Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja men ingenstans står att stallägaren har rätt att överta ägandet, vilket verkar vara din variant.
PL
I mina kontrakt (givetvis skriftliga och undertecknade) med inhysningar står det att äganderätten övergår till mig om och när det uppstår hyresskuld.
Jag har panträtt i hästen för obetalda hyror samt vid tre obetalda hyror övergår ägandrätten till mig, då kan jag sälja hästen, behålla det som är min fordran samt lämna eventuellt överskott till förra ägaren. Om inte annat så motiverar detta kontrakt hästägaren till att betala i tid iallafall..
Hästens pass i original ligger i mitt kassasksåp.
Tycker hästägaren inte att detta är ok så kommer inte hästen in i mitt stall överhuvudtaget.
Slipper mycket besvär tack vare detta.
ibland syns bilden och ibland inte... är det nån som ser den?
Tycker du det?
Visst är det lagligt. Ditt användarnamn verkar dock antyda att du inte bryr dig speciellt mycket om vad som står i lagen..
En sak angående retentionsrätt så fungerar det inte riktigt så som alla tror här. Jag var och hämtade mina hästar i ett stall där ägaren kom och skrek att jag hade en obetald faktura (den gick ut 1 vecka efter det att jag hämtade hästarna) och således inte fick hämta mina hästar. Jag ringde till polisen som sa att stall ägaren inte har någon rätt att hålla mina hästar kvar då räkningen inte förfallit.
Att för retentionsrätt uppställa ett krav på att fordran har förfallit till betalning strider mot syftet med bestämmelsen. Dessutom kan jag inte hitta stöd för den uppfattningen någonstans. Polisen du var i kontakt med hade med andra ord fel.
Så du menar att om jag inte har någon skuld till stallägaren får jag inte lov att flytta mina hästar?
Har inte fakturans gått ut så har jag ingen skuld. Stallägaren kan ju fortfarnade få sina pengar på rätt dag. Men varför skulle den ha rätt att hindra mig att flytta på mina hästar??
Har inte fakturans gått ut så har jag ingen skuld. Stallägaren kan ju fortfarnade få sina pengar på rätt dag. Men varför skulle den ha rätt att hindra mig att flytta på mina hästar??
Jag ska fundera en smula och återkommer.
Det skulle ju innebära att man inte får åka och tävla med hästen tex. Eftersom du kanske ställer upp hästen på ett annat ställe och inte betalar för dig .