När någon dumpar en häst hos dig

Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Ja kära nån, så rörigt. Jag läser alla era inlägg och blir bara mer o mer förvirrad...;) Konkursförvaltaren håller på och jagar ägaren och kollar upp vad som gäller. Tills vidare sköter jag förstås om hästen. Skulle aldrig falla mig in att underlåta att ta hand om hästen som ju inte har någon skuld alls i allt detta. Han är bara vänlig o trevlig. Kanske kommer ägaren i morgon, kanske inte. Förmodligen inte. Håller med, det ska bli spännande att se hur det hela avlöper.

Om hästen ingår i konkursboet- måste inte konkursförvaltaren se till att stallhyran blir betald och att hästen sköts (dvs från den dan hästen ingick i konkursboet) Han mäste väl sköta konkursboets affärer- eller???

Inte alls, det kan slumpa sig så illa att det inte finns några pengar över, eller så får stallägaren i det här fallet en bråkdel av vad denne har lagt ut. Tyvärr så finns det alltid geldenärer som står högre i kurs än detta, och pengar fördelas efter en priolista. När det sen är slut så är det slut.:crazy:

Kan inte TS vägra att hålla hästen då?
Kan konkursförvaltningen tvinga TS att ha hästen hos sig?

Jag tycker att du ska kontakta STC eftersom det är en travare eller en föredetta travare, dom kan vägleda dig hur du ska gå till väga!!! Jag har varit med om liknande fall!!! Enligt dom har du rätt att säga ifrån om ägaren kommer och vill hämta hästen om den inte betalar.
Jag skulle kontakta STC direkt!! Gå in på www.travsport.se och där ser du hur du kan kontakta dom..
Jag tycker synd om dig och hästen!!! Hoppas det löser sig för dig.

Inte alls, det kan slumpa sig så illa att det inte finns några pengar över, eller så får stallägaren i det här fallet en bråkdel av vad denne har lagt ut. Tyvärr så finns det alltid geldenärer som står högre i kurs än detta, och pengar fördelas efter en priolista. När det sen är slut så är det slut.:crazy:

Ja, du är jurist eller nåt sånt efter vad jag kommer ihåg från tidigare inlägg så du bör ju veta men det är knaskonstigt tycker jag. Men det är ju mycket som är konstigt i lagstiftningen.

Jag kan förstå att det är så med "de gamla skulderna" men de kostnader som uppkommer för hästen (egendomens) skötsel från och med den dag den blivit "konkursförvaltarens ansvar" borde rimligtvis ersättas. Det är ju faktiskt konkursboet som köper tjänsten.

I annat fall borde ju även konkursförvaltaren riskera att bli utan pengar. Konkursboet skulle överhuvudtaget inte kunna få nåt gjort eftersom ingen kan få betalt.

TS: Glöm inte att spec:a alla kostnader + din tid + kostnad/h!!

Vilket mörker att hamna i :crazy:

Men varifrån tycker du pengarna ska komma? Ska skattebetalarna gå in och betala för hästen? Konkursförvaltaren? Och varför ska han i så fall ta sina pengar och betala för någon annans häst?

Nej jag själv är inte jurist, däremot finns sådant kunnigt folk i släkten.:D

Konkursboet är ju i det här fallet en person, personen har haft sin häst på samma ställe hela tiden så konkursboet har inte köpt den tjänsten utan hästägare själv. Det gör att dessa kostnader ingår i konkursboet, och TS gör alldeles rätt i att skicka in underlag för dessa. Men sen återstår att se hur mycket pengar, och om TS får några pengar. Det ska vi hålla tummarna för, därför att ofta är det tyvärr så att det inte finns pengar kvar eller i det bättre fallet så får TS vissa av kostnaderna ersatt.

och jag motsätter mig.

att hyra in en häst hos sig är ju en tjänst och det finns inget som förbinder dig att fortsätta utföra den tjänsten om beställaren dör, eller som du skriver, fallerar.

däremot har du ett ansvar att se till att hästen, eller djuret, blir omhändertaget, men just omhändertagandet i sig är du inte ansvarig för.

om du har rätt får du gärna visa källa, jag är nämligen inte helt säker på att det till 100% är som jag skriver.

dessutom, om det är så att hästen ingår i konkursboet, så räknas den som en tillgång, ska värderas och räknas om till pengar. sen ska den säljas, så att det kommer in rena pengar för att beta av på priolistan.

Efter en avslutad konkurs har en enskild person fortfarande ansvar för alla skulder som finns kvar. Den som har en enskild firma, eller är delägare i ett handelsbolag, har också personligt ansvar för skulderna efter en konkurs. Det är bara aktiebolag och ekonomiska föreningar som kan bli av med sina skulder, eftersom bolaget eller föreningen upplöses om det inte finns några tillgångar kvar efter konkursen.
Hästägaren är alltså fortfarande ansvarig för alla skulder.
men!
Om du försatts i konkurs får du inte längre förfoga över din egendom. Du får heller inte sluta avtal om egendomen.

oj, va krångligt det blev nu....
vem förfogar då över den stackars hästen?
TS, hästägaren eller konkursförvaltaren? (

utdrag ur konkurslagen:
Tillsynen över förvaltningen
25 § Kronofogdemyndigheten är tillsynsmyndighet. Lag (2006:706).

Försäljning av lös egendom
7 § Försäljning av lös egendom som inte sker genom fortsättande av gäldenärens rörelse skall ske på auktion eller på annat sätt efter vad förvaltaren anser vara mest fördelaktigt för boet. Om egendom säljs till konkursgäldenären eller någon denne sådan närstående person som anges i 4 kap. 3 § skall försäljningen ha föregåtts av ett offentligt anbudsförfarande, om särskilda skäl inte gör det obehövligt.

