälften elastisk)!!

Hur får du det att inte bli för tjockt? Min häst har stora kraftiga ben och ser inte klok ut med fleece. :D

Jag använder också alltid paddar under när jag lindar benen och alltid fleece lindor.
Har lite olika, eskadrons, mias och dom vita med nån typ av skumgummi emellan.

Brukar göra som Centaur och linda lite ovanför men inte dra åt så mkt där:)

Du har inte för långa underlägg/korta ben om det blir så tjockt? Eller är det möjligtvis tjocka paddar?? ;)

Uschdå.. Okej, då vet jag... Men det jag har läst om att fleecet i kombilindorna fungerar som padd då? Kan givetvis vara fel, men det känns ganska logiskt. Varför annars använda kombilindor? jag använder det just pga att slippa paddarna...

Att det är farligt att det stasar sig vet jag, och därför lindar jag ganska löst med fleecet (fast jämnt så att det inte blir veck occh sådant..) och sedan det elastiska runt så det inte glider och har sig. Att linda utan paddar under enbart elastiska är ju inte ett alternativ.

Grejen med padden är ju att den inte har några skarvar, det är därför fleecedelen inte kan ersätta den.

Jag lindar aldrig, aldrig utan padd oavsett material på lindorna.

Båda de här krakarna är lindade med padd och fleecelindor

P3200060.jpg

Bild_041.jpg

Jag tycker inte personligen att det är helt smidigt och snyggt, men vet inte om jag skulle kalla dem klumpiga heller?

Jag använder också alltid paddar under när jag lindar benen och alltid fleece lindor.
Har lite olika, eskadrons, mias och dom vita med nån typ av skumgummi emellan.

Brukar göra som Centaur och linda lite ovanför men inte dra åt så mkt där:)

Du har inte för långa underlägg/korta ben om det blir så tjockt? Eller är det möjligtvis tjocka paddar?? ;)

Det är ju därför jag undrar vad ni har för paddar!
Jag har visserligen poly pads också, och det blir verkligen klumpigt, men då är det ju stallbandage.

Ah, det är sant :) Men paddarna (de flesta) har sömmar, borde ge en liknanade effekt?

Äsch, jag lindar en gång i halvåret och då oftast med padd + elastisk linda (ser smidigast ut imo) så :D

Det där är inte hälften så klumpigt som det blir när jag provar.

*kl*
Men hörni, om ni lindar ovanför padden, även om ni inte drar åt. Händer det nåt så kan det ju stasa där? Eller räknar ni med att det inte blir några skador om man råkar stasa i knäleden?

Lindar alltid min häst med paddar från Mias. Dem med typ teddy ludd på insidan & sen fleeclinda ovanför. Är inte klumpigt & jag tycker det ser snyggt ut. Brukar lämna en bit längst upp så man ser den vita kanten. tycker inte det är fult om man har det likadant på alla 4.

Men när jag hoppar så har jag fleec lindor utan paddar.
Bara för skydda benet högre upp än vad vanliga skydd gör. Vill inte ha höga skydd då jag tycker det blir lite klmumpigt & lindar då hellre.

På natten så lindas han med stooora & tjocka bandage underlägg.som går höögt upp över knäna. Lindar dock bara till under knäet.

Jag har lärt mig att man Måste ha paddar under alla lindor utom fleec.
MEN att det inte ger ngt stöd om du inte har paddar, drf finns det ingen anledning till att vara utan!

Jag använder Mias paddar med ludd på insidan och fleecelindor. Lindar upp på halva knäet fram och så högt det går bak. Lärde mig det nere hos Jan Brink och det gör att benen ser längre ut. Och jag uppfattar det inte som att hästen blir störd i rörelsemönstret av den höga lindningen då man bara lindar ett varv uppe på knäet och inte drar åt!

Har du provat med Mias paddar som Liiilly skriver om? Med teddy på ena sidan och fleece på den andra? De är mina personliga favoriter (än så länge), tycker de är lätta och smidiga att ha under.

jag använder nästan alltid fleece för jag tycker att det är snyggast och jag använder inte paddar under då jag har fått lära mig att det går bra utan när man lindar med just fleece.

Jag lindar ALLTID, ALLTID och ALLTID med padd, då jag sen tiden som tävlingshästskötare, sett allt för många "fula ben" efter stasade lindor. Jag använder Mias Ridpaddar, samt elastisk linda, akryllinda eller fleecelinda.

Anledningen att jag lindar är att min dam oftast har tjocka kotsenskidor (idiopatiska gallor) och det är därför svårt att hitta passande benskydd, som inte blir för långa. Anledningen till att min dam behöver benskydd, är att hon stryker sig.

Klumpigt med fleece plus padd? - Döm själva

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/23680000-23689999/500x375/23685051.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/23680000-23689999/500x375/23685055.jpg

Senast ändrad:

Lindar alltid alltid med pad, vågar inte chansa...
Har tunna paddar i ylle och vita ribbade från hööks, de sistnämnda är favoriten! Lätta att få jämna och lätta att linda snyggt över.
Lindar jag med fleece låter jag fleecen gå nån cm över och under padden, lindar jag med acryl eller elastiska täcker jag precis padden så den inte syns men nuddar inte benet.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
587
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 024
Senast: lizzie
·
Kläder & Bli fin Vad har ni för mössa nu? Jag har en helt vanlig mössa. Hatar egentligen mössa, men fryser numera något så kolossalt så jag får klä på...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 099
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar