Sv: När någon dumpar en häst hos dig
Nä men han har väl ingen rätt att smita med hästen utan att betala för sig heller?
Nä men han har väl ingen rätt att smita med hästen utan att betala för sig heller?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I mina kontrakt (givetvis skriftliga och undertecknade) med inhysningar står det att äganderätten övergår till mig om och när det uppstår hyresskuld.
Jag har panträtt i hästen för obetalda hyror samt vid tre obetalda hyror övergår ägandrätten till mig, då kan jag sälja hästen, behålla det som är min fordran samt lämna eventuellt överskott till förra ägaren. Om inte annat så motiverar detta kontrakt hästägaren till att betala i tid iallafall..
Hästens pass i original ligger i mitt kassasksåp.
Tycker hästägaren inte att detta är ok så kommer inte hästen in i mitt stall överhuvudtaget.
Slipper mycket besvär tack vare detta.
Även om han kommer för att hämta hästen hade jag inte släppt den utan att ha fått pengarna. Annars är ju risken överhängande att han tar hästen och sticker och du inte ser röken av några pengar.
Tycker någon att jag är petig så kommer den personens häst heller inte in i mitt stall.
I mina kontrakt (givetvis skriftliga och undertecknade) med inhysningar står det att äganderätten övergår till mig om och när det uppstår hyresskuld.
Jag har panträtt i hästen för obetalda hyror samt vid tre obetalda hyror övergår ägandrätten till mig, då kan jag sälja hästen, behålla det som är min fordran samt lämna eventuellt överskott till förra ägaren. Om inte annat så motiverar detta kontrakt hästägaren till att betala i tid iallafall..
Hästens pass i original ligger i mitt kassasksåp.
Tycker hästägaren inte att detta är ok så kommer inte hästen in i mitt stall överhuvudtaget.
Slipper mycket besvär tack vare detta.
Om hästen ingår i konkursboet- måste inte konkursförvaltaren se till att stallhyran blir betald och att hästen sköts (dvs från den dan hästen ingick i konkursboet) Han mäste väl sköta konkursboets affärer- eller???