Lös egendom i vilken en borgenär har panträtt eller någon annan särskild förmånsrätt får inte utan hans samtycke säljas på annat sätt än på auktion, om hans rätt är beroende av försäljningen. Även om samtycke inte lämnas, får egendomen säljas på annat sätt än på auktion, om det är sannolikt att högre pris uppnås därigenom och om tillsynsmyndigheten medger det.

kronokalle kan alltså sälja hästen, utan hästägarens medgivande, i förlängningen borde då TS kunna överta hästen OM ett offentligt anbudsförfarande görs.

men nu till pengar då.
för att TS ska kunna kräva HÄ (hästägare :D ) på pengar som denna är skyldig, måste det kunna bevisas vad som ska betalar varje månad, samt från vilket datum detta gäller.
har TS och HÄ skrivit kontrakt på att stallhyra ink mat och skötsel med XXkr varje månad from ex 1sept och löpande, så är det bara att skriva ut räkning och skicka till HÄ. då blir det otroligt mycket lättare för TS att genom KK få hjälp med att få sina pengar.
är inget kontrakt skrivet blir det lite knepigare!
är hästens ens registrerad på företaget?
det kan du ju enkelt kolla upp här & sen söka info om häst.
det spelar iofs ingen roll, TS ska gå tillväga på samma sätt i båda fallet.

jag tycker att TS ska ringa KK på måndag och berätta hur det ligger till.
det är nog där hon kommer få bästa hjälpen.

Men varifrån tycker du pengarna ska komma? Ska skattebetalarna gå in och betala för hästen? Konkursförvaltaren? Och varför ska han i så fall ta sina pengar och betala för någon annans häst?

I detta fall får inte TS betalt för att hon tar hand om hästen och dessutom motsätter sig konkursförvalteran att hästen säljs. Det är ju jättekonstigt att man kan kräva att tredje part fortsätter att betala för hästen. Det borde vara ett avslut vid konkursdatumet.

Jag tycker alltså att kostnaderna efter konkursen borde betalas ur konkursboet dvs de kostnader uppkommer för att förvalta konkursboets tillgångar och som ju är till för att man ska kunna få ut så mycket pengar som öjligt ut boets tillgångar. Först därefter borde de som har "gamla" fodringar dela på det som ev blir kvar.

Och givetvis att hästen borde säljas omedelbart och inte fortsätta dra kostnader.

Nej jag själv är inte jurist, däremot finns sådant kunnigt folk i släkten.:D

.
Oups!:o Men ta det som en komlimang och ett tecken på du verkar kunnig och insatt i det du skriver ;)

Ja ni, nu är det söndagkväll och den omtalade hästen står i mitt stall och mumsar hösilage... I morgon ska jag ringa konkursförvaltaren och höra hur långt han har kommit. Han hade frågat min man om vi var villiga att överta hästen som utbyte för pengarna ägaren är skyldig (f n ca 1000:-). Så tydligen finns den möjligheten...

Jag hade nog antagit det erbjudandet om det inte finns pengar att hämta, då kan ni ju själva besluta om hästen ska stå kvar, avlivas (då slutar i alla fall uppstallningen ticka) eller om den går att sälja. Beslutet ligger ju i alla fall hos er.

Lycka till, hur ni än väljer.

Ja det finns nog en stor möjlighet om konkursförvaltaren har lite innanför pannbenet, personen inser att det skulle bli ytterligare en skuld som är större än värdet på det som står i ditt stall och tuggar hösilage.

Kolla bara så att inte hästen redan har startförbud pga tidigare skulder... Förr kunde iaf travhästar beläggas med startförbud om ägaren inte betalat tränarräkningar. (Detta kunde man iaf tidigare kolla hos STC)

Så bra att det verkar lösa sig för dig! Då finns ju ändå en ände på elände :) Det verkar ju vara en förnuftig komprompiss.

Fruktansvärt vilken terror. Har du överhuvud taget en enda häst i ditt stall som inte är din?
Tror inte att det där är lagligt.

Tycker du det?
Terror? Slå upp ordet i en ordbok innan du använder det nästa gång. Är terror att vilja ha betalt och att försäkra mig om att det också sker?
Jahapp, då är det sådana som du jag inte vill ha i mitt stall.
Plättlätt.
Jag klarar mig utan personer med din åsikt.
Bra att vi är överens.
Visst är det lagligt. Ditt användarnamn verkar dock antyda att du inte bryr dig speciellt mycket om vad som står i lagen..

Senast ändrad av en moderator:

Det är väl inte terror? Det är självbevarelsedrift. Jag har inte de senaste 4 inackorderingsstallen sett annat än kontrakt som tydligt specat stallägarens retentionsrätt i min häst, om det uppstår obetalada avgifter.

Självklart är det lagligt, jag har ju faktiskt lämnat dig det svaret tidigare när du ifrågasatt det.
Skäligt eller ej beror på hur det utnyttjas. Går man vägen genom kronofogde eller tingsrätt lär det knappast räcka med att hästägaren ligger efter med en månadshyra.
PL

Retensionrätten innnebär inte att äganderätten övergår till fordringsägaren!
Ett kontrakt som innebär att äganderätten övergår så fort en hyressuld uppstår låter minst sagt suspekt i mina öron.
PL

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 894
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 667
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 061
Senast: Lobelia
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka